България става домакин на едно от най-големите спортни събития - Giro d'Italia (Джиро д'Италия) през 2026 г. Решението беше взето вчера от Министерския съвет и съобщено от министъра на туризма Мирослав Боршош. "Джиро д'Италия" е едно от трите най-престижни многоетапни колоездачни състезания в света, наред с "Тур дьо Франс" и "Вуелта а Еспаня". Известно като "Обиколката на Италия", то представлява шосейно състезание, провеждано ежегодно предимно на територията на Италия.
Събитието привлича вниманието на над 800 млн. фенове по света и е важен елемент от международния спортен календар, като всяко негово издание предлага комбинация от спортна драма, културно наследство и впечатляващи пейзажи.
„Предстои подписването на договора, уточняването на бюджета и маршрутите“, заяви пред TravelNews Кристиян Колев, адвокат и представител на Giro d'Italia у нас. Той каза, че се обсъжда трасето София – Пловдив – Бургас – Варна – Велико Търново, и да завърши отново в София. Колев допълни, че се очакват около 200 състезатели, над 1500 придружители и хиляди туристи.
Туристическият бизнес приветства взетото решение за домакинството на Giro d'Italia. „Това е великолепно и отлично решение за бизнеса и за имиджа на държавата. Разходите ще се възвърнат чрез сериозни приходи за туризма и съответно през данъци - в държавата“, коментира пред TravelNews д-р Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм. Според него правителството трябва да взема повече такива решения за домакинството на големи международни събития. „Това е начинът да се чуе навън, че има такава държава. Всички тези състезатели и гости ще спят, ще се хранят и забавляват в страната“, подчерта Захариев.
Изключително важно е България да приема подобни домакинства. Държавата трябва да подкрепя провеждането на повече международни спортни и културни събития, каза Атанас Димитров, зам.-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. По думите му колоездачната обиколка ще доведе много състезатели и любители на велотуризма. Това ще повиши интереса към България за години напред, защото е много голяма реклама за страната, допълни Димитров.
„Решението е добро и за Giro d'Italia, и за България. Те си разширяват географията на интереса към събитието. Ние пък към нашата дестинация“, обяви Веселин Данев, председател на Българската хотелска асоциация. Според него колко ще е ефективно засега не може да се каже, защото трябва да се знае колко пари ще бъдат похарчени и как ще бъде позиционирана България. БХА винаги е настоявала публично-частните партньорства, а не рекламни кампании, изцяло платени с публични средства, да са гръбнак на националната реклама.
Председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) Петър Стоянов коментира, че решението за домакинството е страхотно, защото това е нишов туризъм, който много ни трябва и все ни куца. „Само за море и ски говорим, но истинската добавена стойнст идва от подобен род събития – имиджова и приходна“, коментира той.
Алтернативният туризъм остава недоразвит въпреки големия си потенциал, като основна причина за това е недостатъчната таргетирана реклама и познаване на България като дестинация на външните пазари, смята Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите. В тази светлина домакинството на България на няколко етапа от колоездачната обиколка Giro d'Italia през 2026 г. ще бъдат много добър шанс да се покажат възможностите на страната.
"Събитие от ранга на Giro d'Italia е едно доказателство, че страната е узряла, че е готова вече да приеме и има възможната организация да бъде домакин на събитие от такъв ранг. Освен пряката икономическа полза, т.е. посещението на много туристи, пряко заангажирани с това събитие, ние ще получим и медийна реклама на световно ниво с 800 милиона зрители и 180 страни", заяви Грошев пред Bloomberg TV Bulgaria. Обиколката преминава през различни региони и населени места и това представлява "подвижен научнопопулярен филм за страната", разкривайки възможности, които България не трябва да пропуска.
Историята на "Джиро д'Италия" започва през 1909 г. Състезанието е създадено по инициатива на италианския спортен вестник "Ла Гадзета дело Спорт" (La Gazzetta dello Sport) с цел да увеличи тиража си и да популяризира колоезденето в страната. Подобно на "Тур дьо Франс", което е организирано от френския вестник "Л'Ото", "Джирото" бързо се утвърждава като централно спортно събитие. Първото издание на обиколката стартира на 13 май 1909 г. и включва осем етапа с обща дължина 2448 километра, завършвайки в Милано. Победител е италианецът Луиджи Ганна. Състезанието се провежда ежегодно с изключение на периодите на Първата и Втората световна война. През годините "Джиро д'Италия" се развива значително, превръщайки се от национално в международно състезание, привличащо най-добрите колоездачи от цял свят.
Един от най-разпознаваемите символи на обиколката е "Розовата фланелка" (Maglia Rosa), която се връчва на лидера в генералното класиране. Цветът е избран в чест на розовите страници на организиращия вестник "Ла Гадзета дело Спорт". Освен розовата, се връчват и други фланелки за най-добър спринтьор (цикламена), най-добър катерач (синя) и най-добър млад състезател (бяла). Състезанието включва различни типове етапи – равнинни, хълмисти, планински и индивидуални.
Събитието предоставя несравнима медийна видимост, като телевизионни предавания и репортажи достигат до милиони зрители по света, утвърждавайки имиджа на страната като атрактивна туристическа дестинация. Мащабът на събитието е огромен, включващ стотици професионални колоездачи, хиляди членове на екипите, медии, организатори и фенове, които се движат по маршрута, генерирайки значителен импулс за домакинските общини и региони.
Мирослав Иванов