Новини Турагенции

Туроператорите настръхнаха от искането на ЕК за връщането на парите на клиентите

   
Туроператорите настръхнаха от искането на ЕК за връщането на парите на клиентите

Сдруженията на туроператорите настръхнаха от искането на Европейската комисия към България за възстановяване на парите на клиентите по пакетните пътувания. Става въпрос за неосъществените ваканции от март насам, по които компаниите издадоха ваучери на туристите за бъдещо ползване. Със Закона за извънредното положение се удължи с една година срокът за провеждането на екскурзиите или връщането на парите, който изтича през март 2021 г. Европейската комисия съобщи днес, че изпраща мотивирани становища до Хърватия, Литва и Словакия, и официално уведомително писмо до България за въведените национални правила, които са в нарушение на законодателството на ЕС за правата на т. нар. пакетни почивки.

“Това се очакваше, защото натискът е много голям от потребителските организации в цяла Европа”, заяви пред TravelNews председателят на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение бъдеще за туризма” Павлина Илиева. Според нея сега ще има по-добра чуваемост от страна на държавата. Предстои среща с Министерството на финансите следващата седмица, за да намерим варианти за подпомагането на туроператорския бранш, каза Павлина Русева, член на УС на организацията. “Туроператорите не желаем да бавим парите на клиентите и сме на мнение, че отдавна трябваше да бъдат върнати, но не срещнахме подкрепа от страна на държавата за осигуряването на средства за ликвидност”, посочи Русева. Напрежението ще става все по-голямо, подчерта тя.

Браншът в България чакаме пари, защото тези 10 млн. лв., които ще ни отпуснат не са достатъчни за пълното покриване на задълженията към клиентите. Това са едни трохи, коментира Димитър Попов, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Трябва ни спешна помощ от държавата и предстои да обсъдим въпроса с Министерството на туризма и с Министерството на финансите, заяви той. Според него ако държавата не помогне ще започнат фалити на туроператори, а клиентите “ще пият по една студена вода”.

Същото мнение изрази Галин Георгиев, зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (АБТТА). “Ако тръгнем да връщаме парите сега ще има фалити на компании. Най-големи ще бъдат щетите за клиентите. Затова е по-добре да изчакат, както е предвидено по нашия закон и той е направен много добре”, обясни той. По думите му в противен случай няма да вземат нищо.

Браншовите организации на туроператорите и туристическите агенти настояват отдавна за държавна помощ чрез програма за целево кредитиране на туроператорите и агенциите с участието на Българската банка за развитие (ББР) и принципалът на банката в лицето на Министерството на икономиката. Необходимите средства за ефективно подпомагане на сектора трябва да достигнат 155 млн. лв., поради сериозните проблеми в условията на световна пандемия. Туроператорите алармираха, че са едни от малкото в Европа, които до момента не са получили нито един лев целева подкрепа. Те продължават да се борят за своето оцеляване, за запазване на работните места в бранша и на своя бизнес. В условията на коронакризата, туроператорската дейност е най-пострадала, но въпреки това все още няма фалити.

Според европейските правила, пътниците имат право да получат възстановяване на платените суми по неосъществено пътуване. С пандемията от COVID-19 много държави в ЕС приеха национални правила, с които позволиха на организаторите на тези пътувания да издават задължителни ваучери, вместо да възстановяват пари в брой за отменени пътувания, или да отлагат възстановяването на средства далеч след 14-дневния срок, предвиден в правилата на ЕС. Тези национални правила нарушават изискванията на ЕС и ограничават правата на потребителите, отбеляза днес ЕК. През май комисията прие препоръка за ваучерите и настоя потребителите да имат възможност да изберат какво обезщетение да получат. През юли ЕК започна наказателни процедури срещу 10 държави. Хърватия, Литва и Словакия не са променили своето законодателство и комисията преминава нататък в наказателната процедура. В България през август влязоха в сила национални правила за пакетни пътувания, които въведоха задължение пътниците да приемат ваучер или възстановяване на сумата до 12 месеца след отмяната на пътуването.

България, Литва, Словакия и Хърватия разполагат с два месеца, за да отговорят и да предприемат необходимите мерки за отстраняване на установените от комисията недостатъци. В противен случай ЕК може да реши да изпрати мотивирано становище за България, а останалите страни от списъка да изпрати на Съда на ЕС.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати