Силна турболенция по време на полет

  26 Юни 2020, 12:33     0

 

Много хора се паникьосват от летене със самолети. Но дори и тези, които не се страхуват много, попаднали в зоната на турбуленция, започват да се сбогуват с живота, пише "Почивка".

Самолетът се тресе безпощадно, крилото се движи, стюардесите усилват паниката като проверяват дали всички пътници са закрепили предпазните колани... 

Но турбуленцията толкова опасна ли е? Имало ли е случаи в историята на авиацията, когато самолет се е разбил поради турбуленция?

Турбулентността и земната атмосфера са неразривно свързани. Турбулентността винаги присъства в атмосферата, единственият въпрос е нейната сила. Атмосферното налягане, температурата на въздуха, скоростта и посоката на вятъра постоянно променят своите стойности и поради това съставът и плътността на въздуха стават нееднородни. Последицата от това е движението на въздушните маси, понякога много силно. Тези въздушни смущения създават не много благоприятни условия за полет на самолета.

Има места, където винаги има висока турбулентност. Това са планини, близо до които въздушната струя се издига със страшна сила. Това са брегове, където възникват мощни въздушни течения поради различно загряване на земя и вода. Термичните потоци могат да бъдат "уловени" близо до самата земя по време на кацането. Мощно раздвижване е възможно в облаци, които имат различна плътност, влажност и температура в сравнение с околния въздух. И всеки пилот знае това много добре и такава турбуленция няма да му се стори изненада.
А има турбуленция на ясното небе, когато внезапно се появява като мощен въздушен поток, където, изглежда, не би трябвало да бъде. Невъзможно е да се избегнат подобни явления именно поради тяхната непредсказуемост, изненада и не винаги е възможно да се открият подобни смущения във въздушната среда с помощта на радара.

Но всъщност за самолет, изпаднал в турбуленция, най-често няма опасност. Плуващ в пролетен ручей лист изобщо не потъва под въздействието на течението. Така че самолетът, бидейки във въздушен поток, е част от този поток, без да изпитва никакви фатални претоварвания.

Съвременният самолет, ако пилотът спазва всички установени правила за безопасни полети, не може да влезе в аварийна ситуация поради турбуленция. Да, в историята на съвременната авиация е имало такива случаи, но както обикновено, всички те са резултат от човешки грешки.

Последният подобен случай беше през 2001 г., когато пътнически А300 се разби в близост до Ню Йорк, като погреба 260 души в него и уби още 5 на земята. Формално причината за катастрофата беше самолетът, който влиза в зоната на турбулентност, поради което стабилизаторът на опашката се скъсал. Но тази турбуленция е възникнала изкуствено. Разследването показа, че по време на излитането A300 попаднал в реактивния коловоз на самолет, който излитал директно пред него, а турбулентността, причинена от нарушените въздушни течения на излитащия самолет, е нямало време да се успокои.

В зората на използването на реактивни самолети се случиха и няколко катастрофи поради турбуленция. Например, през 1966 г. в Япония, когато се приближавал към връх Фуджи, Boeing 707 изведнъж се саморазрушил във въздуха, при напълно ясно време. Разследването показа, че катастрофата е станала  заради необичайно висока турбулентност - пилотът  летял твърде близо до планината. След това са разработени правила, които установяват минималните допустими разстояния до планинските вериги по време на полет.

Като цяло общият брой катастрофи, дължащи се на турбуленция, може да се преброи на пръстите на една ръка и почти всички те са настъпили през 50-те и 60-те години.

Разбира се, има много силна турбуленция, при която пътниците могат да бъдат наранени (например да ударят главата си в тавана в случай на силно пропадане на самолета), затова в тези случаи е необходимо да закрепите предпазния си колан. Но с компетентни действия на екипажа, които изключват човешката грешка, самолетът не е в опасност и неговият дизайн е проектиран за такива натоварвания.

коментари

Добави своя коментар