Няколко авиокомпании, предимно в Азия, затягат правилата за качване на литиеви батерии в самолетите след поредица от инциденти с прегряване и пожари. Смята се, че преносима батерия е причина за пожар, обхванал самолет на Air Busan през януари, чакащ да излети, съобщиха от министерството на транспорта на Южна Корея, позовавайки се на разследващите и съдебните власти. Открити са „множество електрически следи от топене от останките на захранваща батерия“, според властите. Пътуващите често използват външните литиево-йонни батерии, за да зареждат своите телефони, таблети, лаптопи и фотоапарати в движение. Устройствата с джобен размер им помагат да се забавляват по време на дългите полети.
Но производствени проблеми, неправилна употреба и стареене могат да повишат риска от самозапалване на батериите.
Повече от 500 инцидента с подобни предмети по време на полет, включващи дим, огън или екстремна топлина, са регистрирани от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) през последните две десетилетия.
Кои авиокомпании са променили правилата си?
Южна Корея въведе ограничения на национално ниво, влезли в сила този месец, забранявайки на пътниците да поставят захранващи батерии и електронни цигари над седалките в самолетните кабини на всички авиокомпании в страната.
Пътниците могат да ги съхраняват в джоба на седалката или под нея. Зареждането на захранваща батерия в самолета чрез включването й в USB изхода на седалката също е забранено, според новите разпоредби.
Thai Airways обяви, че от 15 март пътниците вече нямат право да използват или зареждат външни батерии по време на полети след инциденти с пожари, за които се предполага, че са свързани с използването им.
От април Singapore Airlines забранява на пътниците да използват захранващи батерии за зареждане на телефони и лични устройства по време на полет. Такива не могат да се зареждат чрез USB портове на самолетите.
Нискотарифният превозвач Air Asia съобщи, че ще изисква от пътниците да съхраняват захранващите батерии под седалката или в джоба й и ще забрани зареждането на преносими електронни устройства по време на полета.
Основните превозвачи на Тайван, EVA Air, China Airlines и Uni Air също забраниха употребата на преносими зарядни устройства по време на полет.
Авиационният регулатор на Хонконг заяви, че ще забрани на пътниците да използват захранващи батерии по време на полети и да ги съхраняват в горната част на самолетната кабина от 7 април.
До мярката се стигна, след като полет на Hong Kong Airlines от китайския град Ханджоу беше принуден да се отклони заради пожар, предизвикан от преносимо устройство за зареждане.
Литиево-йонните батерии обикновено се използват като източник на захранване поради тяхната висока енергийна плътност и относително ниска цена, според Кристъл Джанг, доцент в STEM College в университета RMIT.
Батериите могат да съхраняват голямо количество енергия, без да са прекалено обемисти, което ги прави популярен избор. Те са от съществено значение при полети на дълги разстояния, за пътуващи по работа и за всеки, който разчита на мобилни устройства, тъй като на повечето летища липсват достатъчно станции за зареждане, казва Джан пред CNN.
Налагането на обща забрана за използването им по време на полет би причинило неудобство на пътниците, добавя тя.
Преносимите батерии трябва да се поставят само в ръчния багаж, съгласно правилата на FAA на САЩ и Администрацията за сигурност на транспорта (TSA).
Като цяло, повечето авиокомпании позволяват на всеки пътник да качи в кабината максимум две литиево-йонни батерии за захранване от 100-160 вата на час (Wh).
Повечето захранващи банки на пазара обаче използват единицата милиампери на час (mAh) за измерване на капацитета на батерията. Така че, потърсете такива, които са не повече от около 43 000 mAh, за да отговарят на повечето правила на авиокомпаниите.
Една единствена захранваща банка от 100 Wh (27 000 mAh за типична 3.7-волтова батерия) е достатъчна за зареждане на iPhone 13 Pro Max около три до четири пъти.
Но дали можете да ги използвате по време на полет зависи от авиокомпанията (има и изключения за преносимите медицински устройства).
Мобилни телефони, лаптопи, дронове, интелигентни преноносими устройства, както и електрически велосипеди, електрически скутери и електромобили се захранват от литиево-йонни батерии.
Те могат да прегреят в резултат на феномен, известен като „топлинно бягство“ - верижна реакция, която може да доведе до пожар или катастрофална експлозия.
Литиево-йонните батерии, които се използват в захранващите банки, са пълни с материали, които са силно реактивни и лесно запалими, според Соня Браун, старши преподавател по аерокосмически дизайн в Университета на Нов Южен Уелс (UNSW) в Австралия.
"Литиевите батерии могат сами да действат като източник на запалване или като източник на гориво за пожар, възникнал другаде. Потенциалният риск се увеличава, когато литиевите батерии са повредени, подути, включват производствени дефекти, презаредени са или прегряват".
Браун казва, че случайният контакт с други клеми на батерията „може да причини нежелано разреждане“ и предлага захранващите банки и резервните батерии да бъдат залепени с непроводим материал или опаковани отделно, за да се избегне контакт с други метали.
Тя също така препоръчва на пътниците да ги проверят преди пътуване за признаци на подуване или външни повреди и да обмислят изхвърлянето им в съответствие с местните разпоредби, ако има нещо, което изглежда необичайно.