Новини Събития

Една модерна икона, вярна на корените си: Изцяло новия Toyota Land Cruiser

   
Една модерна икона, вярна на корените си: Изцяло новия Toyota Land Cruiser

ПРЕС

  • Изцяло новият Land Cruiser предлага традиционните силни страни на модела като качество, издръжливост и надеждност
  • Проектиран да издържа на най-тежките условия в своето битие автомобил, който ще ви отведе навсякъде и ще ви върне обратно, по най-безопасния начин
  • Силен, целенасочен дизайн, който черпи вдъхновение от наследството на Land Cruiser
  • Новата платформа на Toyota New Global Architecture GA-F осигурява основата на един солиден автомобил, със значително повишена здравина и отлична реакция, поведение и управляемост  – както на пътя, така и извън него
  • Първият Land Cruiser, който използва електрически усилвател на кормилната система и нова система от отцепващи се стабилизиращи щанги
  • Усъвършенстван 2,8-литров турбодизелов двигател с нова осемстепенна автоматична трансмисия

С история продължаваща вече над 70 години, Toyota Land Cruiser спечели ненадмината световна репутация за здравина, надеждност и способност да се справя с най-суровите условия. В същото време той непрекъснато еволюира, за да се превърне в автомобил, който се чувства еднакво у дома си както в пресечен терен, така и на магистралата, възприемайки нова стилистична философия, технологии и инженерни решения, които изграждат както неговите възможности, така и неговата всестранна привлекателност за клиентите.

Ето защо представянето на изцяло новия Land Cruiser 250 е значимо събитие, модел, който достига нови висоти по отношение на възможностите си за движение извън пътя. Това се дължи освен всичко друго и на новата GA-F платформа, включваща носеща рама и каросерия. Новият модел предлага отлична функционалност за превоз на пътници и товари, подобрена видимост за водача и лекота на управлението, както и функционалност на конструкцията, с части, проектирани да бъдат лесни за ремонт или замяна с персонализирани елементи.

„Променихме нашето възприятие и вярваме, че този модел Land Cruiser трябва да се предлага като практичен и достъпен „офроудър“. Решихме, че връщането към нашите корени ще бъде в основата на марката Land Cruiser в бъдеще”, отбелязва главният инженер Кейта Морицу.

Философията “back to origins”  или „завръщане към корените “ е ясно видима и претворена в новия мощен дизайн, който съчетава наследството на Land Cruiser с модерната визия. Той изразява солидно, функционално качество, свързано с най-добрите професионални съоръжения за работа. Практичността е част от стиловата философия на този автомобил, въплътена в детайли като повдигнатите ъгли на предния капак и понижената централна част, осигуряващи на водача изключителна видимост, както и в оформянето на частите на каросерията, за да се избегнат повреди при тежки условия на шофиране. Включени са и детайлите за подобряване на аеродинамиката, които освен за управлението на въздушния поток допринасят и за подобряване на стабилността при управление, работата на спирачките и охлаждането на двигателя.  

Интериорът е функционален и създава усещане за високо качество, с места за до седем човека и щедро пространство за багаж за всичко, което трябва да се превози. Инструменталното табло включва нов 12,3-инчов цветен дисплей за водача, към който се добавя и нов многофункционален селектор, проектиран с помощта на професионални рали шофьори. За защита на пътниците при движение извън пътя са включени подплатени повърхности за защита на коленете и раменете, докато седалките с нова конструкция осигуряват сигурна поддръжка и защита на пътниците.

Мощността се осигурява от усъвършенстван 2,8-литров турбодизелов двигател с мощност от 205 к.с. по DIN к.с. / 151 кВт, съчетан с нова осемстепенна автоматична трансмисия Direct Shift. Със своите 500 Нм максимален въртящ момент, този агрегат позволява теглене на товари с тегло до 3500 кг. В края на 2025 г. гамата на Land Cruiser ще бъде разширена, за да включи задвижване с нова мека хибридна система с напрежение 48V. Тя обещава да предложи по-плавно, по-тихо, но по-отзивчиво поведение без намаляване на способността на автомобила да се справя с тежки условия.

Новият Land Cruiser е проектиран да осигурява изключителни качества по отношение на движението в пресечен терен, като същевременно е спокоен, удобен и лесен за маневриране при шофиране по пътя. Новата глобална архитектура GA-F с каросерия върху носеща рама (body-on-frame) е в основата за фундаменталната здравина и твърдост на автомобила, а високотехнологичните системи за управление Multi-Terrain Select и Multi-Terrain Monitor осигуряват прецизна помощ при справяне с предизвикателни условия.

Това е първият Land Cruiser, който използва електрическо сервоуправление, осигуряващо по-директна работа и по-лесна маневреност, с по-малък риск от откат при тежки терени. Нов е и механизмът за изключване на стабилизатора, който отцепва предната стабилизираща щанга, увеличавайки артикулацията на колелата, за да помогне за справяне със силно неравни и скалисти повърхности. Нова спирачна система, ново предно окачване с двойки носачи на колело, променен заден мост и актуализирана система за пълзене Crawl Control също допринасят за доброто управление.

Същевременно с това, в процеса на подобряване на здравината и проходимостта, инженерите на Toyota са се фокусирали и върху намаляването на шума и подобряване на комфорта в интериора, с прилагане на обширни мерки за противодействие на звуковото влияние и вибрациите. Те включват подобрено уплътняване на каросерията и широко използване на шумопоглъщащи материали. Качеството на возене е повишено, благодарение на изключителната здравина и твърдост на новата каросерия с носеща рама GA-F, системата за контрол на накланянето на каросерията (например при спиране) и нови конструкции на монтажните компоненти на двигателя и на каросерията.

Безопасността също достига нови висоти с Toyota Teammate и третото поколение системи за активна безопасност и асистиране на водача Toyota Safety Sense. Новият Land Cruiser е по-добре оборудван от когато и да било, за да подпомага водача, като разпознава и го предупреждава за по-широк спектър от често срещани рискове от произшествия. Така, той е винаги готов да осигури асистенция със спиране, управление и контрол на задвижването, за да помогне за избягване на сблъсък.

НАСЛЕДСТВОТО НА LAND CRUISER

 

Land Cruiser се ражда преди 73 години като Toyota BJ, на 1 август 1951 г. Малко след това демонстрира силата и възможностите си, като става първият автомобил, който успешно се изкачва до шестата станция по склоновете на планината Фуджи.

Името Land Cruiser е прието през 1954 г. и днес това е най-дълго произвежданият модел на Toyota със световни продажби от повече от 10,4 милиона* до момента в повече от 170 страни и региони.

Мисията на Toyota в лицето на Land Cruiser остава да осигури на хората автомобил, който ще ги отведе до местоназначението им в безопасност и сигурност, дори и в най-суровата среда. Различният опит на клиентите по целия свят се оказа безценен в развитието на по същество силните страни на Land Cruiser като надеждност, издръжливост и способност да се справя с тежки пътни условия. Целта на Land Cruiser е да продължи да бъде еталон за качество, издръжливост и надеждност, които са фундаментални за всички модели на Toyota.

Триото на Land Cruiser: Heavy Duty, Station Wagon и Light Duty.

Терминът “Land Cruiser” обхваща хиляди вариации, които са се появили през годините, но от 1980 г. гамата се състои от три основни типа модели: сериите Heavy Duty, Station Wagon и Light Duty, всяка от които задоволява различни приоритети на клиентите.

Както подсказва името й, серията Heavy Duty е вярна на духа на оригиналния модел, като е проектирана и конструирана с цел максимална издръжливост и простота. Днес основните пазари за Land Cruiser Heavy Duty са в Африка, Близкия изток и Тихоокеанския район. Символичен за устойчивия характер на този модел е фактът, че текущата серия 70 току-що навлезе в своето пето десетилетие на производство.

Първият модел Station Wagon е представен през 1967 г., отбелязвайки фундаментална промяна в стратегията на Toyota за Land Cruiser. Това е модел, насочен към хора, които искат автомобил със задвижване на всички колела за развлечение, а не за работа, с много пространство както в купето, така и в багажното отделение. В течение на поколенията Land Cruise Station Wagon се развива в посока луксозен профил и се сдобива със сложни технологии за безопасност, комфорт и динамика. Те остават върхът в гамата на Land Cruiser. В момента този модел не се предлага в Европа.

През 1984 г. своя дебют прави и серията Light Duty. Първоначално разработен предимно за европейския пазар, Land Cruiser Light Duty – известен също като Land Cruiser Prado – следва принципа на Station Wagon, за да се харесат на по-широк кръг от клиенти. Въпреки че все още запазва отличните си възможности за офроуд движение – и класическата конструкция на каросерията на Land Cruiser – серията Light Duty има за цел постигане и на висок комфорт на возене, стабилност и гъвкавост като автомобил за ежедневна употреба. Изцяло новият Land Cruiser 250 е най-новото поколение в серията Light Duty.

*Общо от август 1951 г. до юли 2024 г.

 

ДИЗАЙН: ТРАДИЦИЯ, СЪЧЕТАНА С ДУХА НА МОДЕРНИТЕ ВРЕМЕНА

 

A group of cars driving on a dirt road

Description automatically generated

 

  • Дизайнът изразява автентичните качества на автомобил за пресечени терени, комбиниращи наследство и съвременност
  • Силуетът и пропорциите на автомобила са препратка към дизайнерското наследство на Land Cruiser
  • Предприети са мерки за осигуряване на отличен обзор за водача, включително преден капак с повдигнати ъгли и снижена централна част
  • Мощен дизайн на предната част с класическа емблема на TOYOTA
  • Каросерия, оформена по такъв начин, че да се избегнат повреди при тежки условия и компоненти създадени с цел лесна  подмяна
  • Интериорът представя функционален, но висококачествен дизайн с персонализиран дигитален дисплей на инструментите и най-новия мултимедиен пакет на Toyota
  • Места за до седем човека в интериора, с щедро осигуряване на багажното пространств

 

Външност

 

A car driving through a muddy puddle

Description automatically generated

 

Дизайнът на новия Land Cruiser е ярък израз на статута на автомобила като ясно изразен автомобил за пресечени терени, който по своята същност и излъчване е здрав и солиден.

Базовата му надеждност се отразява във формата и компановката му, както и структурните детайли, създадени с цел да се справят с тежки условия и да бъдат лесни за подмяна, ако възникне повреда. Има безвремие и в простотата на дизайна, който изразява качество и няма да изглежда остарял и в бъдеще. Към това се добавя  и усещане за професионализъм, следващ формата и функцията, срещащи се при професионалните инструменти с най-високо качество.

Съчетани в едно, тези елементи създават перфектната комбинация от наследство и модерност: това е Land Cruiser, който следва корените на своя произход, но същевременно отговаря на най-високите съвременни стандарти.

Класическият силует на Land Cruiser е препратка към дефинираните линии на ранните модели на Land Cruiser (ясно видимо е влиянието на сериите 40 и 70 на Land Cruiser Heavy Duty) със силна хоризонтална ос, дълъг преден капак, изправено предно стъкло, къс преден надвес и отличителни трапецовидни арки на калниците. Пропорциите остават верни на дизайнерското наследство на Land Cruiser, със стегната кабина с форма на кутия, позиционирана зад вертикалната ос на автомобила, за да се създаде компановка осигуряваща едновременно вътрешно пространство и комфорт. Общата дължина на автомобила е 4925 мм, широчината е 1980 мм, височината 1935 мм, а междуосието е с дължина от 2850 мм.

Конфигурацията и пропорциите на елементите в предната част създават класическа визия на Land Cruiser. Функционалните части са групирани заедно към центъра с високо разположени предни светлини, за се избегнат повреди при трудни условия на шофиране. Усещането за цел е допълнително подчертано от възстановяването на класическото лого TOYOTA отпред в центъра и отзад над зоната с регистрационния номер. Практичността е интегрален елемент при проектирането на дизайна и конструкцията на автомобила – като например ъглите на бронята, които лесно се сменят, ако се повредят.

Предните светлини са с тънка обточена конфигурация на LED елементите с „три очи“, заедно с вертикално разположен мигач и дневни светлини. Отново, с оглед избягване на повреди, предните светлини за мъгла са дълбоко „вдълбани“ в ъглите на бронята. Предните и задните ъгли са скосени (което също подпомага маневреността), а долните секции на вратата имат скосена, извиваща се навътре повърхност.

Предоставянето на водача на най-добрия обзор напред и настрани е основен приоритет при създаването на дизайна. На тази база се ражда формата на предния капак с повдигнати страни, които улесняват създаването на усещане за формите и размерите на автомобила и позицията на неговите ъгли. Елемент за постигането на тези цели е и снижената централна част, която подобрява обзора напред, намалявайки сляпата зона на видимост непосредствено пред автомобила. За да се подобри видимостта настрани, А-колоната е поставена под по-изправен ъгъл, огледалата са прикрепени към вратите, а долната линия на прозорците е свалена надолу – препратка към класическата Toyota BJ70 – с около 30 мм в сравнение с актуалния модел.

Каросерията демонстрира контрастиращи изострени и извити повърхности, създавайки семпъл, модерен външен вид с усещане за динамика и висока прецизност. Общият ефект е усещането, че Land Cruiser е излят от едно единствено парче метал. Широката позиция на автомобила, разширените предни и задни калници и стегнатата форма на каросерията се комбинират, за да подчертаят стабилната и солидна осанка.

Отзад светлините отново са плътно групирани във вертикално подредени комбинирани модули.

В зависимост от нивото на оборудване на модела, новият Land Cruiser ще разполага с 18 или 20-инчови алуминиеви колела с нов дизайн. Широка гама от аксесоари за каросерията ще даде възможност на клиентите да приспособят своя автомобил според техните изисквания, включително с релси на покрива, странични стъпала и отварящ се заден капак.

Аеродинамични детайли

 

A car driving on a dirt road

Description automatically generated

 

Отличителният външен дизайн включва редица детайли за подобряване на аеродинамичните характеристики на автомобила.

Пред предните колела са монтирани дефлектори, които намаляват въздушния поток, който „удря“ гумите и насочват въздуха, така че да помогне за охлаждане на спирачните дискове. Елементите са деформируеми, така че могат да издържат на шофиране по неравен път.

Други мерки включват намаляване на разликата между нивата на предните колони и дъждовните отводнителни канали и прецизно изчисляване на ъгъла на позициониране на огледалата на вратите и профила на корпуса им с цел потискане на турбуленцията. Добавени са облицовки на страничните врати за коригиране на въздушния поток отстрани на автомобила, а заден спойлер помага за управление на въздушния поток от задната част на автомобила и намаляване на силата на повдигане.

Вътрешен дизайн

 

A person driving a car

Description automatically generated

Интериорният дизайн изразява безопасен, функционален вид, подходящ за шофиране извън пътя, с акцент върху издръжливостта, високото качество и мерките за намаляване на умората.

Арматурното табло и горните облицовки на вратите са със силни хоризонтални линии, които улесняват възприемането на ориентацията на автомобила при трудни условия на шофиране и създават отворена среда в кабината с отлична видимост навън за всички на борда. Напречното сечение на таблото е снижено пред предния пътник, за да се подобри усещането за отвореност.

Източници на информация, като инструменталният комбиниран уред за водача и мултимедийният дисплей са поставени високо за лесна видимост и разполагат с широка зона на таблото – характерна за Land Cruiser – която осигурява удобство и близост на контролните уреди с цел бърза и интуитивна работа. 12,3-инчовият дисплей с дигитални инструменти представя измервателни уреди и данни с чиста графика, която е ясна за четене при всякакви условия на осветление. Достъпът до мултимедийната система се осъществява чрез сензорен екран с висока разделителна способност (12,3 инча). Пакетът включва облачна навигация, която разчита на актуална информация за трафика и асистента „Hey Toyota“ за управление с гласови команди на множество функции и системи.

Физическата форма на превключвателите и техните методи на работа са унифицирани – бутони за превключване или натискане – така че водачът да може да ги управлява лесно, без да се налага да отклонява поглед от пътя или да променя позата си. За целта като консултанти са привлечени професионални рали пилоти, които са съветвали стилистите и конструкторите относно дизайна на комбинацията от селектор и превключвател, използвани за контрола на функциите, като Multi-Terrain Select.

Подложките за коленете и подплатените облицовки на вратите осигуряват защита, когато теренът стане предизвикателен, а горните части на панелите на вратите имат извит профил, така че водачът да има място за свободно движение на лактите. Новият дизайн на волана отразява солидния, стабилен стил на външността с широки отвори за спици, за да се предотврати нараняване на пръстите в случай на откат на волана. Върху централната част може да се открие класическото лого на TOYOTA, с функционални превключватели, рационално организирани в лявата и дясната част на централните спици.

Усещането за прецизност и качество се изразява в координирания дизайн на контролните превключватели и детайли като назъбените шарки около вентилационните отвори и селектора на режима, както и в съчетаването на плътните и дебели материали използвани за тапицерията с подобни на въжета кантове и декоративни части, които изглеждат като от обработен метал.

Създадено е чувство за единен вид на интериора, с постоянно качество на материалите, усещане и външен визия, предаващи силен характер. Функционалните зони са плоски и твърди, а точките на допир меки и плътно покрити, с усещане за обем. Използвани са дигитални техники за проектиране, за да бъдат комбинирани различни части в едно цяло, като например интеграцията на комбинирания уред и централния дисплей в големия инструментален панел, така че да се създава по-малко усещане за сегментиране.

Нова, опростена форма на тавана увеличава усещането за пространство, с опции за отварящ се люк или голям, фиксиран панорамен покрив, който се простира над седалките на втория ред.

Седалки и тапицерии

Новата гама Land Cruiser включва седемместен интериор. Предните седалки са с нов дизайн, за да осигурят силна и стабилна опора при шофиране извън пътя и се предлагат с електрическо регулиране. Седалката на водача с настройка в осем възможности се предлага с (ръчно) удължаваща се долна част, която осигурява допълнителни 50 мм опора за бедрата. Нейният  дизайн избягва отварянето на пролука между разширението и основната възглавница с цел постигане на цялостна основа.

Новите предни седалки имат по-тънки облегалки, подобряващи пространството за краката и коленете на пътниците на задните седалки и се предлагат с интегрирано отопление и вентилация. По-дебелите уретанови възглавници разпределят натиска върху по-широка част от тялото на пътника и са оформени така, че да спомагат да постигане на оптимален ъгъл на таза, намалявайки натоварването върху кръста и мускулите. Възглавницата е монтирана върху твърд долен слой, конструкция, която помага да се предотврати неблагоприятната промяна на позата на пътника при завиване или смяна на лентата. Страничните опори се издигат повече, помагайки за задържането на тялото на място, когато се създадат хоризонтални сили, като например при шофиране по неравна повърхност.

Седалките на втория ред се предлагат в обща конфигурация с разделяне в пропорция 60:40, а  третият ред се състои от две седалки, които могат да се сгъват ръчно или с помощта на електрическа система.

Изборът на тапицерия включва естествени и синтетични кожи и първото използване на SUMITEX, нова, издръжлива материя, изработена от здрава прежда, произведена от рециклирана PET пластмаса от заводите на Toyota в Япония.

Багажно пространство

В седемместната версия зад третия ред седалки има място за два куфара с размер 55 см (130 л). При сгънат трети ред има достатъчно място за три 86-сантиметрови куфара плюс един с дължина 81 см и един с 69 см (556 л).

Новият Land Cruiser е оборудван с горно окачена задна врата стандартно, с което се подобрява достъпа. Оборудването включва електрическо задвижване на задната врата и независимо отварящо се стъкло.

РЕАКЦИЯ, КОНТРОЛ И ЕФЕКТИВНОСТ НА ЗАДВИЖВАНЕТО

A car driving through a muddy road

Description automatically generated

 

  • 2,8-литров турбодизелов двигател с 204 к.с. по DIN/ 151 кВт е усъвършенстван с цел по-добра управляемост и ефективност
  • Одобрен за работа с дизелово гориво от възобновяеми източници HVO
  • Нова осемстепенна автоматична трансмисия
  • Задвижване с мека хибридна система с 48V ще се присъедини към гамата Land Cruiser 250 през 2025 г.
  • Постоянно задвижване на всички колела

 

Развитие по отношение реакцията на двигателя и управляемостта

При представянето си в Западна Европа новият Land Cruiser се задвижва от 2,8-литров турбодизелов двигател, усъвършенстван в името на по-добра управляемост и баланс между разход на гориво и динамични качества.

Редовият, четирицилиндров, DOHC агрегат с работен обем от 2755 см3, четири клапана на цилиндър и с директно впръскване има максимална мощност от 204 к.с. по DIN/151 кВт при 3000 об./мин и е съчетан с нова осемстепенна автоматична трансмисия Direct Shift. С максимален въртящ момент от 500 Нм, в интервала от 1600 до 2800 об./мин, той притежава силата да тегли прикачни товари с тегло от до 3500 кг.

Официалните данни за разхода на гориво и емисиите на C02 по WLTP са съответно 10,5 – 10,7 л/100 км, в зависимост от нивото на оборудване, и 275 – 281 г/км.

Развитието на новия агрегат включва като приоритет контрола на ускорението, с динамични качества, които да осигурят на водача сигурност при реализацията на намеренията, независимо дали става дума за движение по път или извън него, шофиране по градските улици или по магистрала. Целта е усещането при шофиране да е директно, като това при механична трансмисия. За да прецизира по-ясно целите на работата си, инженерният екип анализира натрупания опит от разработката на Land Cruiser 300 (модела Station Wagon, който не се предлага в Европа), съчетавайки го с качеството, издръжливостта и надеждността на актуалния Land Cruiser. Анализирани са и отзивите на клиентите при използването на автомобила в ежедневието.

Всичко това спомага за постигане на по-добро съчетаване на динамични качества като ускорение и управляемост. Промени са направени и по отношение на генерирането на шум и вибрации, с подобрено управление при тежки условия. Силовото предаване е проектирано да осигурява линейно ускорение с мощна първоначална реакция, а бързото блокиране на преобразувателя на въртящия момент на осемстепенната автоматична трансмисия спомага за намаляване на оборотите на двигателя при ускоряване.

Преработеният и по-ефективен турбокомпресор е от ключово значение за подобрената реакция и характеристиката на въртящия момент, с въвеждането на работно колело с компактни лопатки и намаляване на диаметъра на агрегата. Новата компановка на задвижваните от ремък компоненти освобождава място за новата система за електрическо сервоуправление (вижте по-долу) и интегрирането на алтернатор с по-висока мощност (ток с 200 A), за да може да поддържа изискванията за спомагателно захранване.

Мерките за справяне с екологичните изисквания включват повишаване на ефективността на SCR системата и увеличен 17-литров резервоар за урея.

Нова осемстепенна автоматична трансмисия Direct Shift

Задвижването разполага с нова осемстепенна автоматична скоростна кутия, предназначена да подобри динамичните качества при шофиране и да намали разхода на гориво, като същевременно с това предлага тиха работа. С по-близки предавателни числа, нов, компактен преобразувател на въртящия момент и оптимизирани компоненти, трансмисията осигурява прецизно блокиране на последния, ритмично превключване и плавно усещане за ускорение.

Преобразувателят на въртящия момент разполага с многодисков блокиращ съединител с разширен работен диапазон, допринасящ за усещането за директно задвижване и цялостно намаляване на разхода на гориво. Блокирането може да се активира от ниски скорости, добавяйки своя принос към качеството на усещането за шофиране.

Устройството също така се възползва от нова структура на динамичната демпфершираща система, за да помогне за намаляване на колебанията на въртящия момент към задвижващия вал. Както преобразувателят на въртящия момент, така и структурата на демпфера са променени, за да се намали размерът и да се снижи теглото.

Компактните и леки зъбни механизми осигуряват както ефективност, така и издръжливост. Близки предавателни числа се използват при по-високи скорости на автомобила с постоянни, малки промени в оборотите на двигателя при превключване във високия оборотен диапазон, за да се създаде усещане за ритъм. Предавателно число на първата предавка е понижено, за да се подобри ускорението при потегляне и възможностите за движение в пресечен терен, докато осмата предавка има по-дълго предавателно число за по-тихо движение при висока скорост, при по-ниски обороти на двигателя и по-нисък разход на гориво.

Времето за реакция при превключване е подобрена с 25% с приемането на нов линеен соленоид, който е с 29% по-лек от предишния агрегат, в сравнение с настоящата шестстепенна автоматична трансмисия. Принос за по-тихата работа и по-ниският разход на гориво има и маслената помпа с по-малък диаметър.

Мека 48-волтова хибридна електрическа система в бъдеще 

Toyota ще представи версия Land Cruiser в Европа с мека хибридна система през 2025 г. Тя ще комбинира 2,8-литровия дизелов двигател с 48-волтов електрически мотор-генератор, компактна 48-волтова литиево-йонна батерия и стоп-старт система. Това решение ще подобри управляемостта, осигурявайки по-плавно и тихо, но по-отзивчиво представяне, като същевременно запазва способността за движение при тежки условия на шофиране.

Постоянно задвижване на всички колела

Системата за постоянното задвижване на четирите колела на Land Cruiser включва променена структура на карданния вал, проектирана с цел повече издръжливост и по-тиха работа. Промени са направени и в диференциалите: междуосевия е усъвършенстван, за да спомогне за намаляване на разхода на гориво, а задният диференциал с електронно управлявана блокировка (стандартно за нивата на оборудване VX и VX-L) е подсилен с цел допълнителна надеждност. И при двата е търсен най-добрият баланс между сцепление извън пътя и стабилност на пътя.

Системата за блокиране на диференциала е променена, като активирането с мотор е заменено със задействане със соленоид, осигуряващ с 85% по-бърза реакция (около 0,15 секунди), когато автомобилът се нуждае от това.

Разпределителната кутия също е променена, с цел постигане на по-добра издръжливост, увеличаване на въртящия момент на двигателя и антикорозионните и характеристики. Нов превключвател за избор на диапазони H4 или L4 и нови превключватели за блокировка на диференциала са разположени на централната конзола, до скоростния лост.

 

СТАБИЛНОСТ НА ПЪТЯ И ИЗВЪН НЕГО, КОНТРОЛ И УВЕРЕНОСТ

A car on a rocky hill

Description automatically generated

 

  • Възможности за управление, проектирани да осигурят изключителни възможности при движение в пресечен терен
  • Солиден, удобен и лесен за маневриране на пътя
  • Новата платформа с каросерия върху твърда рама (body-on-frame) GA-F осигурява базова здравина и твърдост
  • Първият Land Cruiser с електрическо сервоуправление
  • Механизъм за отцепване на стабилизиращата щанга на предния мост и постигане на по-добра артикулация на колелата
  • Системите Multi-Terrain Select и Multi-Terrain Monitor помагат на водача да преодолее предизвикателни условия

 

Основното качество на Land Cruiser като превозно средство, което може да „ви отведе навсякъде и да ви върне обратно“, включва способността да се справяте с предизвикателни офроуд условия. Връщайки модела към произхода му, Toyota гарантира, че автомобилът има фундаменталната, вградена сила, за да изпълни това обещание, вместо да разчита на сложни технологии.

В същото време маневреността е ключов фактор при проектирането на автомобила: освен силните страни за движение в пресечен терен, това е автомобил, който е прост като концепция и е създаден в името на удобство за шофиране за всеки при ежедневна употреба. Видимостта е добра, управлението просто за разбиране и интуитивно за използване, а реакциите на автомобила са бързи и следващи намеренията на водача.

 

Тестове в екстремни условия

A car driving through a muddy area

Description automatically generated

 

Развойната дейност включва програма за тестване на новия модел до границите на неговата издръжливост. Toyota построи нова офроуд тестова писта – натоварващият до кроен предел Course F на полигона Шибецу в Япония – прецизно възпроизвеждайки набор от най-предизвикателните условия на шофиране от целия свят.

 

Конфигурацията на трасето включва склонове, кални трасета, скалисти пътища и сложни терени, всеки от които поставя различни изисквания към автомобила. Използването на това съоръжение не само помага да се потвърдят и подобрят характеристиките на новия Land Cruiser за движение в пресечен терен, „едно стъпало над“ настоящия модел, но също така спомага за усъвършенстване на неговата пригодност за ежедневна употреба и неговата функционалност.

Проведени са обширни тестове и в Близкия изток и Австралия.

 

Способности, базирани на нова платформа с носеща рама GA-F

 

Автентичният офроуд характер на Land Cruiser е отразен в запазването на компановката с монтирана върху рама каросерия, но нейните качества и възможности надвишават тези на настоящия модел. Основата за това е новата платформа с рама GA-F, която се използва и в новия Land Cruiser 300.

Тя осигурява на структурата на автомобила значително по-голяма здравина и твърдост, постигнати чрез комбинация от целенасочени структурни решения. Сред тях са 84 допълнителни точки на заваряване с къса стъпка около страничните врати и долните ръбове на праговете, както и използването за първи път на структурно лепило (общо 11,9 м), за да подобри здравината там, където се срещат отделни части от листова ламарина. Специално заварени заготовки са прикрепени към страничните греди и напречните елементи на рамата, с цел усилване на конструкцията, подобряване на здравината и намаляване на теглото. Дебела стоманена ламарина и материали с висока якост се използват на стратегически места в рамата, за да се осигури дълготрайна здравина.

 

Като цяло устойчивостта на усукване на рамата се е увеличила с 50%, а комбинираната устойчивост на усукване на рамата и каросерията се е повишила с 30%. Резултатът е автомобила, който реагира и се движи точно както водачът иска това от него.

 

Първият Land Cruiser с електрическо серво управление

 

Новият Land Cruiser е първият модел на Land Cruiser, който е оборудван с електрическо кормилно управление (EPS).

 

В сравнение с хидравличната система, това решение намалява силата на отката, който може да възникне при шофиране по неравни повърхности и осигурява по-плавно, по-директно управление и по-лесна маневреност при всякакви скорости. Освен това използването на EPS позволява на новия Land Cruiser да включва асистента за следене на лентата Lane Tracing Assist като част от пакета за активна безопасност и помощ на водача Toyota Safety Sense.

 

Решението със зъбна рейка и пиньон също спомага за намаляване на разхода на гориво, като електрическата енергия се използва само когато е необходимо – системата например не е активна при работа на празен ход или при шофиране по права линия.

 

За да спомогне за постигане на добра обратна връзка с водача, твърдостта на кормилната колона е подобрена, а кормилният вал и тръбата са с увеличени размери.

 

Нова спирачна система

 

Новата електронно управлявана спирачна система е проектирана с цел постигане на по-добро усещане и ефективност, които отговарят на намеренията на водача. Контролът, капацитетът и здравината са оптимизирани, за да създадат естествено и линейно усещане при спиране.

 

Система за създаване на налягане при поискване (on demand), осигурена от целеви VSC модул, работи в допълнение към конвенционалната система за генериране на налягане, подобрявайки усещането при спиране. Общият спирачен контрол съчетава хидравличната спирачна сила с регенеративната спирачна сила от двигателя. Използването на последната в максимална степен допринася за снижаване на разхода на гориво.

 

Системата е с дискови спирачки с диаметър от 340 мм отпред 335 мм отзад. Електрически задействаната ръчна спирачка задържа задните колела.

Системата за подпомагане при спускане (DAC) може да се използва за автоматично осигуряване на стабилно спиране без блокиране на колелата, като същевременно поддържа ниска скорост на автомобила при преодоляване на стръмни спускания. Системата е разработена така, че да може да се използва като функция за круиз контрол при скорости между 4 и 30 км/ч в диапазона H4 и L4 на автомобила.

Система за контрол на „пълзенето“ Crawl Control  

Системата Crawl Control на Land Cruiser може да се използва за поддържане на ниска скорост при шофиране извън пътя и по наклони надолу. Тя контролира въртящия момент на двигателя и приложената спирачна сила, като избягва буксуването и блокирането на колелата и позволява на водача да се съсредоточи върху управлението.

Crawl Control работи в режим L4 на разпределителната кутия. Водачът може да избере подходящата скорост с помощта на селектора на конзолата. На разположение са пет различни настройки на скоростта, подходящи за широк спектър от различни настилки и наклони.

 

Окачване

Предното окачване включва нова конфигурация с двойки напречни носачи на колело и удължен ход за постигане на съчетание от стабилно поведение на пътя и способности за движение в пресечен терен. Изработено е от високоякостни, леки и издръжливи компоненти за осигуряване на надеждна работа.

Принос за по-стабилното поведение на пътя има и увеличената следа, докато стабилността при спиране е подобрена чрез намаляване на ъгъла на изместване (на наклона) на шенкелния болт и увеличаване на противодействието при гмуркане, или наклона на автомобила при спиране.

Отзад четиризвенният твърд мост е детайлно ревизиран за да осигури по-плавно, по-линейно поведение, като същевременно това спомага за намаляване на теглото и повишаване на  надеждността. Стабилизиращата щанга е изработена от нов материал, който е едновременно по-лек и по-твърд. Допълнителното тегло е спестено с реализация с по-тънко напречно сечение на гредата и оптимизирана дебелина на стените на закрепващите скоби – конструкция, която също повишава надеждността. Промяна в конфигурацията спомага за намаляване на повдигането на задните колела. Цялата геометрия е оптимизирана, така че движението на всяко звено е плавно и линейно, което спомага за осигуряването на комфортно пътуване.

Механизъм за изключване на стабилизиращата щанга

Новият Land Cruiser е първият модел на Toyota, който използва механизъм за изключване на стабилизатора (SDM). Той осигурява по-добри качества по отношение на поведението при движение в пресечен терен и по-комфортното пътуване по стандартните пътища.

С помощта на превключвател на централната конзола водачът може да отцепи предната стабилизираща щанга (стабилизатор), увеличавайки хода на окачването. Пътувайки с ниски скорости по неравни, грапави, скалисти повърхности, удължената артикулация на колелата помага да поддържате и четирите колела в контакт със земята, което прави автомобила по-лесен за маневриране. В стандартна конфигурация новият Land Cruiser има с 10% по-голяма артикулация на колелата в сравнение с актуалния модел; когато SDM е активиран, това се увеличава с още 10%.

Благодарение на окачването, което може да се удължава и свива свободно, е станала възможна настройка на ходовата част с по-добро противодействието на накланянето на каросерията във всички посоки. Това спомага за по-комфортно пътуване на всички пътници по много неравен терен. Когато скоростта на автомобила се увеличи, стабилизиращата щанга автоматично ще се зацепва отново. SDM е стандартно оборудване за нивото на оборудване Prestige и Luxury.

Система Multi-Terrain Select

Multi-Terrain Select (MTS) настройва управлението на автомобила, задвижващата сила и управлението на хидравличната спирачна система, за да отговори на изискванията на различни сценарии за шофиране извън пътя. Системата вече предоставя допълнителен автоматичен режим, така че водачът не трябва да променя настройката при промяна на условията и може да се използва и когато автомобилът е в режим на движение с активирани понижаващи предавки в разпределителната кутия.

MTS се активира лесно, като се използва превключвателят за управление на задвижването и многофункционалният селектор на централната конзола. В режим на понижаващи предавки на разпределителната кутия опциите са Mud, Sand, Rock и Auto; в нормален режим изборът е кал, пясък, черен път, дълбок сняг и автоматичен (Mud, Sand, Dirt, Deep Snow и Auto).

Дисплей с панорамен изглед/ Multi-Terrain Monitor

Дисплеят за панорамен изглед (PVM) на Land Cruiser предоставя пълен изглед на зоната непосредствено наоколо и, използвайки функцията Multi-Terrain Monitor (MTM), под автомобила, за да помогне с прецизно маневриране на труден терен. Водачът може да избира изображения от четири камери, за да проверява слепите зони. Освен това изображенията на камерите могат да се комбинират, за да се създаде съставно изображение. Изгледът на терена под автомобила Under Vehicle Terrain View показва позицията на задните колела и повърхността на движение. Новите MTM опции включват изглед отзад под пода с насоки, показващи позициите на автомобила и гумите. Изображенията на екрана на дисплея могат да се разширяват с помощта на сензорни контроли, за да се получи още по-подробен изглед.

PVM може да се използва при скорости до 12 км/ч и за първи път в Land Cruiser може да се активира с гласова команда, както и с превключвател на конзолата. Налично е измиване на задната камера, за да се поддържа ясно изображение.

 

ТИШИНА, КОМФОРТ И БЕЗОПАСНОСТ

 

A group of sheep in a mud puddle

Description automatically generated

 

  • Обширни мерки за противодействие на шума и вибрациите в автомобила
  • Фокус върху комфорта с контрол на наклона спрямо напречната хоризонтална ос на автомобила, нова конструкция на монтажните опори на двигателя и монтиране на поглъщащи елементи между каросерията и рамата

Новият Land Cruiser може да е проектиран да издържа на екстремни условия, но това не означава, че тишината и комфортът за пътниците са пожертвани. Предприети са мащабни мерки за избягване и противодействие на шума и вибрациите.

Още на ниво разработване на автомобила е намален броят на зоните, през които звукът може да навлезе в кабината, и е проектирана конфигурация на каросерия и рамата, която е по-малко податлива на генериране на шум. По същия начин източниците на шум са идентифицирани и намалени.

Противодействията включват подобрено уплътняване на каросерията, например в основата на предните и средните колони, и уплътняване на пролуките около отворите на вратите. Звукопоглъщащ материал е добавен към системата за всмукване на въздух и облицовките на калниците и дори шарките на протекторите на гумите са изчислени така че да намалят генерирането на шум.

В сравнение с настоящия модел е интегриран по-дебел шумозаглушаващ слой в таблото с междинна част, покриваща по-голяма площ. Към пода на автомобила е добавен и поглъщащ материал. По-високата здравина на новата комбинация от каросерия и рама на GA-F също е ефективен начин за разсейване на резонанса на всяка част, потискайки вибрациите.

Предприети са още, допълнителните мерки, допринасящи за осигуряване на комфорта на пътуване. Сред тях са система за намаляване на наклона на каросерията спрямо напречната хоризонтална ос (например потъване на предната част при спиране) с цел поддържане на хармонично поведение. Нова конструкция имат монтажните опори на двигателя, монтирани са енергоабсорбиращи елементи между каросерията и рамата, а вместо монтаж с междинни елементи рамките на седалките са директно фиксирани към каросерията.

 

ШИРОКОМАЩАБНО ОБОРУДВАНЕ ЗА БЕЗОПАСНОСТ

 

  • Здрава конструкция осигурява фундаментална защита
  • Широкомащабни системи за безопасност и помощ на водача на Toyota Teammate, включително последно поколение активни и превантивни системи Toyota Safety Sense

 

Здравата конструкция на новия Land Cruiser 250 осигурява по същество силна защита в случай на удар. Но за да се предотврати изначално необходимостта от подобно нещо са налице всеобхватните технологии включени в гамата на Toyota Teammate, които помагат за предотвратяване на инциденти, а в случай че ударът е неизбежен осигуряват защита за всички в автомобила.

Пакетът включва най-новото поколение Toyota Safety Sense с нови и подобрени системи и функции. Нивото на откриване на риск от злополука е повишено с промени на камерата и радарните сензори, за да се увеличи техният целеви обхват. Те вече могат да откриват повече видове опасности – превозни средства, пешеходци и препятствия – както по-близо, така и по-далеч от автомобила.

Ползата от всичко това може да се открие, например, в работата на системата за предотвратяване на челен сблъсък (PCS). Системата за избягването на сблъсък на кръстовища, която е част от PCS осигурява допълнителни нива на безопасност при преминаване на кръстовище, като може да разпознае както пресичащи пешеходци и мотоциклети, така и пресичащи и насрещно движещи се (през две ленти) превозни средства.

Когато водачът трябва да извърши действия с кормилното управление, за да избегне опасност,  например човек, който върви отстрани на пътя, велосипедист или паркирано превозно средство, има риск той да отклони автомобила извън платното му на движение. С новия авариен асистент за кормилно управление с активна поддръжка PCS разпознава опасността и осигурява помощ при управление и леко спиране, когато водачът завърти волана, като спомага за задържането на автомобила в лентата за движение.

При движение с ниска скорост, системата за потискане на ускорението регулира задвижващата сила и контролира спирачната система, ако водачът ускори рязко, когато непосредствено пред автомобила има препятствие, помагайки за избягване на сблъсък.

Динамичният радарен круиз контрол (DRCC) предлага по-широка гама от поддържащи функции, които повишават безопасността и облекчават натоварването на водача. Управлението, свързано с мигачите, осигурява предварително ускорение, когато водачът използва мигача, за да започне маневра за изпреварване; ако бъде засечено друго превозно средство в лентата за изпреварване, обратно, ускорението се потиска. Системата може да се използва и за избягване на неволно „погрешно задминаване“ – преминаване покрай автомобил от грешната страна – и осигурява помощ при намаляване на скоростта, забавяйки плавно автомобила при смяна на движението с преминаване в лента, където има по-бавно превозно средство отпред.

DRCC вече осигурява по-ранно откриване на друго превозно средство, което пресича отпред, така че забавянето е по-малко рязко. Системата също така отчита движението на втория автомобил, с цел по-плавно управление на скоростта в ситуации, когато автомобилът отпред се премества в друга лента. Подобреното разпознаване на кривите на завоите позволява по-добър контрол на скоростта при завои. На разположение вече са четири възможности за настройка на разстоянието за DRCC, които да отговарят на предпочитанията на водача и условията на движение.

Въвеждането на проактивния асистент за шофиране (PDA) добавя набор от предпазни мерки при шофиране в трафик с ниска скорост. Асистентът за предвиждане на препятствия открива опасности отпред, като паркирани превозни средства, пешеходци и велосипедисти, на ранен етап и осигурява асистенция със спирачките и кормилното управление, за да помогне на водача да избегне твърде близко приближаване. Асистентът за забавяне осигурява плавно намаляване на скоростта, когато водачът отнеме газта, когато се приближава до по-бавно превозно средство отпред или когато влиза в завой.

Нова за Land Cruiser е системата за предупреждение за напречен трафик отпред. Тя използва радарите от предната страна на автомобила, за да открива превозни средства, приближаващи отстрани, като издава звуково предупреждение и (когато е наличен) предупреждение на head-up дисплея. Системата е от особено значение при излизане от кръстовища с лоша или намалена видимост.

Сред другите нови функции е системата за аварийно спиране при шофиране. Когато асистентът за следване на лентата е активиран, той открива кога водачът е прекратил действия свързани с кормилното управление, спирането и подаването газ за определен период от време и издава предупредителен сигнал. Ако все още няма реакция от страна на водача, системата плавно спира автомобила и активира аварийните светлини. Асистентът за безопасно излизане от автомобила е свързан със системата за следене на сляпата зона и предупреждава пътниците, в случай че има риск от отваряне на врата по пътя на превозно средство или велосипед, приближаващ се отзад.

 

A car on a dirt road

Description automatically generated