Туристи от България и чужбина ще се учат да въртят баница, да квасят кисело мляко и да правят туршии и зимнина в Арбанаси. Усвояването на тези умения е част от атракцията „На гости в Арбанашка къща“, която предлага туристическата агенция „Царевград Търнов“ във В. Търново, пише Янтра Днес. Целта на проекта е гостите да опознаят от първа ръка бита и начина на живот на българите от времето на Възраждането, а при желание и сами да се опитат да приготвят ястия от българската национална кухня. Мъжете, които не си падат особено по кулинарията, пък ще могат да постъпят като чираци в избрана от тях занаятчийска работилница на Самоводската чаршия и да усвоят тънкостите на даден занаят.
За любителите на църковната музика дружеството предлага уникалната за България услуга църковни песнопения. Два хора -. мъжки и смесен, изпълняват песнопенията в автентична обстановка, в църквите музеи „Св. св. Арх. Михаил и Гавраил“ в Арбанаси и „Св. св. Петър и Павел“ в подножието на крепостта Царевец във В. Търново. През 2025 г. дружеството започва предлагане на нов туристически продукт, виртуална разходка с VR очила. Чрез тях туристът ще има възможност да направи виртуална разходка из някои от най-значимите културно-исторически забележителности във В. Търново и Арбанаси. А накрая, отново виртуално, да наблюдава и част от аудио-визуалния спектакъл „Звук и светлина“.
Общинското дружество „Царевград Търнов“ е в основата и на инициативата за създаването на
нова дигитална туристическа карта на България. Инициативата е подкрепена от Министерството на туризма. Картата цели систематизиране и обединяване на нова актуална информация за стари и нови туристически обекти, маршрути, транспорт и др. Тя ще се използва от туристическите информационни центрове в страната за по-оптимално и качествено обслужване на туристите. При забавянето на изготвянето на проекта в национален мащаб от „Царевград Търнов“ ще се ангажират да съсредоточат усилията си за реализирането му в региона.
Един от акцентите в новия бизнес план на общинското дружество е насочен към промотиране на нови атракции, туристически продукти, събитиен и фестивален туризъм, както и към занаятите, съсредоточени на Самоводската чаршия. Особено важна е ежедневната актуализация на новини и събития на онлайн страниците и в социалните мрежи. Акцентира се и върху създаването на онлайн магазин, чрез който да се реализират продажби най-вече на сувенири от Самоводската чаршия, както и такива, произведени от дружеството, на рекламни материали и книги за града и региона. С цел оптимизацията на туристически поток се обмисля и организиране на електронна продажба на билети съвместно с Регионалния исторически музей. Сред бъдещите акценти в програмата на дружеството е развитието на конгресния туризъм, като фокусът отново да бъде поставен върху историческото и културно минало и наследство на старата столица.
Очакваните приходи на „Царевград Търнов“ ЕООД през 2025 г. са фиксирани на 1,65 млн. лв. От тях половината – 832 500 лв. да бъдат от туристическо обслужване. На второ място са приходите от организирането на семинари, фестивали, програми и др. мероприятия – 363 000 лв. Следват приходите от излъчването на спектакъла „Звук и светлина“, където са заложени 246 000 лв. сред останалите източници на приходи са: наблюдения от панорамната площадка – 44 500 лв., от разходки с туристическото влакче – 10 000. Приходите от реклама са фиксирани на 4500 лв., от наеми – 133 хил. лв. и от продажбата на стоки и сувенири – 15 500 лв. Очакваните разходи за 2025 г. са изчислени в размер на 1,585 млн. лв. Така прогнозният финансов резултат в края на годината се очаква да бъде печалба в размер на 65 хил. лв.