Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център България, призовава пътуващите да търсят правата си, но и да не забравят, че имат и задължения
Пътниците да правят снимки и мерят багажа си, за да защитят правата си, призова Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център България (EПЦ). Тя подчерта пред БТА, че това е важна практика, която може да помогне при евентуални спорове с авиокомпаниите относно размера и характеристиките на ръчния багаж.
"Когато си носят куфара, който е със строго определени размери и без допълнителни джобове, копчета или колелца, които излизат извън установените параметри, пътниците трябва да направят снимка на багажа си", обясни Спасова. Тя добави, че след завръщането вкъщи е препоръчително да се измери багажът с линия или метър и също да се документира с фотоснимка.
По думите ѝ това е най-сигурният начин пътниците да докажат пред авиокомпанията, че багажът им отговаря на изискванията и да оспорят неправомерно наложени такси или забрани.
Тази практика вече е довела до успехи при разрешаването на спорове между пътници и превозвачи, каза директорът на Европейския потребителски център.
Днес в Морската градина на Бургас ЕПЦ България и Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" провеждат информационна кампания за правата на пътниците при пътуване с въздушен транспорт. Кампанията е част от дългосрочните усилия на Центъра да информира потребителите, както за техните права, така и за задълженията им.
Днес сме тук, ако хората имат въпроси, да им отговорим, ако не, просто да знаят, че съществуваме и най-важното - че можем да помогнем безплатно, заяви Спасова.
"Ние от Европейски потребителски център можем да помогнем, ако хора, които живеят в България, независимо от тяхната националност, имат проблеми с чужд търговец в рамките на Европейския съюз. Не само авиокомпания, а по принцип търговец - тоест това е въпрос и за онлайн пазаруване, за настаняване, за всякакъв вид стоки и услуги, които се предлагат от други търговци в Европейския съюз", допълни тя.
По думите ѝ, макар дейността на Центъра да обхваща широка гама от потребителски проблеми, тази година акцентът е поставен върху правата на пътуващите.
Просто така решихме да отбележим нашата кампания. Това, което искаме да призовем хората, е да кажем, че освен права, имат и задължения, каза Спасова.
Важно е те да са добре информирани за това кога и дали има някакъв проблем с техния полет. Трябва да следят своя имейл, сайта на авиокомпанията, сайта на летището, за да знаят - особено сега през лятото, когато има повече полети и повече натоварване на летищата - дали няма някакъв вид закъснение, някакъв вид промяна в разписанието, подчерта още директорът на ЕПЦ.
Важно е да проверят в своята бордна карта, в своя билет, размера на куфара, който могат да вземат със себе си на борда, тоест кабинния багаж, защото в последните няколко месеца получаваме такива жалби за хора, които смятат, че имат право на един вид, един размер куфар, а накрая се оказва, че този размер не е този, който те са предположили. Това е важно - да бъдат добре информирани, предварително да проверят размера на своя багаж, понеже всяка авиокомпания на този етап има различни изисквания към размера на куфара, който може да се вземе с пътника на борда, подчерта още тя.