Туризмът е преживяване и развива малките населени места в България. Това обяви изпълнителният директор на Фондация "Америка за България" Десислава Тальокова по време на започналия в София двудневен форум "CITE 2025: Туризъм с въздействие - силата на местните общности", организиран от институцията. Според нея секторът има важно икономическо значение и той създава работни места, укрепва общностите и кара младите хора да останат в региона.
„Туризмът с въздействие има три важни елемента - емоциолен, икономически и общностен“, подчерта Юлиана Дечева, програмен директор "Културно-исторически и природен туризъм" към Фондация "Aмерика за България". Тя допълни, че туристите търсят преживяването и например получават лично отношение като отседнат в къща за гости. Тя призова общностите да работят заедно, за да правят туризъм с дългосрочен план, а хората в туризма повече да се усмихват и да имат по-голямо самочуствие.
Според Алекс Кревър, американски журналист и консултант по устойчив туризъм, хората, които пътуват, искат повече, искат реални преживявания и заради това е нужна реклама. „Туристите не искат пакетиран хляб, а да виждат как вашата баба го прави“, обясни той. Затова призова в България да представяме храната си, музиката, народните танци, ракията и възможностите за приключения.
Алекс Кревър
Алекс Кревър обикаля Балканите и се е преместил да живее от Ню Йорк в Сараево. „Общностите трябва да бъдат креативни, за да могат да се продават в цялост. Дестинациите трябва да положат усилия, за да разработят своите опции на базата на уникалните си истории. За целта трябва маркетинг“, каза Кревър. По думите му модата отминава и само реалното е устойчиво, дестинациите трябва да имат смелостта да продължават напред въз основана на своите силни страни и с решителност. Кревър подчерта, че общностите не трябва да правят компормис с културата си заради туристите, защото това е обречено на провал. Историите на местното население работят най-добре, когато работят заедно в името на дестинациите, като се опитват да свързват отделните населени места.
Ива Таралежкова от сдружение "Деветашко плато" разказа как се е развила дестинацията, която обединява Деветашката пещера, Къкринското ханче, Крушунските водопади и населените места в региона. „Решихме, че ако създадем един продукт, който е по-богат, ще привлечем повече туристи“, посочи тя. Дестинацията сега обединява 9 села в общините Летница, Ловеч и Севлиево. Започнали са от една къща за гости с 12 легла, а днес има над 60 къщи за гости и над 200 000 посетители годишно.
Ива Таралежкова и Красимир Джонев
Според Таралежкова едно село не е достатъчно, за да се развие една дестинация. Туристическият продукт е преживяване, срещата с хора, виното, кухнята, а не само една забележителност, подчерта тя.
Кметът на Летница Красимир Джонев допълни, че вече правят много събития и развиват дестинацията, а регионът е станал по-хубав. Той се гордее с джаз фестивала „Под звездите“, който тази година ще се проведе за девети път от 27 до 29 юни 2025 г.
Кметът на Белене Милен Дулев обяви, че работят в партньорство със съседните общини Свищов и Никопол, за да развиват обща туристическа дестинация. Така в региона вече има 150 места за настаняване. Започват да развиват като туристическа атракция бившия концлагер на острова в река Дунав.
Милен Дулев
“Това е най-големият дунавски остров, единственият природен парк на р. Дунав - природен парк “Персина”, единственият останал лагер от времето на социализма, единственият католически епископ, станал блажен по католическата вяра от 1999, обявен от Папа Йоан-Павел“, каза Дулев. По думите му популяризират дестинацията през различните канали - интернет и медии, и съответно на туристическите борси. Всяка година туристите се увеличават и виждат красотите на нашата общност, отбеляза кметът.
Мирослав Иванов