За повечето жители на Солун - вторият по големина град в Гърция, ежедневното пътуване до работа е истински кошмар. Пътищата са задръстени, автобусите са препълнени, местата за паркиране са твърде малко, а подземна железница няма. Транспортната инфраструктура на града обаче е напът да претърпи радикална промяна. След десетилетия чакане и многобройни забавяния първата линия на метрото в Солун ще бъде открита в края на ноември.
Популярна шега сред жителите на града е, че единственото нещо, което е по-бавно от трафика, е строежът на метрото. Скоро това ще остане в миналото. „На 30 ноември сутринта метрото ще започне да функционира със своите 18 станции. Целта ни за следващата година е влаковете да се движат на всеки 90 секунди“, отбеляза заместник-директорът на метрото в Солун Никос Денис. Той участва в проекта за строежа му през последните 11 години. „От гледна точка на безопасността метрото е проектирано така, че пътниците да не могат да паднат на релсите, когато влакът спира на станциите. Всичко е автоматизирано, така че човешка грешка е изключена. Третата линия - там, където работим в момента, е покрита, за да се предотврати токов удар. Системата разполага с два различни тунела, което гарантира, че няма опасност от сблъсък“, допълва Денис.
Многократните забавяния са разтревожили както жителите, така и собствениците на предприятия. „Този проект трябваше да бъде реализиран около 2005 година. Оттогава са минали почти 20 години. Имаше голямо забавяне, което предизвика раздразнението на обществото, особено сред предприемачите, които притежават предприятия в близост до станциите. Не е имало ясен план. Това, което най-много ме разочарова, е липсата на информация“, казва бизнесменът Василис Батис.
Задръстванията, недостатъчният брой места за паркиране и претъпканите автобуси превръщат придвижването в града в ежедневна борба. „Трудно можеш да намериш място за паркиране, защото всички шофират. Има, разбира се, обществени транспорт, но автобусите винаги са пълни, тъй като повечето хора разчитат на тях, за да стигнат до работа. Улиците са претъпкани с автомобили и има задръстване по всяко време на денонощието“, свидетелства студентът Марина Триантафили.
„Ако трябва да бъда честен, предпочитам да се придвижвам пеша. Винаги, когато съм се опитвал да взема такси, за да стигна бързо до работа, е било трудно. Не само, че не мога да намеря такси, но и не успявам да пристигна навреме. Надявам се, че с откриването на метрото нещата значително да се подобрят“, споделя Ники Циуни.
Заместник-министърът на транспорта в Гърция твърди, че има редица причини за забавянето на пускането на метрото. „Имахме голямо забавяне поради управлението на археологическите обекти. Солун е град с богата история, с много археологически находки, които бяха разкрити по време на разкопките за метрото. Освен това, роля изигра и финансовата криза. Това доведе до необходимостта от привличане на други компании за продължаване на проекта, което естествено доведе до забавяния. Вярно е - това беше един продължителен проект“, призна Николаос Тахиаос.
Броени седмици преди откриването, Солун очаква с нетърпение да се сдобие с една от най-модерните системи на метрото в Европа и да се сбогува с кошмара, който представлява ежедневното стигане до работа във втория по големина град в Гърция.