Мечтаем да посетим непознати страни или екзотични дестинации, да имаме пълноценна почивка или обогатяваща екскурзия. Попадаме на изскачащи реклами, на оферти в социалните мрежи, които привличат вниманието с красиви снимки и с изгодни цени. Но понякога най-изкушаващата туристическа оферта може да се окаже и най-рисковата.
Един скрит, но много съществен проблем в туризма - сивият сектор, няма как да бъде пренебрегнат. Това са онези случаи, когато пътувания се организират без необходимите регистрации, без договори, без застраховки и понякога дори без никаква отговорност към потребителя, дори чисти измами.
Този проблем засяга не само потребителите на пътувания, от него страдат коректните фирми в бизнеса. От една страна се руши доверието от клиентите, които започват да се съмняват във всичко. При измамите в някои случаи се присвоява и фирмена информация.
Как да се ориентираме сред многото предложения, как да разпознаем некоректните туроператори?
Какво да изискваме като потребител и най-вече - как да не се превърнем сами в част от сивата икономика като без да осъзнаваме, че като заплащаме всъщност я подкрепяме, разказа за БНР Павлина Илиева - председател на "Обединение Бъдеще за туризъм".
Проблемите със сивия сектор в туризма не свършват само с нерегистрираните агенции или липсата на договори и платежни документи.
Все по-често потребителите стават жертви на измамни оферти, особено онлайн- оферти, които изглеждат примамливо и професионално, но зад тях често стои мнима фирма или некоректен туроператор.
Как да разпознаем, че нещо не е наред, и какво да направим, ако вече сме попаднали в капан, споделя и Габриела Руменова - създател на платформата "Ние, потребителите".
Случва се да няма документи, да липсва застраховка, дори и хотелът да се окаже съвсем различен от обещаното. А понякога самите клиенти - в търсене на най-ниската цена - несъзнателно се превръщат в съучастници в сивата икономика.
Темата за сивия сектор в туризма няма как да бъде изчерпана без поглед от институцията, която има пряко отношение към защитата на правата на потребителите. Всяка година Комисията за защита на потребителите получава десетки сигнали за некоректни туристически оферти, нелоялни търговски практики, отказ от обезщетения и други нарушения.