Не са ви необходими статистически данни, за да разберете, че летищата и самолетите са претъпкани много по-гъсто, отколкото преди. Но в доклад на Boston Consulting Group се посочва колко бързо се развива туристическата индустрия. Глобалният обзор на туристическите пътувания, направен от компанията въз основа на проучване сред близо 5 000 пътници, показва, че годишните потребителски разходи за пътувания ще се утроят - от 5 трилиона долара през 2024 г. до 15 трилиона долара през 2040 г. Това извежда отрасъла пред фармацевтиката и модата.
Според доклада тази динамика не идва от САЩ или Европа.
„Развиващите се пазари наистина ще бъдат двигател на значителен растеж - страни като Китай, Индия и Саудитска Арабия“, казва Лара Кослоу, старши партньор в BCG и един от авторите на доклада. Обсъждайки резултатите с Bloomberg, Кослоу казва, че ръстът на средната класа в тези страни дава потребители, които се интересуват от пътувания с цел отдих - точно както ръстът на средната класа в САЩ даде началото на курортната култура там преди много десетилетия. Китай е на път да се превърне в страната с най-големи разходи за почивки, които се очаква да нарастват с повече от 10% годишно.
„Всички знаем, че пътуванията за почивки са във възход и тази тенденция се наблюдава от известно време“, казва Кослоу. Но тя казва, че е била изненадана да открие, че 70% от пътуващите на развиващите се пазари добавят компонент за отдих към работните си пътувания - практика, която е много по-рядко срещана в САЩ.
Вътрешните пътувания в рамките на родната страна на пътуващите представляват по-голямата част от търсенето. Но международните пътувания за отдих нарастват с по-бързи темпове. BCG прогнозира, че то ще се увеличи повече от три пъти - от 424 млрд. долара през 2024 г. до 1,4 трилиона долара през 2040 г.
Разбира се, туристическата индустрия е трудна за количествена оценка. Повечето оценки, като например тези на Световния съвет по пътувания и туризъм (WTTC), включват неща като разходите на ресторантите или последващите ефекти от приноса на работещите в хотелиерството към местните икономики; през април тази организация изчисли, че до края на тази година индустрията ще достигне 11,7 трилиона долара, или 10,3% от световния брутен вътрешен продукт. Данните на BCG следват същия подход. (Данните от този доклад отразяват развитието на моделите на пътуване в 68 държави от 2014 г. до 2024 г.; проведено е и проучване сред пътниците в 11 държави, чието население или пътува често, или има вероятност да пътува).
Трябва да се отбележи, че в проучването на BCG не са взети предвид настоящите рискове от търговски войни или геополитически конфликти, които биха могли да попречат на пътуванията в големи региони като Близкия изток. Кослоу казва, че в момента тези ситуации са „много неясни“.
Въпреки това туристическата индустрия е устойчива, казва Кослоу - оценка, която съвпада с прогнозата на WTTC. А нарастващата жажда на потребителите за пътувания е довела до това, че все повече хора резервират екскурзии в последната минута, дори в условията на икономическа несигурност.
„Хората имат желание да се отдават повече на преживявания и да не пропускат - carpe diem“, казва тя. „Виждаме, че все повече хора се възползват от този момент, ако го имат, и наистина се наслаждават на него.“