От 2 декември, в рамките на борбата с организираната престъпност, ще трябва да заявите всяка връзка, за която ви попитат, ако пристигате в Испания. Хотелиерите и другите туристически оператори ще трябва да събират и докладват над 40 елемента информация за резервации за настаняване и над 60 за резервации за автомобили под наем, съобщава Euronews. Изискваната информация ще включва домашния адрес и връзката им с децата, пътуващи в същата група, при необходимост и всички други важни данни.
Информацията ще се събира от хотели, ваканционни комплекси, къмпинги, туристически агенции и компании за отдаване на автомобили под наем.
Испанските власти твърдят, че засилените проверки, които са част от кралски указ, са част от по-широката борба с организираната престъпност.
Хотелиерите обаче протестират срещу въвеждането на правилата, като твърдят, че това ще се отрази негативно на преживяванията на посетителите.
Какви допълнителни данни ще трябва да предоставят туристите в Испания?
От хотелите и другите туристически оператори ще се изисква да изпращат на властите пълното име, имейл адреса и номера на паспорта или личната карта на гостите в рамките на 24 часа. Новата информация включва данни за плащанията, домашен адрес, телефонни номера, брой на гостите в една група и данни за семейните отношения.
След това данните ще бъдат качени на платформа, която ще бъде наблюдавана от испанските сили за сигурност.
Новите мерки се прилагат за континентална Испания и нейните острови, включително Балеарските и Канарските острови. Онези, които не спазват изискванията, са заплашени от глоби в размер до 30 000 евро.
Хотелиерите призовават новият декрет да бъде отменен или смекчен.
CEHAT, водещата хотелиерска асоциация в Испания, успя да отложи въвеждането на наредбата, което първоначално беше предвидено за януари 2023 г.
Но освен това от групата твърдят, че не са имали никаква комуникация с властите или предложения за решения.
"В продължение на месеци настояваме за диалог и конкретни предложения, които да гарантират правната сигурност и жизнеспособността на сектора, но не сме получили никакъв отговор", заяви Хорхе Марихал, председател на CEHAT, в съобщение за медиите.
Сега CEHAT заявява, че обмисля съдебни действия поради "отрицателното въздействие, което този регламент ще окаже върху хотелиерския сектор и самите пътници".
"Предвид тази липса на политическа воля сме принудени да предложим правни способи за защита както на собствениците на предприятия, така и на пътуващите", добави Марихал.
Как ще се отразят новите правила на пътуващите?
CEHAT твърди, че новите разпоредби ще означават по-сложни и досадни административни процедури, което ще компрометира преживяването на посетителите при настаняване.
Туристическите агенции заявяват, че процедурите ще накърнят личния живот на хората и ще добавят бюрократична тежест, която те не могат да си позволят. Това може да доведе до увеличаване на работното време и като следствие до повишаване на цените за пътуващите.
Асоциациите на европейските туристически агенти и туроператори (ECTAA) и испанската група на туристическите агенции ACAVE предупредиха за "тежки последици за европейския туристически пазар и защитата на личните данни на пътуващите".
По какво се различава това решение от нормативните актове в други държави от ЕС?
В други държави от ЕС от хотелите и другите форми на настаняване също се изисква да проверяват паспортите или личните карти на гостите.
В няколко държави, сред които и България, Хърватия, Италия и Германия, информацията, включваща имена, данни за контакт и номера на документи за самоличност, трябва да се съобщава на властите.