Националният борд по туризъм (НБТ) и новата Българска хотелска асоциация (БХА) искат приходите от туристически данъци в София през 2025 г. да отиват на 100% за реклама на дестинацията. Това обявиха от двете организации пред TravelNews, които са изпратили писма до директора на общинското предприятие „Туризъм“ Антон Пенев и зам.-кмета на София по туризъм Никола Барбутов. „Целта е дестинацията да се популяризира чрез целенасочена реклама по приоритетни сегменти през общинското предприятие“, заяви Мартин Захариев, зам.-председател на НБТ.
Предлагаме при гласуване увеличението на туристическия данък за 2025г., общинската администрация да поеме ясен ангажимент, че при планиран общ туристически данък в размер на 6,2 млн. лв., общината трябва да насочи съответстващите средства за реклама на дестинацията, подчерта Веселин Данев, председател на БХА. Според него средствата да се изразходват целенасочено, както е предвидено в Закона за туризма.
Събраните средства трябва да се разходват по прозрачен начини по предварително предоставен годишен бюджет – разбит по дейности, срокове на изпълнение и отговорници. Същият този бюджет следва да бъде одобрен от Консултативния съвет по туризъм към община София с мнозинство повече от половината от общия брой на регистрираните членове на съвета, преди да бъде внесен за одобрение от СОС, подчертават в писмото си от БХА. Те предлагат или вариант на проектен принцип – след защита на целесъобразността на всеки разход и очаквани ползи за дестинация София, също срещу единодушно одобрение от страна на присъстващите членове на Консултативния съвет.
НБТ и БХА искат още Столична община да не финансира през туристически данък заплати, осигуровки или издръжка на свои щатни или нещатни служители. В момента с оглед реалния щат на ОП „Туризъм” дейностите по категоризация и контрол на обектите, осъществявани от предприятието, реално са субсидирани от събраните приходи от обекти, категоризирани пряко от Министерство на туризма. Приходите от категоризация следва съществено да превишават разходите за администрацията на ОП „Туризъм”.
Браншовите сдружения настояват ежемесечно ОП „Туризъм“ да дава пълен отчет за извършените и стартирани дейности и предстоящи такива – отново със срокове, стойност и отговорници. В допълнение държат да получават ясен ангажимент от страна на Столична община относно мерки за ограничаване на нелегалните настанявания в апартаменти и в хотели в столицата и увеличаване на приходите от събираните от тях данъци и такси.
Мирослав Иванов