Новини Събития

Облекченият визов режим между ЕС и Турция – възможност за българския туризъм

   

д-р Ивелин Кичуков, председател на Българската Асоциация за Туризъм

На 15 юли 2025 г. Европейският съюз прие нови, облекчени правила за издаване на шенгенски визи на граждани на Турция – решение, което открива реални възможности за засилване на туристическия обмен между България и нашата южна съседка. Новият т.нар. „каскаден“ режим позволява поетапно издаване на многократни визи с удължен срок на валидност за турски граждани, които вече са доказали история на редовни и законосъобразни пътувания.

Според д-р Ивелин Кичуков, председател на Българската Асоциация за Туризъм, тази мярка е сериозен и дългоочакван стимул за активизиране на двустранния туристически поток. „Решението на ЕС има пряко значение за България. То не само облекчава административните процедури за хиляди потенциални туристи от Турция, но и ни дава реална възможност да се утвърдим като водеща дестинация за културен, морски и уикенд туризъм за гражданите на Република Турция,“ посочва д-р Кичуков.

Съгласно новия режим, турски граждани, кандидатстващи за краткосрочни шенгенски визи, ще могат да получат първоначално такава за времето на планираното пътуване, последвана от шестмесечна, едногодишна, тригодишна и петгодишна многократна виза – при условие на редовна употреба и спазване на визовите правила. Това значително намалява административната тежест и подобрява достъпа до европейските дестинации, включително България.

По данни на НСИ, за периода януари – май 2025 г. България е посрещнала над 110 000 турски туристи, което е увеличение с 61,6% спрямо същия период на 2024 г. Това показва ясно нарастващия интерес към страната ни и нуждата от целенасочени действия.

„Сега е моментът да действаме. Трябва да стартираме целенасочени рекламни кампании, които да позиционират България като леснодостъпна, гостоприемна и атрактивна дестинация за турските туристи – с фокус върху СПА, балнео, шопинг, културно-исторически и морски туризъм. Рекламната активност трябва да обхване големите градове като Истанбул, Бурса, Измир и Анкара, където живее и пътуващата средна класа,“ подчертава д-р Кичуков.

Според него, важно е усилията на публичните институции и туристическия бранш да се синхронизират в една обща комуникационна стратегия, подкрепена от дигитални кампании, присъствие на туристически изложения и директна работа с туроператори от Турция.

„Облекчаването на визовия режим е шанс, който не трябва да пропускаме. В контекста на променящите се туристически потоци и повишения интерес към дестинации близо до дома, България може и трябва да заеме водеща позиция в предпочитанията на турските туристи,“ завършва председателят на БАТ.