Транспорт

От 28 декември се увеличава компенсацията за загубен или счупен багаж от авиокомпаниите

   
От 28 декември се увеличава компенсацията за загубен или счупен багаж от авиокомпаниите

Често се случва полети да бъдат отменени, а куфари и друг багаж да бъде изгубен по летищата. Оказва се, че не познаваме достатъчно добре правата си като пътници.

Авиокомпанията трябва да се погрижи за нас, да ни предостави храна и освежителни напитки, ако се наложи да чакаме на летището. А ако се наложи да пренощуваме - нощувка, транспорт от и до хотела и летището, както и две безплатни обаждания. Това обясни директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова в студиото на "България сутрин".

Ако полетът бъде забавен повече от 5 часа, пътникът може да поиска парите си обратно, ако реши, че вече не иска да пътува, стана ясно от думите ѝ. Трябва да пазим касовите бележки за направените разходи, докато чакаме своя полет при закъснение или отмяна.

Спасова уточни пред Bulgaria ON AIR, че ако причината за закъснението е в контрола на авиокомпанията, а не в лошото време, тя може да ни изплати компенсация от 250 евро или 400 евро, в зависимост от отдалечеността на дестинацията.

Формулярът с претенции може да бъде попълнен на сайта на авиокомпанията и трябва да приложим информация и снимки, които описват ситуацията.

"Пътниците трябва да бъдат активни, а не да разчитат, че това ще бъде автоматично преведено по сметката им. Ако пътувате с някого, може да поискате компенсация и за него", подчерта Спасова.

Ако липсва отговор, пътниците могат да се обърнат към Европейския потребителски център, който помага безплатно в такива ситуации.

Спасова каза още, че ако на летището в чужда държава се окаже, че багажа ни го няма, трябва да потърсим гишето за изгубен багаж и да попълним протокол. Ако багажът не бъде намерен, ще ни изплатят компенсация. Отново трябва да си пазим касовите бележки за стоките от първа необходимост - четка и паста за зъби, бельо, чорапи...

"Забавените куфари се доставят още на следващия ден. Ако се забави ден-два, добре е пътникът да пусне жалба през сайта на авиокомпанията. Ако до 21-ия ден куфарът още не е доставен, трябва да се попълни жалба и да се поиска компенсация", посочи гостът и отбеляза, че отново трябва да приложим касови бележки за наличното в куфара ни.

От утре, 28 декември, максималната сума за компенсация за загубен, забавен или счупен багаж се увеличава на около 1900 евро.

Соня Спасова напомни, че трябва да се съобразяваме с ограничението за допустимото тегло на куфара.