Анализи Новини

Това лято китайските туристи ще заменят американските в Европа

   
Това лято китайските туристи ще заменят американските в Европа

Американците, които наскоро са станали по-внимателни към разходите, може би ще се откажат от дългите си почивки в Европа това лято, но друга група ще запълни празнината, която оставят - китайците. Според проучване за пътуванията на дълги разстояния, което Европейската комисия по пътуванията (ЕКП) публикува на 10 юни и което беше представено ексклузивно за Bloomberg, 72% от китайските респонденти заявяват, че планират да пътуват в Европа това лято - с 10% повече в сравнение с 2024 г. Данните отразяват най-високото търсене от страна на китайските туристи след пандемията.

Това би трябвало да предизвика въздишка на облекчение за хотелиерите, ресторантьорите и други собственици на компании на целия континент, които зависят от големите разходи на чуждестранните туристи. Преди китайският изходящ туризъм да спре през 2020 г., той представляваше особено доходоносен сектор в Европа, като китайските туристи отстъпваха по разходи само на американските.

По данни на ООН за туризма през 2024 г. китайските туристи ще похарчат 251 млрд. долара в чужбина, надминавайки нивата отпреди 2020 г. Това превръща Китай в най-големия пазар по отношение на общите разходи за туризъм, макар че доскоро по-голямата част от тези приходи се изразходваше за пътувания в рамките на Азия.

Но в констатациите на ЕКП има съществена уловка: Китайските туристи не планират да харчат както преди. Това е забележително, като се има предвид предишната склонност на тази група към луксозно пазаруване. Всъщност само 29% от анкетираните заявяват, че планират да похарчат повече от 200 евро на ден, което е с 44% по-малко в сравнение с миналото лято, а по-голямата част от китайските туристи - 54% - планират да ограничат бюджета си между 100 и 200 евро на ден.

Въпреки това поне 53% от китайските респонденти в доклада на ЕКП посочват, че пазаруването ще играе поне някаква роля по време на пътуванията им, а бюджетите са по-щедри сред бизнес пътниците, 36% от които очакват да похарчат повече от 200 евро на ден.

Като цяло китайските туристи са по-внимателни с бюджетите си от повечето пътуващи. Проучването на ETC запита 7 100 туристи на дълги разстояния от Австралия, Бразилия, Канада, Китай, Япония, Южна Корея и САЩ за намеренията им за летни пътувания - и резултатите показват, че общо 11% от пътуващите в Европа ще намалят разходите си това лято. Общото съотношение на пътуващите, които харчат само от 100 до 200 евро на ден (40%), е по-ниско от процентите на пътуващите от Китай.

Реалността е такава, че в условията на икономическа несигурност малко пътуващи се отплесват - независимо от произхода си. Това намира отражение в данните на Световния съвет за пътувания и туризъм, които показват, че през 2025 г. се очаква рязко забавяне на растежа на туризма. Само една трета от американските респонденти на ЕКП планират пътувания до Европа това лято, което е със 7% по-малко, отколкото през 2024 г.

Доклада на ЕКП обхваща още три пазара - Бразилия, Канада и Япония. Те също отбелязват спад, но в по-малка степен. Основните възпиращи фактори са високите разходи за пътуване и плановете за почивка на местно ниво. Едуардо Сантандер, главен изпълнителен директор на ЕКП, вижда причини за оптимизъм.

„Макар че възстановяването в Китай е по-постепенно от това на други пазари на дълги разстояния, инерцията явно се засилва“, казва той. Той допълва, че възстановяването на бизнеса с тези пътници „остава основен приоритет за много европейски дестинации“.

С други думи, облекчение е, че китайските туристи изобщо идват.