За мнозина едно от най-стресовите изживявания при пътуване със самолет е още преди излитането – по време на проверката за сигурност. Ако човек не пътува често е почти гарантирано притеснението за това какво сме сложили в ръчния си багаж и дали в него няма непозволени предмети.
От близо година риск от неприятности със служителите по сигурността из европейските летища може да имате и просто заради малко по-голяма туба плажно масло в раницата. Причината – връщането в сила на близо 20-годишно правило въпреки случилия се междувременно напредък на технологиите.
Сега това започва да се променя, но е свързано със сериозни инвестиции, които трябва да направят летищните оператори.
Драконовски мерки
След осуетен терористичен акт през 2006 г., Европейският съюз въведе ограничение за преноса на течности, аерозоли и гелове (LAG) в ръчния багаж. На пътниците беше разрешено да пренасят до 1 литър от тях на борда, но само в един и същ прозрачен плик и в опаковки, всяка от които е с вместимост до 100 милилитра.
Неудобството за пътуващите се превърна в бизнес възможност, създала огромна индустрия за козметика в „самолетен“ размер.
Постепенно започна въвеждането на нови скенери, които действат на принципа на компютърната томография и създават триизмерно изображение на багажа. Летищата, които ги внедриха, значително облекчиха своите изисквания към пътниците.
Това обаче се промени през миналата година, когато властите в Брюксел публично обявиха, че имат съмнения в надеждността на новата технология и от 1 септември м.г. рестрикциите се върнаха навсякъде.
Нов режим, но не за всички
На база на експертната оценка на Европейската конференция за гражданско въздухоплаване (ECAC), на равнище ЕС беше взето решение за премахване на ограничението от 100 милилитра за пренос на течности, аерозоли и гелове – но само от летищата, които са оборудвани със скенери на компанията Smiths Detection.
Още от 26 юли летище „Фуимичино“ в Рим промени своите правила и започна да допуска до 2 литра течности в ръчния багаж. По-големи опаковки ще могат да пътуват само празни – както е в момента. Електрониката пък няма да се налага да се вади отделно при минаване през скенера.
Сертифицирани 3D скенери има или предстои да има още на летищата в Милано, Болоня, Торино и Бергамо, отбеляза кореспондентът на БНР.
В своя позиция от Европейската асоциация на летищата ACI Europe отбелязаха, че премахването на ограничението за течностите на борда е стъпка в правилната посока, но е съпътствано и с проблеми. На първо място: повторната сертификация на оборудването на Smiths Detection е дошла с голямо закъснение – месеци след аналогичното решение на британските власти и в средата на натоварения летен сезон.
„Други производители на оборудване за сигурност също са разработили подобна технология с усъвършенствани възможности за проверка на ръчен багаж и с нетърпение очакват ЕС да тества и ресертифицира тяхното оборудване. Все още обаче няма никаква яснота кога ще се извърши това тестване и сертифициране. В резултат на това летищата, които са инвестирали и внедрили тези други системи за сигурност, са принудени да поддържат ограничението от 100 мл за превоз на течни, аерозолни и гелообразни продукти (LAG) и по този начин не могат да подобрят преживяването на пътниците, както и резултатите в областта на сигурността“, пишат от организацията.
Това е лоша новина за много летища, които вече са направили голяма инвестиция в алтернативен доставчик на скенери. Цената на едно такова устройство може да достигне стотици хиляди долари.
Какво е положението у нас?
Планират ли българските летища да инсталират нови триизмерни скенери, които позволяват надеждна проверка с по-малко рестрикции? Това е въпросът, който Money.bg зададе на операторите на трите най-големи летища у нас – тези в София, Варна и Бургас.
„В контекста на динамично развиващия се пазар, подобни инвестиции (закупуване на 3D CT скенери – б.р.) се планират внимателно и при спазване ангажимента ни към осигуряване на най-високо ниво на безопасност и комфорт за пътуващите. (…) На този етап се извършва вътрешен анализ на различни технологични решения и потенциалното им въздействие върху пътникопотока и процедурите за сигурност, включително правилата за пренасяне на течности и електроника в ръчния багаж“, посочват от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“, които управляват аерогарите във Варна и Бургас.
По отношение на летище „Васил Левски“ в столицата, придобиването на новата техника е обвързано с големия проект за нов терминал. „СОФ Кънект планира инсталирането на скенери от най-ново поколение за проверка на ръчния багаж с изграждането на Терминал 3 на летище „Васил Левски“ – София. Това ще доведе до промяна и на правилата за пренос на електроника и течности“, посочиха от компанията оператор.
Иначе казано, поне на този етап промените в правилата за ръчния багаж е по-вероятно да засегнат пътуващите към България, отколкото излитащите от нашата страна. А за малките дезодоранти и шишенцата за душ гел ще продължи да има пазар и то голям.