Древният Одеон на Ирод Атик - културно бижу, сгушено в подножието на Акропола, се готви за обширни реставрационни дейности.
Задължително място за посещение в Атина и известна сцена, осигурила изява на световни артисти, емблематичният театър ще затвори врати за поне три години след текущия сезон.
За жителите на гръцката столица Одеонът е ключов елемент от летния им културен календар, като величествената му сцена е била домакин на безброй легендарни представления през вековете.
На повече от 18 века, културната институция наскоро откри 70-ия сезон на ежегодния фестивал „Атина Епидавър“ - ценена традиция от много гърци.
Това важно издание обаче е последното, преди историческата структура да претърпи жизненоважна поддръжка и реставрация. Очакваното тригодишно затваряне временно ще заглуши сцена, която е сърце на атинската култура в продължение на хилядолетия.
Докато театърът и танцът красят сцената му, музиката е неговият крайъгълен камък. Сред известните артисти, свирили тук, са Лучано Павароти, Франк Синатра, Coldplay и гръцката Мария Калас.
Затварянето му ще бъде голяма загуба за зрителите, които отдавна се наслаждават на първокласни представления под звездите в един от най-емблематичните театри на открито в света.
„Когато хората мислят за атинската културна сцена, всички се сещат за фестивала и Иродион“, казва Катерина Евангелатос, артистичен директор на фестивала от 2019 г., наричайки театъра с общоприетото му гръцко име.
„Той се превърна в синоним на фестивала. Той е сърцето на фестивала.“
Когато Гръцката национална опера откри фестивала този сезон с операта „Турандот“ на Джакомо Пучини, тя издигна временни конструкции зад сводестите стени на одеона от римската епоха, за да разшири наличното пространство за гримьорните на изпълнителите.
Продукцията също така се нуждаеше от повече пространство вътре в залата, за да се побере мащабът й. За да отговори на сценичните и кастинг изисквания на операта, екипът изгради дървена, подобна на балкон платформа.
Тази адаптация осигури място за големия актьорски състав и сложната постановка, включително емблематичната сцена, в която императорът - възрастният баща на Турандот наблюдава от трона си как ухажорите се опитват да разрешат загадките на дъщеря му - с риск от екзекуция.
Сцената изисква значително едновременно присъствие на сцената от множество изпълнители.
Йоргос Кумендакис, артистичният директор на Гръцката национална опера, описва Одеона на Ирод Атикус като „напрегнато, изтощено пространство“, което все още се радва на широко уважение.
„Хората, които разбират какво е това пространство, неговото историческо значение, важността на фестивала и историята на Гръцката национална опера - го уважават дълбоко и влизат в него почти с благоговение. Все едно влизаш в храм – храм на изкуството – и наистина има въздействие. Виждам го и при певците, и при оркестъра. Когато идват тук, те искрено искат да дадат всичко от себе си.“
По време на предишни проекти за реставрация и консервация са почистени повърхностите, пукнатините са запълнени с фугираща смес и са монтирани нови места за сядане. Този път обхватът на работата ще зависи от резултатите от проучванията, които все още са в ход.
Министърът на културата Лина Мендони заяви, че въпреки че датата на затваряне на мястото е сигурна, в края на лятото повторното му отваряне не е.
„Това ще зависи от проблемите, които проучванията ще разкрият“, каза тя в интервю за гръцката радиостанция Skai миналия месец.
„Сигурното е, че ще са необходими поне три години.“