Българска асоциация за туризъм проведе втората кръгла маса по проект „София – предпочитана туристическа дестинация“ с финансовата подкрепа на Столична община - Програма „Европа“ 2024 в партньорство със Столична община – Район Овча купел.
Основна цел на проекта е утвърждаването на София като туристическа дестинация и развитието на район Овча купел като привлекателна туристическа зона.
Събитието се проведе в два основни модула – „Конгресен и кулинарен туризъм“ и „Фестивален туризъм и връзката му с градския развлекателен туризъм“, като събра на едно място представители на различни заинтересовани страни в сферата на туризма. Сред участниците бяха представители на катедра "Икономика на туризма" в УНСС, Асоциация на българските градове и региони, Община Овча купел, ОП Туризъм, както и Столична община. Сред специалните гости бяха Цветелина Симеонова-Заркин, председател на Комисия по международно сътрудничество и туризъм, европейски програми и проекти.
Основната цел на кръглата маса бе обмяна на идеи и предложения за развитието на културния, фестивалния и кулинарния туризъм в София, с акцент върху Овча купел. Събитието бе открито с представяне на видео, подчертаващо предимствата на София като туристическа дестинация. След това проф. Мариана Янева от УНСС представи проект, разработен от студенти на университета, като акцентира върху значението на конгресния туризъм за икономическото развитие на града. След нея доц. д-р Ася Панджерова сподели идеи за перспективите пред конгресния туризъм в района.
Янислав Енчев от Фондация „Янислав Енчев“ обсъди основни проблеми и предизвикателства, свързани с фестивалния туризъм, като представи примери от други европейски столици и подчерта възможностите за увеличаване на финансовите приходи при намаляване на административните пречки – например, популярни фестивали като "Октоберфест" генерират значителни приходи за местните бюджети.
Шеф Ради Стамболов, вицепрезидент на Европейската кулинарна организация за България, също участва в дискусията, като сподели примери за успешни практики в организацията на хранителни фестивали и тяхното влияние върху местната икономика. Теодора Пиперавска направи връзка между кино, реклама и фестивален туризъм, като даде препоръки, базирани на успешни европейски практики.
В близо 3-часова дискусия между представителите на бизнеса, общинските структури и граждански организации бяха набелязани конкретни стъпки за развитието на фестивалния, конгресния и кулинарния туризъм в София и по-конкретно в район Овча купел. Срещата завърши с предложение за сформиране на работна група от БАТ и други неправителствени организации, които ще предложат на общината конкретни мерки и препоръки за развитие на сектора.
Диалогът се проведе в конструктивен дух и завърши с много конкретни идеи и визия за развитието на туризма в София.
Габриел Драгиев