Новини Събития

Изследване на RateHawk: 92 % от професионалистите в туризма обичат работата си

   
Изследване на RateHawk: 92 % от професионалистите в туризма обичат работата си

Професионалистите в туризма по целия свят демонстрират силен дългосрочен ангажимент към индустрията и отчитат високи нива на кариерна реализация. Тяхното целенасочено мислене, подхранвано от страст към пътуванията и социалните контакти, продължава да оформя сектора и помага на специалистите да се ориентират в нарастващата сложност на постпандемичната среда. Това са констатациите от последния доклад на RateHawk, озаглавен „Какво вдъхновява професионалистите в областта на пътуванията“, който изследва гледните точки на професионалистите в областта на пътуванията относно постоянно развиващата се туристическа индустрия.

RateHawk, B2B онлайн система за резервации на хотели, полети и трансфери, анкетира над 1300 професионалисти в Европа, Северна Америка, Латинска Америка, Азия и страните от Персийския залив. Проучването разглежда ключовите мотивации, предизвикателствата и ролята на технологиите в туристическата индустрия през 2025 г.

Първата част от доклада се фокусира върху тенденциите в опита на професионалистите в областта на пътуванията и основните двигатели за тяхното кариерно развитие.

Дългосрочен ангажимент и нова вълна на популярност.

Професионалистите в областта на пътуванията показват силна лоялност към индустрията, като 42% от анкетираните имат повече от 15 години опит. Тази тенденция е особено изразена в Европа (средно 51%), особено в Италия (68%), Германия (64%) и Испания (52%).

В същото време индустрията продължава да привлича нови лица, като 18% от анкетираните в световен мащаб съобщават за скорошно навлизане в индустрията и за наличие на опит от 1 до 3 години. В някои региони този дял е забележимо по-висок - например 23% в Северна Америка и 25% в Латинска Америка. Междувременно, един на всеки четирима анкетирани в световен мащаб (25%) е работил в индустрията от 4 до 10 години, докато 15% имат от 11 до 15 години опит.

„Днес туристическият сектор продължава да привлича нови специалисти, което го прави един от най-бързо развиващите се сектори, според глобални доклади[1]. Нашето проучване показва и нарастващата популярност на професията на туристическия консултант през последните 3 години. Това се дължи на трансформацията на икономиката след пандемията и желанието на пътешествениците от новото поколение да разчитат на туристическите агенции при планирането на своите пътувания", коментира Астрид Кастберг, управляващ директор на RateHawk.

Проучването показва, че 93% от участниците работят в малки и средни предприятия с до 50 души персонал. От тях 50% от всички професионалисти в областта на туризма по света работят в предприятия с 2 до 5 души персонал, като най-голяма концентрация се наблюдава в Европа (58%) и Латинска Америка (47%). Около 17% работят като независими агенти, като Северна Америка отчита най-голям дял (22%). За разлика от това, самостоятелните професионалисти са много по-редки в Азия и страните от Персийския залив, където преобладават средните по размер компании (от 6 до 50 служители), които представляват съответно 44% и 51%. В световен мащаб средните предприятия съставляват 26 % от анкетираните. Само 7% от анкетираните работят в компании с повече от 50 служители.

„Тъй като по-голямата част от туристическите фирми са сравнително малки, ефективността е от решаващо значение. Успехът зависи от всеки член на екипа, затова RateHawk разработва технологични инструменти, които помагат на агентите да се отличават и да предоставят изключително обслужване с по-малко усилия“, сподели Астрид Кастберг.

Мотивирани от любопитството и контактът с хора

Удовлетворението от работата е изключително високо в туристическия бранш, като 92% от професионалистите се описват като удовлетворени или много удовлетворени от работата си. Латинска Америка е начело с най-високия процент на удовлетвореност – 95%. Само 1% от анкетираните в световен мащаб са заявили, че са недоволни.

Според проучването, професионалистите в областта на туризма по целия свят са най-мотивирани от възможността да създават незабравими преживявания за своите клиенти (51%), да откриват нови дестинации (42%) и да получават положителни отзиви от клиентите (39%). Това отразява подход, фокусиран върху човека, който стимулира кариерата на агентите. Един на всеки четирима анкетирани също така цени независимостта, която им предлага кариерата в областта на пътуванията, докато балансът между работата и личния живот (21%) и финансовите стимули (15%) се споменават по-рядко сред най-удовлетворяващите аспекти.

При взаимодействието с клиенти анкетираните считат, че изграждането на дългосрочни отношения (36%), получаването на положителна обратна връзка (30%) и подпомагането на клиентите да намерят идеалното предложение (26%) са най-удовлетворяващите аспекти от тяхната работа. За разлика от това, сключването на сделки с висока стойност се възприема като много по-малко удовлетворяващо преживяване, като само 8% от анкетираните са избрали този вариант.

За да поддържат мотивацията си, професионалистите в областта на туризма избират непрекъснато професионално и бизнес развитие: 46% посещават събития в туристическия сектор, 45% си поставят лични цели за продажби, 39% се възползват от професионални мрежи, а 31% редовно участват в уебинари и образователни курсове. Други мотивиращи навици включват тестване на нови инструменти с ИИ, проучване на партньорства и лични пътувания с цел изготвяне на по-добри маршрути за клиентите.

„Туристическият бранш винаги е привличал ентусиазирани специалисти, които обичат да изследват света и да помагат на другите да създават значими преживявания. Нашата мисия е да подпомагаме както ветераните, така и новодошлите с технологични решения, които оптимизират рутинните задачи и им позволяват да насочат енергията си към частите от работата, които им доставят най-голямо удоволствие. Този доклад отразява нашия ангажимент да подкрепяме общността на професионалистите в областта на туризма и да насърчаваме устойчивото развитие на туристическата индустрия като цяло. Ние вярваме, че чрез по-добро разбиране на реалните нужди и мотивации на професионалистите в областта на туризма, заинтересованите страни могат да създадат по-подходящи решения", споделя Астрид Кастберг, управляващ директор на RateHawk.

Докладът се основава на проучването, проведено през второто тримесечие на 2025 г. Анкетираните са представители на сектора на туристическите и бизнес пътувания, включително туристически агенции, TMC агенции, туроператори, членове на хост агенции и независими туристически консултанти.

За RateHawk
RateHawk е иновативна B2B платформа за резервации на пътувания, разработена от Emerging Travel Group. Тя предлага хотели, полети, билети за влакове, трансфери, коли под наем и много други - всичко това в една единствена, лесна за ползване система. С 24/7 поддръжка и удобни за ползване опции за резервации, RateHawk помага на професионалистите в областта на туризма да създават ефективно цялостни и конкурентни маршрути.

Партньорите на RateHawk имат достъп до над 2,7 милиона места за настаняване от над 140 000 директно договорени хотела и 320 глобални доставчици, както и полети от над 400 авиокомпании и трансфери в повече от 150 държави.