Новини Транспорт

Авиокомпаниите ще чакат десет години за нови самолети

   
Авиокомпаниите ще чакат десет години за нови самолети

Рекордният запас от поръчки на нови самолети ще доведе до положение, при което авиокомпаниите ще чакат десет години, за да вземат доставка на нови самолети, сочат данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА), цитирани от Bloomberg.

Средното време за чакане е нараснало до пет години и половина през 2024 г. спрямо две-три години преди това, казва Ник Карийн, вицепрезидент за дейностите, безопасността и сигурността в асоциацията. Авиокомпаниите очакват общо около 17 хил. самолета, което е ръст спрямо 8000 до 12 хил., допълни той.

„Нито една авиокомпания не може да планира поръчка днес, която ще получи приблизително през 2035 г. Не става въпрос само за самолетите. Почти толкова предизвикателно е положението с двигателите“, допълва Карийн.

Въпреки забавянето ИАТА прогнозира, че печалбата на авиационната индустрия ще нарасне с близо 5% тази година до 36,6 млрд. долара, благодарение на ръста в Близкия изток и по-ниските от очакванията разходи за гориво, съобщи генералният директор Уили Уолш. Но групата очаква да намали първоначалната си прогноза за приходите до малко над 1 трлн. долара поради глобалните геополитически фактори.

Макар че ръстът на индустрията в световен мащаб ще намалее под 3,7% тази година, разширяването ѝ в Африка ще бъде над този темп, коментира Уолш в интервю в кенийската столица Найроби във вторник.

„Тази година и през следващите 20 години очакваме Африка да постигне ръст от около 3,7%, много сходен с този, който наблюдавахме през последните 25 години“, изтъкна Уолш.

Високите оперативни разходи в Африка са пречка за растежа до момента, като цените на самолетното гориво на континента са със 17% по-високи от средното ниво в света и те съставляват около 40% от общите разходи на авиокомпаниите спрямо около 25% в световен мащаб.

„За да бъдат рентабилни, билетите трябва да са по-скъпи тук, отколкото в други части на света“, коментира Уолш. „Нивото на рентабилност е много ниско, около 1 долар на превозен пътник, спрямо средно около 7 долара за индустрията в света“, допълни той.