Анализи Новини

УНСС, институции и бизнес искат да наложат бранд България за целогодишен туризъм

   

Проф. д-р Димитър Димитров, ректор на УНСС (в средата), проф. Мариана Янева (вляво от него), и зам.-министър Павлин Петров (вдясно от него) дадоха старт на дискусията за бранд България
  Мирослав Иванов

Преподаватели, студенти от Университета за национално и световно стопанство (УНСС), представители на изпълнителната, законодателната и местната власт, се събраха днес на дискусионен форум "Бранд България - гостоприемство в четири сезона с фокус здравен, делови и развлекателен туризъм". Събитието е под патронажа на ректора на университета проф. д-р Димитър Димитров и е по повод 35-годишнината на катедра "Икономика на туризма" на УНСС, която се ръководи от проф. д-р Мариана Янева.

Именно проф. Янева от години се опитва да налага фокуса на бранд България върху здравния и бизнес туризъм, защото предлагат възможности за целогодишно посрещане на туристи. През миналата година по нейна инициатива се проведоха изнесени туристически бизнес форуми в популярни и разпознаваеми и сред чуждестранните туристи дестинации - в Несебър - "Слънчевото здраве", в Старозагорските минерални бани - "Термите на Тракия".

Кметът на Сандански Атанас Стоянов подчерта, че вече е голяма ролята на СПА туризма в България. В тази връзка например Сандански разчита основно на този вид туризъм, но набляга и на винения туризъм, който става все по-популярен. „Сандански е известен като естествената лечебница на България“, посочи той. Според него държавата трябва да помага на местната власт, защото инфраструктурата е в окаяно състояние и общините не могат да се справят сами. Стоянов коментира, че инвестират доста средства в инфраструктура, свързана с туризма.

Директорът на дирекция "Хуманитарни дейности" в Община Петрич Димитър Чолев каза, че развиват силно културно-историческия туризъм. За реализацията на проектите в тази сфера, които са свързани основно с „Хераклея Синтика“, общината е поела дългосрочни дългове, защото дофинансирането им става от общинския бюджет. Общината провежда активна маркетингова кампания и за налагането на Бранда "Долината на Струма", за което се кандидатства по различни инвестиционни програми.

Кметът на столичния район "Средец" Трайчо Трайков обяви, че София е пример за район, който предлага всесезонен туризъм и именно в тази посока трябва да се развива националният ни туризъм. Според него брандът трябва да се управлява, като най-важната задача е да бъде намерено това, в което страната е най-добра и тъй като то не е едно, посланието "България страна на всесезонния туризъм" би било подходящо. Трайков допълни, че трябва да се намери оптималният микс при брандирането между това, което може да продава най-скъпо и успешно.

Антон Пенев, директор на общинското предприятие "Туризъм" към Столична община, обяви един проблем, че представителите на академичната общност нямат достъп до Единната система за туристическа информация - ЕСТИ. Той заяви, че до нея достъп няма и бизнесът, а данните са важни при формирането на определени политики в туризма. Проф. д-р Мариана Янева каза, че за да бъдат актуални изследванията, които са и база за прогнозите и анализите на учените в полза на бизнеса и държавата, има нужда от подобна информация. Пенев ще изпрати писмо до Министерството на туризма за съдействие.

Председателят на комисията по култура, туризъм, евроинтеграция и международни отношения в Община Пловдив Стефан Послийски отбеляза като основен проблем в туризма липсата на кадри. Според него има необходимост от разработването на интегрирани проекти между общините в туризма, както и изработването на интегриран план, в който държавата да започне да инвестира. По думите му има необходимост да се помисли за по-добра реклама на България, като в този процес трябва да бъдат привлечени и учените, защото сегашни реклами се правят "сякаш по калъп".

Цвета Спасова, началник на отдел "Туризъм и реклама" към Община Велинград, каза, че по данни на ЕСТИ през миналата година в общината са направени 910 000 нощувки, като общият брой на обектите за настаняване е 381, с около 7100 легла. Според нея здравният, балнео и СПА туризмът са сред сегментите, в които България може да се позиционира като дестинация за почивка в четири сезона, като те добре се комбинират с културно-историческия и други форми на туризъм.

Кръстьо Паланков, общински съветник в Разлог, обяви, че общината активно развива планинския, кулинарния и културния туризъм. „Проблемът е, че вече има недостиг на вода в село Баня, което се превръща в голяма СПА дестинация. Ползвателите на водата стават все повече и има недостиг“, коментира той. Според него трябва да се развиват и други населени места. Например село Елешница, където също има минерални извори. Те обаче не са развити и няма достъп до тях, което пречи за представянето на двете села като обща дестинация. Паланков допълни, че има проект за летище между Банско и Разлог, което ще подпомогне развитието на двете общини. До момента обаче в тази посока не работят държавата, общините и бизнеса.

Мирослав Иванов