Новини Транспорт

Скулптурата Жената и Вселената: Електра на Боряна Росса посреща пътниците на Летище Бургас

   
Скулптурата Жената и Вселената: Електра на Боряна Росса посреща пътниците на Летище Бургас

На 10 юли 2025 г., в обществената зона на Терминал 2 на Летище Бургас, официално беше открита впечатляващата скулптура „Жената и Вселената: Електра 2025“ – дело на съвременната българска художничка Боряна Росса. Събитието привлече вниманието на представители на местната власт, културната общност, медии и пътници на летището.

Скулптурата „Жената и Вселената: Електра“ е изработвана в продължение на три години (от 2022 г. до 2025 г.) от рециклирани самолетни части, и представлява уникален художествен жест към вечната мечта на човечеството да лети. Творбата е вдъхновена от емблематични произведения в обществените пространства на българските морски летища – като композицията „Икар“ на Доко Доков (1965 г.) в Терминал 1 на Летище Бургас, както и „Човекът и Вселената“ на Недко Кръстев (1974 г.) на Летище Варна.

В ескизите си, Боряна Росса изследва движенията на тялото в безтегловност и под вода - пространства, в които човешката физика се освобождава от ограниченията на земното притегляне, имащи много общи черти и тематична свързаност с присъствието на човека в Космоса.

Името „Електра“ е вдъхновено от едноименната океанида в древногръцката митология, което е в основата на думата „електричество“. В този образ се преплитат небето, земята и водата – три стихии, свързани чрез електрическата енергия, която движи както природата, така и съвременния технологичен свят. Електра е считана за покровителка на децата и моряците – символичен мост между поколенията, между сушата и морския хоризонт.

„Надявам се тази инициатива да вдъхнови не само други летища, но и обществени институции да канят художници, които да създадат монументални произведения за техните сгради. Традицията за включване на изкуство в публичното пространство на всяка обществена сграда за съжаление беше прекъсната преди около три десетилетия, но съм сигурна, че ентусиазмът на екипа на летището, с който работих, ще бъде заразителен. Неслучайно моята идея беше да осъществя приемственост с вече съществуващите на летищата монументални произведения на скулпторите Доко Доков и Недко Кръстев, като развия вечната идея за полета в съвременен облик“, заявява Боряна Росса.

„Жената и Вселената: Електра“ е част от ангажимента на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД да подкрепя съвременното изкуство и да превръща летищата в пространства за културен диалог, вдъхновение и емоционална свързаност с пътниците. Проектът е реализиран по инициатива и с подкрепата на д-р Франк Кванте, главен изпълнителен директор на компанията в периода 2020–2025 г. Повече за Боряна Росса:

Боряна Росса (1972) е художничка и кураторка, която работи в областта на електронните изкуства, киното, видеото, пърформанса, живописта и в пресечността на изкуството и биологията. Завършила е докторска и магистърска степен по електронни изкуства от университета Ренселаер, Трой, Ню Йорк (Rensselaer Polytechnic Institute), и магистратура в специалност „Стенопис“ в Националната художествена академия, София. Росса е професорка във Факултета по Кино и медийни изкуства в Сиракузкия университет, Ню Йорк, резидент-художничка в био-лабораторията на Д-р Хайди Хенли в същия университет, където двете основават BioArt Research Coalition of Syracuse (BARCS).

Основен фокус на нейната работа са теми като тялото и технологиите. През 2004 г., заедно с художника и режисьор Олег Мавроматти, Росса създава УЛТРАФУТУРО - международна група от художници, чиято основна тема е социалното влияние на науката и технологиите.

Нейни произведения са показвани в институции като: Brooklyn Museum, Ню Йорк; Museum of Modern Art (MUMOK) Виена; Zacheta Gallery, Варшава; Софийска градска художествена галерия; steirischer herbst, Грац; Национална художествена галерия, София; 1-во и 5-то биенале за съвременно изкуство, Солун; Kunstwerke и Akademie der Kunste, Берлин; 1-во, 2-ро и 5-то Московско биенале за съвременно изкуство; Музей съвременного искусство ГАРАЖ, Москва; Exit Art, Ню Йорк; 2-ро биенале на медийното изкуство в Пекин, Китай; ИСИ, София; Фронт за комуникация, Пловдив и др. Произведенията на УЛТРАФУТУРО са включени в Биеналето за електронно изкуство, (BEAP) Пърт, Австралия, и FACT, Ливърпул; Общество за изкуство и технологии (SAT), Монреал и др. Росса и Мавроматти правят пърформанси като група УЛТРАФУТУРО в театър Трикстер, Exit Art, Ню Йорк.

За работата на Росса е писано в книги като Performance Art in Eastern Europe from 1960s, Манчестер юнивърсити прес, 2018; Транзитленд: Видео изкуство от Източна Европа, Будапеща: Музей Лудвиг 2009; Българската нова вълна, София: Едно, 2012; unfinished Memories: 30 Years Exit Art: Steidl: Gottingen 2016 и както и списания и вестници като Kunstforum International; Frieze, New York Times, Brooklyn Rail и др. През 2022 година произведения на Росса и група УЛТРАФУТУРО са включени в Cyberfeminism Index проект на New Museum, Ню Йорк.

Произведенията на Росса са в многобройни публични и частни колекции, сред които са: Контакт. Колекция на Ерсте Банк-Груп, Бруклински музей, Ню Йорк, Софийска градска художествена галерия, Национална галерия, София; Музей на съвременното изкуство в Солун и др. Росса живее между София и Ню Йорк от 2005 година