Новини Транспорт

Хонконг въвежда кампания за учтивост сред таксиджиите

   
Хонконг въвежда кампания за учтивост сред таксиджиите

Хонконг премина през няколко трудни години. Автономната област преживя масовите продемократични протести през 2019 г., локдауните по време на паднемията от COVID-19, политическите репресии през 2020 г. и рестриктивният закон за националната сигурност през 2021 г. 

Тези промени и последиците от тях оказаха своето влияние и върху туристическата индустрия. Около 65 милиона души са посетили Хонконго през 2018 г., а през 2024 г. броят на туристите е намалял до 45 милиона. 

Сега властите стартират проект за 16 милиарда долара за връщане на туристическия интерес чрез промотиране на поп концерти, конни надбягвания в легендарния Jockey Club и четири нови гигантски панди. Една малка, но важна част от стратегията се фокусира и върху таксиметровите шофьори, пише The Economist. 

Таксиджиите в Хонконг са известни с грубостта си и, според много от клиентите, стават все по-груби. През 2023 г. е имало 11 500 оплаквания за тях като професионална група, което е увеличение от 53% спрямо 2022 г. 

Допълнителните изисквания на клиентите, например за различен маршрут, отворен прозорец или безопасно пристигане, се игнорират, а мнозина от водачите настояват да вземат само пари в брой, но отказват да спират на банкомати.

Така че част от новата програма е кампания за учтивост. Лошото поведение подлежи на система от наказателни точки, като 11 нарушения, например нарочно поемане на по-дълъг маршрут, носят наказателни точки, а водач, който събере 15 точки, получава забрана за извършване на таксиметрова услута. 

През декември беше предложено и законодателство, което ще принуди такситата да приемат цифрови плащания и да инсталират камери за наблюдение. Освен това, таксиджиите са насърчавани "да се усмихват повече“.

Новите мерки обаче едва ли ще ги развеселят кой знае колко. Индустрията е засегната от застаряваща работна сила, намаляващи заплати и нарастваща конкуренция. Около 60% от водачате са на 60 или повече години. През 2023 г. 87-годишен таксиметров шофьор претърпя три катастрофи за девет дни. 

Малцина могат да си позволят да се пенсионират, а новите служители са отблъснати от ниското заплащане. Средния им доход е еквивалентен на 29 000 щатски долара годишно, или по-малко от средната заплата.

Броят на лицензите пък е ограничен от правителството. Те се търгуват на слабо регулиран пазар и се отдават под наем на шофьори, които са самостоятелно заети лица. Закупуването на такъв струва около 350 000 долара, а наемането на таксито струва около 120 долара на ден. Така, след 12 часа работа, шофьорът заработва около $75.

Таксиметровите шофьори в Хонконг се сблъскват и с конкуренцията на Uber. Правният статут на приложението е неясен. Градът няма регулации, обхващащи приложенията за споделени превози, но 46% от жителите ги използват. Някои таксиметрови шофьори са взели нещата в свои ръце: миналото лято те са били "под прикритие", за да се опитат да докладват на полицията за шофьорите на Uber. 

Но властите може и да не са склонни да предприемат мерки, защото Uber създава образ на модерност и се харесва на туристите. Таксиметровият профсъюз заплаши със стачка през март, ако не се предприемат мерки, но тя беше предотвратена в последния момент, след като правителството обеща да прилага по-добре закона. 

Но в същото време грубото отношение на таксиметровите шофьори също тласка пътниците към Uber.

Съществува и проблемът с антипатията между местните жители и китайците. Около 34 милиона от 45-те милиона посетители на Хонконг през 2024 г. са дошли от континентален Китай. Таксиджиите изглежда изпитват особено пренебрежение към жителите на континента, които им отвръщат с абсолютно същото. 

В социалната мрежа Xiaohongshu публикациите с хаштаг „Хонконгски таксита обират пътниците“ имат 480 000 гледания и продължават да нарастват. В една скорошна публикация жителка на континента се оплаква, че таксиметров шофьор я е надценил с 220%. 

„Защо правителството толерира съществуването на тези гнили ябълки?“, пита тя. 

Но, въпреки всичко това и благодарение на официалните кампании, натискът връху таксиметровите водачи да се усмихват се увеличава.