Най-големите разходни пера за един хотел са две: заплати и електроенергия. Това споделя Михаил Сяров, оперативен директор на софийския "Метрополитън", част от световната верига Radisson Individuals. Затова когато хотел с над 200 стаи, 10 конферентни зали и 2 ресторанта успее да намали зависимостта си от конвенционален ток с 50%, ползите са много - финансови, екологични и имиджови.
Ние сме b2b хотел, работим предимно с корпоративни клиенти. Все повече и повече бизнеси решават, че ще работят само с доставчици и партньори, които прилагат зелени политики. При равни други условия компаниите ще изберат този хотел, който върви по пътя на устойчивото развитие. А при положение че разходите ни за електроенергия наистина падат, ставаме все по-конкурентоспособни.
Михаил Сяров оперативен директор на хотел "Метрополитън", София

От началото на 2025 г. "Метрополитън" има договор за доставка на зелена енергия с компанията ТОКИ. Хотелът на столичния бул. "Цариградско шосе" ползва около 1200 мегаватчаса годишно, като 550 от тях вече са изцяло от възобновяем източник. Благодарение на иновативния модел на ТОКИ "Сподели енергия" този зелен ток е с фиксирана цена и ясно проследим източник, тъй като договорите са тристранни - между конкретен производител, търговец и потребител.
Моделът е успешен не само защото гарантира устойчивост, но и защото е икономически обоснован: "Докато зеленият преход води до оптимизация на разходите, бизнесът ще продължава да намира начини да го следва и развива", категоричен е Сяров.

Михаил Сяров, оперативен директор на "Метрополитън", споделя визията на хотела за зелено бъдеще. Намалени разходи, по-малко емисии и партньорства, които носят реална стойност.
Зелено и изгодно
"В края на 2024 г. ни изтичаше договора за електроенергия и имахме нужда от нов доставчик. Търсихме не просто партньор, а такъв, който да отговаря на амбициозната стратегия на Radisson за постигане на нулеви въглеродни емисии до 2050 г.", разказва Михаил Сяров. По думите му никой друг не им е предложил подобен продукт - и като гаранции за произход на енергията, и като финансови условия.
Фиксираната цена на електроенергията е по-ниска от очакваните бъдещи пазарни цени, което ни позволява да планираме по-добре бюджета си и да оптимизираме оперативните разходи на хотела.
От началото на годината досега хотелът е постигнал намаляване на разходите за електроенергия с около 10-12% спрямо миналата година. Към момента това е сума от порядъка на 2000 - 3000 лева месечно - средства, които могат да се насочат към други разходни пера или за създаване на ново работно място. Очаква се икономиите да се увеличат през лятото: "Най-голямото потребление е през горещите месеци. Причината - мощните охладителни системи (чилъри), които работят на пълни обороти, за да поддържат комфортна температура." Точно през този период производството на енергия от фотоволтаици е и най-голямо: "Лятото има най-много слънце, съответно най-много зелена енергия на пазара. Парадоксално или не - цената на електроенергията на борсата е най-ниска точно по обед през лятото, когато потреблението ни е най-високо", допълва Сяров. Тази синергия между високо потребление и високо производство на зелена енергия прави избора на слънчев профил логичен и ефективен:

"Метрополитън" се отказва от пластмасата за еднократна употреба – още една стъпка по пътя към въглеродна неутралност.
Когато използваме най-много ток, той е най-достъпен и най-чист. Това прави преминаването към възобновяема енергия не просто екологично решение, а и икономически обосновано.
Хотел с нулеви емисии: възможно ли е?
Radisson Group има стратегия за устойчиво развитие, която предвижда до 2050 г. всички хотели от веригата да са въглеродно неутрални - да посрещат гости, да организират събития, да предлагат храна и настаняване, без да оставят въглероден отпечатък. Наскоро от веригата обявиха, че тази цел е постигната в два техни обекта - в Манчестър и в Осло.
"Неслучайно е заложен хоризонт до 2050 г. - процесът изисква време, постоянство и системен подход", обяснява Михаил Сяров. Елементарни стъпки към постигане на целта са да се премахне пластмасата за еднократна употреба - нещо, което "Метрополитън" вече е направил. Отскоро пред хотела има и две зарядни станции за електромобили. Те са поставени от Eldrive - компания, която също като ТОКИ е под шапката на Renalfa Solarpro Group, и предоставя преференциални условия за клиентите им.
Имаме за цел да измерим и анализираме потреблението на всички ресурси - енергия, вода, въглеродни емисии. Работим и за намаляване на отпадъците - не само битови, но и свързани с хранителни процеси, като например оптимизацията на бюфетите за закуска и кетъринга при събития.
Целта е да се сведе до минимум изхвърлянето на храна. Ако можем да избегнем разхищението изцяло - още по-добре, макар че в реалността това невинаги е възможно", допълва Сяров.
Не всичко зависи от добрата воля на управата на хотела - те не могат да влияят на градоустройството например: "Ако градът няма добре развита транспортна мрежа, трудно може да се говори за устойчива логистика и мобилност. Например, когато завърши строежът на новата линия на метрото - което се очаква скоро, с новата станция при Окръжна болница ще можем да посрещаме гости директно от летището, без нужда от автомобили. Това е огромна крачка напред", подчертава Сяров.По думите му в момента няма хотел, който да е напълно net zero. "Няма как доставчикът на яйца например да идва с електромобил и всичко да е 100% чисто. Просто е невъзможно на този етап", допълва той. "Затова смятам, че с почти 50% зелена енергия в общото ни потребление сме доста напред. Ако успеем да увеличим този процент, ще е още по-добре."
Още мерки за енергийна ефективност
"Метрополитън" има амбицията да продължи с прилагането на мерки за повишаване на енергийната ефективност. В момента се извършва поетапен ремонт на всички стаи в хотела, като осветлението се заменя с енергоспестяващо. "Не само осветлението, но и имаме стремеж да подменим всички машини на ток с по-икономични - например миялната машина", обяснява оперативният мениджър.
В рамките на договора с ТОКИ е предвиден термоодит с дрон на фасадата на хотела, който ще открие зони със загуба на топлина. "Използваме специализиран дрон с термокамера, който заснема сградата в детайл - етаж по етаж, обяснява Илиян Гечков от ТОКИ. Ще направим около 300 снимки - както в стандартен режим, така и с термокамера. Термалните снимки показват загубите на топлина през дограма, фасади, както и потенциални проблеми като джобове с вода на покрива, корозия или други дефекти. Тези 300 изображения се обработват със специализиран софтуер, който създава подробен анализ за всяка идентифицирана аномалия - например разместено фасадно пано или конкретен прозорец, който причинява топлинна загуба."
Одитът ще бъде изпълнен при хубаво време и благодарение на него клиентът ще разполага с пълна картина за външното състояние на сградата си, казва още той. Гечков споделя, че "Метрополитън" е първият хотел в портфолиото на ТОКИ, който се е възползвал от модела "Сподели енергия". Отскоро "Балнеохотел Поморие" също покрива около 50% от своето потребление с възобновяема енергия благодарение на същия продукт.
Михаил Сяров и партньорите от ТОКИ имат още идеи как да оптимизират потреблението на енергия - например чрез закупуване на батерия, която да съхранява закупения зелен ток и да го използва и през нощта. Друга потенциална възможност е да се покрие паркингът на хотела с фотоволтаични панели. "Идеята ми е не просто да осигурим сянка за колите, но и да генерираме собствена енергия, която да намали още повече зависимостта ни от традиционните източници на електроенергия", казва оперативният директор. След приключване на ремонта в хотела той планира и вътрешен енергиен одит - през следващата година: "Очакваме този анализ да покаже конкретни стъпки, които можем да предприемем, за да подобрим допълнително ефективността си." Той е категоричен, че устойчивото развитие на хотела ще бъде успешен модел само докато е икономически обосновано: "Докато зеленият преход води до оптимизация на разходите, бизнесът ще продължава да намира начини да го следва и развива."