Анализи

Американците все още обичат Европа, дори и Доналд Тръмп да не я обича

   
Американците все още обичат Европа, дори и Доналд Тръмп да не я обича

Някой е забравил да информира туристите за влошените трансатлантически отношения. Въпреки че новата американска администрация упреква Европа по отношение на търговията и се присламчва към Москва, докато Берлин и Париж призовават за независимост от Вашингтон, американците остават лоялни туристи и авиокомпаниите се надяват на още едно добро лято.

Но забавлението може и да не продължи дълго: икономическото забавяне в САЩ и по-слабият долар могат да потиснат международните пътувания; освен това секторът рискува да бъде въвлечен в търговските войни на президента Доналд Тръмп.

Макар че тази година посрещането на гостуващите американци изглежда сигурно - независимо, че много от тях не са част от привържениците на MAGA - Европа не може да си позволи да обърне гръб на тези богати туристи: Техните пари за туризъм са жизненоважен икономически стимул. 

Тръмп отдавна се оплаква, че европейските страни „ограбват“ САЩ в търговията, но той обикновено се фокусира върху промишлените и селскостопанските продукти, а не върху туризма (което е изненадващо за собственик на голф курорт). 

И все пак няма съмнение кой е победителят от туризма между двата континента: според статистиката на Националната служба за пътувания и туризъм през 2024 г. повече от 22 милиона американци ще летят до Европа, което е два пъти повече от посещенията през 2010 г. За разлика от тях само 15,8 милиона европейци са летели до САЩ, което е по-малко, отколкото през 2019 г.

Американците посещават много по-често Европа, отколкото европейците-САЩ

Тези посетители могат да си позволят да харчат повече: според данни от проучване на NTTO средният доход на домакинствата на пътуващите в САЩ до Европа е около 170 000 долара. Резултатът от това е, че според Бюрото за икономически анализи (BEA) САЩ имат 27 милиарда долара дефицит в търговията с пътувания с Европа. Това е красив начин да се каже, че американците харчат много повече за посещение на Европа, отколкото в обратната посока.

Като се изключат самолетните билети, през 2023 г. - последната година, за която има налични данни - те ще похарчат около 41 млрд. долара за развлечения в Европа, или около 2000 долара на посетител. Ако се вземат предвид инфлацията и по-големият брой посетители (и не се забравя европейският етап на изключително успешното турне на Тейлър Суифт „Eras Tour“), през 2024 г. тези разходи може би ще надхвърлят 45 млрд. долара. (По-топлото пролетно и есенно време в Европа - резултат от изменението на климата - също удължава периода, в който американците обмислят пътуване отвъд океана).   

Американските туристи харчат много, когато пътуват в Европа

Европейските авиокомпании са сред тези, които се възползват от това търсене. Миналата седмица Air France-KLM изрази задоволството си от разходите на американците за престижни пътувания до Европа, които бяха подхранвани от Олимпийските игри и телевизионното шоу „Емили в Париж“. Цената на акциите на собственика на Бритиш Еъруейз (British Airways) - IAG SA, се е увеличила почти двойно през последните 12 месеца благодарение на доминиращата му позиция по трансатлантическите маршрути. Междувременно главният изпълнителен директор на Deutsche Lufthansa AG Карстен Шпор заяви пред инвеститорите миналата седмица, че групата продължава да наблюдава „много силно търсене в северната част на Атлантическия океан“.

Полетите над Антлантическия океан носят добри приходи за British Airways

Друг важен фактор, който привлича американците в Европа, е силният щатски долар. „Ако отидете на ресторант в Ню Йорк и след това на ресторант в Европа, ще видите огромна разлика в сметката си“, каза президентът на Delta Air Lines Inc. Глен Хауенщайн пред инвеститори през януари. По данни на фирмата за специализирани плащания Global Blue Group Holding AG през февруари пазаруването на американски туристи в Европа, освободено от данъци, е скочило с 23% на годишна база.

И досега трансатлантическите билети са останали стабилни поради недостига на самолети и надеждни двигатели в цялата индустрия, което пречи на авиокомпаниите да добавят твърде много полети. По северноатлантическите маршрути на IAG приходите от единица пътник на километър налични места - показател за това колко добре авиокомпаниите превръщат капацитета в продажби - скочиха с 14% на годишна база през четвъртото тримесечие.

Притеснявам се обаче, че някои от тези попътни ветрове може би са в процес на отслабване. Макар че през януари доларът изглеждаше обречен да достигне паритет спрямо еврото, оттогава той отстъпи до 1,09 пункта, тъй като европейските правителства обещаха да увеличат разходите за отбрана. Тези нива все още са доста привлекателни за американците, пътуващи в чужбина, но не е изключено по-нататъшно поевтиняване до 1,20 долара за евро. 

Икономиката на САЩ също изглежда много по-нестабилна отпреди известно време. В понеделник Delta намали прогнозата си за печалбата през първото тримесечие, позовавайки се на „намаляване на потребителското и корпоративното доверие, причинено от повишената макронесигурност“. Макар че тенденциите в ръста на приходите от първокласни и международни полети остават в съответствие с предварителните (положителни) очаквания, а United Airlines Holdings Inc. заяви във вторник, че международното търсене остава „наистина силно“, аз съм скептичен колко дълго може да продължи това разминаване между тенденциите в пътуванията в страната и чужбина.

Рецесия в САЩ или продължителен спад на фондовия пазар със сигурност ще накарат някои пътници да се замислят дали да не похарчат пари за почивка в Гърция или Португалия. Делът на пътуващите от САЩ, които планират почивка в Европа, е спаднал до 37% от 45% през 2024 г., според доклад на Европейската комисия за пътувания от февруари.

Европейците, за които любимия хотел е на висока цена и на които им е писнало от прекомерния туризъм, може инстинктивно да приветстват оставането на американските туристи у дома. Бивши дипломати и търговски служители дори предложиха Европа да наложи данък върху посетителите от САЩ като ответна мярка за евентуални нови американски мита.

Но лишаването на американците от техните две седмици в Средиземноморието би било саморазрушително. Принудена да увеличи разходите си за отбрана поради амбивалентното отношение на Тръмп към НАТО, Европа се нуждае от всички пари, които може да получи. 

Все пак се съмнявам, че много европейци обмислят да почиват в САЩ в момента. Поведението на администрацията на Тръмп и подкрепата за крайнодясната „Алтернатива за Германия“ със сигурност ще убедят още повече европейци да почиват у дома (точно както патриотичните канадци избягват южната си съседка и вместо това обмислят пътувания до Европа).

Всеки удар върху европейския туризъм до САЩ може да бъде компенсиран с продажбата на повече билети на американци, заяви миналата седмица шефът на Air France-KLM Бен Смит пред Bloomberg.     

Крис Брайън е колумнист на Bloomberg, който се занимава с индустриални компании в Европа. Преди това е бил репортер във Financial Times.