Транспорт

"Катар еъруейз" очаква още лоши времена за авиокомпаниите

   
\
  google

Перспективите на сектора на въздушния транспорт, все още остават мрачни, и един главен изпълнителен директор издава особено пагубен сигнал за бъдещето си, тъй като нарастват опасенията за потенциална втора вълна на коронавирусни инфекции през идната есен и зима, пише Наташа Турак.

„Най-лошото не се крие нито зад Qatar Airways, нито зад която и да било друга авиокомпания“, заяви главният изпълнителен директор на Qatar Airways Акбар Ал Бейкър пред кореспондента на CNBC Дан Мърфи по видео връзка в четвъртък.

„Скоро в Европа ще започнат други спасителни операции, в целия свят ще започнат нови сривове. Мисля, че е заради втората вълна, която се очаква да бъде по-силна и от първата вълна.“

Зашеметяващ брой от 43 търговски авиокомпании, които вече обърнаха дейността си тази година, тъй като въздушният транспорт пострада най-много сега за многогодишната си история, след като пандемия почти я спря. Според туристическата компания Cirium около 485 самолета са били спрени поради неизправности в авиокомпанията. Което, от своя страна, е в ярък контраст с близо 10-годишният последователен ръст на търсенето в сектора, когато глобалната база на въздушния трафик почти се бе удвоила през това време. 

Ал Бейкър, подобно на много други авиационни експерти, вижда все повече и повече затворени авиокомпании на хоризонта. Изпълнителният директор също така очаква увеличаване на монополите за някои превозвачи чрез намаляване на капацитета.

„Мисля, че орязването на капацитета ще продължи, което в известен смисъл също не е добре за пътуващата общественост, тъй като ще се предостави монополистична ситуация на определени авиокомпании, които точно това искат да се случи“, каза той.

„Загубите ни ще продължат“

Qatar Airways, малкият флагмански превозвач на монархията в Персийския залив, вече отчете рекордна загуба от 1.9 милиарда долара за финансовата 2019 г. – 2020 г., както поради пандемията, така и поради продължаващата блокада от група арабски държави от Персийския залив, начело с  Саудитска Арабия.

Но това не е краят, предупреди Ал Бейкър.

„Трябва да ви кажа, че нашите загуби ще продължат, защото всяка една авиокомпания в света ще продължи да губи пари, защото няма повече пътници, които да превозват“, каза той и добави: „Или има голям брой пътници, които да превозваме, както ние всъщност правим, но трафикът е еднопосочен, тъй като повечето страни държат летищата си затворени.“

И загубите продължават с бързи темпове – Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) предупреди тази седмица, че индустрията ще изгори с 77 милиарда долара.

Изпълнителният директор се оплака от факта, че летищата и правителствата по света забраняват влизането от някои страни и региони и нарече продължаващото затваряне на летищата „много глупаво решение“.

„Не е проблем, ако сте решили да не допускате външни хора, но ако пребиваващите в страната искат да я напуснат, трябва да им го позволите. Това обаче не се случва. Знаете ли, това понятие за създаване на балони наистина, според мен, е глупост.“

Някои страни са създали „туристически балони“, които осигуряват влизане само на пътници от определени изброени страни. Десетки страни вече са отворили вратите си за туризъм, но повечето от тях имат ограничения за това кой може да влезе и как.

Повече държавна подкрепа?

Ал Бейкър твърди, че правителствата трябва да подкрепят авиокомпаниите, тъй като те са локомотивът на заетостта и следователно са жизненоважни за икономиките на своите страни.

„Авиокомпаниите се нуждаят от подкрепата на правителствата си в момента, ако те искат авиокомпаниите им да оцелеят“, каза той.

„Всяка страна в света зависи от националния си превозвач, за да служи на икономическите интереси на страната. Така че е абсолютно важно правителствата да подкрепят авиокомпаниите“, продължи той. „Не знам дали отговорът ще бъде национализация, защото те финансират изключително частни авиокомпании.“

Qatar Airways получи спасителна помощ от 2 милиарда долара от собственика си, богатата на газ катарска държава. През 2019 г. тя бе удостоена с титлата „Най-добра авиокомпания в света“ като част от наградите Skytrax World Airline Awards 2019 за пета поредна година.

Многобройни търговски авиокомпании по целия свят получиха огромни пакети за помощ, намалиха услугите и уволниха огромни групи работници.

След като получи помощ от 25 милиарда долара за индустрията през март съгласно Закона за грижите, търговските авиокомпании в САЩ настояват Конгресът и Белият дом да подновят финансирането на същата сума, като според тях е необходима помощ за покриване на ведомостите за заплати и предотвратяването на десетки хиляди от уволнение.

Много икономисти се противопоставят на допълнителните спасителни мерки, като твърдят, че няма смисъл да се харчат парите на данъкоплатците, за да се поддържат авиокомпаниите на предпандемичен капацитет, когато пътуванията са толкова намалени. Вместо това, казват те, авиокомпаниите трябва да се изправят пред истината и да се възстановят. 

Председателят на Камарата на представителите Нанси Пелоси отхвърли идеята за подпомагане на авиокомпаниите без по-широк пакет за помощ за страната, въпреки че партийните разногласия относно формата на този пакет замразиха напредъка в стимулирането в продължение на месеци. 

В същото време никой не очаква пътуванията скоро да се върнат към нормалното. Общото търсене на пътувания се очаква да спадне с 70% тази година, според S&P Global, а IATA не вижда възстановяване на въздушния транспорт до предпандемично ниво до 2024 г. 

„Мисля, че ако тази пандемия се разпространи по-нататък в близко бъдеще, възстановяването може да бъде дори след 2024 г.“, каза Ал Бейкър. „Не мисля, че ще отнеме 10 години, но със сигурност ще бъде между три и пет години.“



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати