Главният изпълнителен директор на Ryanair изрази увереност в бъдещето на компанията въпреки текущите предизвикателства свързани със сертифицирането и доставките на новите самолети Boeing 737 MAX 7 и MAX 10. В интервю за Bloomberg той коментира ключови въпроси като забавянето на доставките, ценовата политика и бъдещите планове за разширяване.
Радвам се да Ви видя, господине! Говорихте ли с Кели Ортбърг?
Не, разговорих със Стефани Поуп в петък следобед. Тя с основание се надява новата сделка за заплащането да бъде гласува и одобрена. За нас няма голямо значение, защото започва зимния сезон. Големият проблем за мен е как върви сертифицирането на МАХ 7 и МАХ 10. Добрата новина е, че стачката не забави сертификацията. Мениджмънтът все още се работи по нея.
Очаква се МАХ7 да получи сертификат през първата половина на 2025 г., а МАХ 10 през втората половина на 2025г. Ще можем да получим доставките на МАХ 10 през пролетта на 2027 г. И това ще ни помогне да увеличим пътниците си от 200 милиона сега на 300 милиона до средата на 30-те години на 21в
Как забавянето на доставките се отразява на компанията Ви?
Много сме разочаровани. Трябваше да имаме ръст до 205 милиона пътници тази година. Ще имаме само 199 млн. Следващата година прогнозирахме 215 млн пътници, а сега понижаваме до около 210 млн. Може да стигнат до 208, 207.
Обезсърчаващо е, но по странен начин може да помогне на печалбите ни следващата година, защото ще бъдем силно ограничени по отношение на растежа на капацитета ни. Бяхме малко разочаровани относно цените това лято, след две години на
20%-ни увеличения, тази година намаляме с 10% през първата половина на годината. Но при реалните ограничения на капацитета следващото лято, с намаляване на лихвените проценти, инфлацията вече не е проблем. Има разумно възстановяване на потребителските разходи следващата година и се надяваме да има умерено отражение върху ръста на цените, което при стабилното темпо на разходи на Ryanair може да стигнем до целта си.
Значи може да има още 10% увеличение на цените следващата година?
Не бих искал да давам число, но при спад от 10% тази година, разумно е следващата година цените да се покачат. Ще се надявам да се възстановим от тазгодишния спад на цените на билетите.
Защо се понижиха цените на билетите, след като все още има завишено търсене на пътувания от хората? Защо имаше спад за авиокомпаниите по света?
Със сигурност първата половина на тази година потребителят беше под реален натиск в Европа. Високите лихвени проценти на централните банки намали инфлацията през първата половина на годината.
Имахме необичайно събитие, този спор с онлайн туристически агент миналия ноември. Те ни бойкотираха през ноември и декември. Това удари цените. Загубихме много от кривата.
Предварителните записвания на летните почивки, хора, които резервират отрано се насочиха към туроператорите. Сега подписахме сделки с около 90% от клиентите на онлайн пътническите агенции и виждаме много силни резултати за лято 2025.