В света на корпоративните пътувания удобството, бързината и добрата организация са ключови. Вече не става въпрос само за самолетни билети и хотели – компаниите търсят гъвкави решения, които да отговарят на динамичните им нужди.
Мария Манолова, управител на туристическата агенция Posoka.com, коментира пред Investor.bg за това как бизнес пътуванията се промениха от COVID-19 пандемията насам и какво търсят фирмите у нас днес. Агенцията, за която тя отговаря, има дългогодишен опит в организирането на корпоративни пътувания.
Мария Манолова е управител на една от големите туристически агенции у нас, която всъщност е и първият туристически портал в България - Posoka.com.
Туристическата агенция е оторизиран IATA агент и е специализирана в организирането на туристически пакети за пътувания както с цел почивка и екскурзия, така и с цел бизнес. Компанията има дългогодишен опит и работи с големи български фирми, грижейки се за всичко около организацията на командировки и тиймбилдинги за служителите им.
- Какво най-често искат фирмите, когато става дума за командировки?
Най-важното за бизнеса е всичко да се случва бързо и безпроблемно. Мениджърите и служителите нямат време да се занимават с детайлите около резервации и търсят доверен партньор, който да им осигури най-удобните полети, подходящите хотели и всички необходими услуги – рент-а-кар, трансфери, застраховки, разположение на стаите, изглед и много други детайли.
Именно това е и нашата роля - да осигурим на първо време възможно най-удобните опции за самолетни билети, настаняване в желаните условия в близост до предпочитаната локация. И тъй като става въпрос за пътуване, ние трябва да сме на разположение по всяко време, за да съдействаме, ако клиентът ни срещне проблем на всеки един етап от командировката.
- Как работите с корпоративните клиенти?
Всяка компания получава личен акаунт мениджър, който е на разположение по всяко време. Той познава специфичните изисквания на фирмата, с която работи – предпочитани авиокомпании, бюджети, изисквания за настаняване – и може бързо да предложи най-добрите варианти. Posoka.com е оторизиран агент на Международната асоциaция за въздушен транспорт (IATA) и е специализирана в предлагането на резервация и продажба на самолетни билети на редовни авиокомпании чрез глобални резервационни системи, резервация и продажба на самолетни билети на нискотарифни авиокомпании, хотелски резервации и т.н. В този смисъл целият процес по търсенето и резервацията на билети при нас става много бързо.
В същото време, съобразявайки всички изисквания и предпочитания на клиента, ние изготвяме различни оферти и му ги предлагаме. Изключително гъвкави сме и предлагаме цялото портфолио от услуги при организирането на пътувания - защото едно пътуване не е само резервиране на полет и хотел. Трябва да се организират застраховки, изхранване, да се предвиди нужен ли е транспорт, понякога има и конкретни изисквания за документи при преминаването на държавни граници - ваксинационни паспорти, визи и пр. Тук идва нашата роля да координираме целия процес и да направим така, че клиентът да има качествено обслужване и човек, който да му съдейства или отговори на въпрос за пътуването по всяко време от денонощието.
- Какво е най-голямото предизвикателство в организацията на бизнес пътувания?
Определено времето. Цените и наличностите на места по полетите се променят за секунди. Нашият екип трябва да действа бързо и ефективно, за да осигури на клиентите най-добрите варианти, преди местата да бъдат заети или цените да скочат. Непредвидените обстоятелства, които съпътстват едно пътуване, също са голямо предизвикателство.
Всички сме пътували със самолет - понякога се случва да се анулира полет или да има голямо закъснение, в резултат на което може да изпуснеш своята трансферна връзка, и съответно това да провали планираната бизнес среща, участието в конференция или друго. Затова в такива ситуации нашата работа е изключително полезна - разбирайки за такава ситуация, ние имаме компетенциите и опита да се постараем да намерим алтернативен транспорт, без клиентът ни да се занимава сам с този неприятен казус. Затова и смятам, че именно асистенцията от наш сътрудник по всяко време е много важна. Такава е и обратната връзка от компаниите, с които работим.
- Наблюдавате ли промени в бизнес пътуванията след пандемията?
Да, категорично. Докато по време на COVID-19 всичко беше ограничено и компаниите разчитаха на онлайн срещи, сега нещата се връщат към нормалното. Нещо повече, бизнес пътуванията се увеличават, защото хората осъзнаха, че личният контакт е незаменим. Събитийният и конферентният туризъм също се възстановяват, а от друга страна компаниите избират все по-често да инвестират в изграждането и обучението на кадри именно чрез участието им в международни обучения, квалификации и събития в други държави.
- Напоследък се говори много за "bleisure" – комбинация между бизнес и почивка. Популярно ли е у нас?
Тази тенденция действително се наблюдава и набира сили на международно ниво. Изглежда, че зад граница все повече компании дават възможност на служителите си да се възползват от възможността да удължат командировката си с няколко дни и да разгледат града, в който са. Това повишава мотивацията и удовлетвореността им. Компаниите стават все по-гъвкави към този тип заявки. Към момента не мога да кажа, че този подход е много популярен у нас все още, но допускам, че има потенциал да стане.
- Кои са най-популярните бизнес дестинации за българските компании?
Традиционно това са Брюксел, Виена, Франкфурт, Мюнхен, Лондон, Атина и Рим. Това са градове с големи бизнес центрове, където често се помещават централите на големите интернационални компании. Обикновено там се провеждат и едни от най-големите бизнес и браншови конференции.
- Освен стандартните командировки, какво друго организирате за фирмите?
Много компании се обръщат към нас за организиране на тиймбилдинги и фирмени екскурзии. Това е чудесен начин за сплотяване на екипа и повишаване на мотивацията. Предлагаме както класически дестинации като морските и планинските курорти у нас, така и по-екзотични преживявания в чужбина.
- Защо компаниите предпочитат да работят с туристическа агенция, вместо сами да организират командировките си?
Защото спестяваме време и усилия. Както вече споменах, всяко бизнес пътуване изисква добра координация между полети, хотели, транспорт и логистика. Ние предлагаме комплексно обслужване и гарантираме, че всичко ще протече гладко. А когато възникне неочакван проблем – нашите клиенти знаят, че могат да разчитат на нас по всяко време при нужда.
- Какво да очакваме от бизнес пътуванията в бъдеще?
Още по-голяма персонализация и гъвкавост. Технологиите ще улесняват планирането, но в крайна сметка човешкият фактор остава водещ. Личният контакт и доверието между клиента и агенцията правят разликата между това просто да организираш едно пътуване и истински ефективната командировка, от която фирмата и служителите ще останат доволни.