Анализи Транспорт

Франк Кванте, Фрапорт: Това е една катастофална година

  26.11.2020 11:02  
Франк Кванте, Фрапорт: Това е една катастофална година

Интервю с главния изпълнителен директор на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД, оператор на черноморските летища във Варна и Бургас пред TravelNews

Г-н Кванте, каква е ситуацията на летищата във Варна и Бургас?

  • И двете летища са отворени, това е най-важното. И двете работят. Имаме ситуация, която прави годината особена за нас. Имаме спад на полетите средно с 80%, като в Бургас е по-висок 86%. Спадът във Варна е по-малък, защото имаме бизнес полети до София и до други дестинации, но годината определено е особена. Обикновено през зимата имаме 500-600 полета на месец, а в момента са едва около 290. Имаме доста отменени полети поради високия брой заразени и заради държавите, които предприемат мерки за пътуване като Австрия и Израел. Ние работим усилено и правим всичко възможно да подобрим технологиите си стъпка по стъпка, да подобрим процесите и информацията, която предоставяме на бизнес партньорите си. Не се оплакваме въпреки, че страдаме и даваме всичко от себе си, за да сме подготвени за следващата година.

Как ще завърши 2020 г. за Фрапорт в България?

  • Както споменах имаме около 80% спад в трафика, почти толкова намаляха и приходите ни. Печалбата ни намаля, а продължаваме да поддържаме две летища, работещи 24 часа на ден, които се нуждаят от много неща. Има правила, които ни задължават да имаме пожарникари, охрана и т.н., така че за нас това ще бъде една катастрофална година.

Получихте ли подкрепа от българското правителство?

  • Възползвахме се от мярката 60/40, което е най-важното. Това ни помогна много. Тази мярка ни позволи да запазим постоянния ни персонал в почти същия състав, както преди коронавируса. Получихме и отсрочка за изплащането на концесията, но тя е само няколко месеца. Това не е намаление на сумата, а просто отсрочка, което бе отразено по различен начин от медиите. Ще се върнем на тази тема, когато разговаряме с правителството в София. Вероятно никой бранш не е толкова засегнат, колкото нашият и вероятно ние сме единствените, които не могат да намалят разходите си, защото трябва да осигуряваме сигурността и безопастността на летището. Има много малко място за маневри. Не можем да намалим пожарникарите по никакъв начин. Това е ситуацията, в която се намираме, затова както казах, никой не е засегнат финансово, колкото нас.

Очаквате ли таксите по концесиите да бъдат намалени за 2021 г. и 2022 г.?

  • Нека го кажа така. Предпочитам да преминем по нормалните процедури, предложени от ЕС. Това е нещо, за което ще настояваме. Не търся конкретно решение отнасящо се до концесията. Аз виждам себе си като обикновен бизнес субект и предпочитам да се възползвам от бизнес програмите, които са установени от ЕС, за да няма специално отношение и да бъде нещо, за което всеки може да кандидатства. Мисля, че покриваме критериите десетократно.

Помага ли Ви субсидията на правителството от 35 евро на седалка по чартърните полети?

  • Не мисля, че можем да изолираме само една мярка и да кажем „да, ето тази мярка работи“. Мисля, че помага индиректно, защото тези пари не се плащат на нас, а на партньорите ни и на операторите на авиолинии. Но всеки пътник, който използва летището, за нас е добър клиент и гост, който искаме да посрещнем. Живеем в 21 век и ние сме в постоянно състезание с други държави. Затова въпросът е как се справя Турция, как се справят и други дестинации. България трябва постоянно да гледа какво правят другите държави  и да мисли как да се позиционира на пазара. Това е важен въпрос, защото светът става все по-гъвкав и когато Русия отвори, а Турция приема туристи от там, това ще е загуба за нас. Засега почти не сме имали посетители от Русия, а в Анталия отидоха милиони. Това е тема важна за целия ЕС, не само за България, но тук може да се направи повече по въпроса. Има лесен начин да си изкараш виза за Гърция, но не и за България. България трябва да си научи урока. Освен тези 35 евро, да улесни и изкарването на визи на летищата. Има много неща, които могат да се подобрят.

Какво очаквате за следващата година? Очаквате ли повече чартърни полети?

  • Да, значително. Мислим, че 2020 г. беше най-трудната година за авиацията и очакваме лоша зима, защото броят на заразените ще остане висок, но очакваме и ваксините, бързите тестове и по-добрата хигиена, да позволят на хората да пътуват повече. Първите хора, които ще започнат да пътуват отново са туристите, затова летищата, които са ориентирани към тях са в по-добра ситуация от бизнес летищата. В момента изчисленията ни показват, че следващата година можем да очакваме обем на пътуванията възлизащ на около 50% в сравнение с 2019 г., като тази година те бяха 20%. Това значи увеличение от 150%. Може да е дори по-добре, около 70-80%, но предупреждавам, че не трябва само да се радваме. Трябва да се подготвим и особено в България всичко в туристическата индустрия трябва да се стандартизира - бързи тестове, как да докладваме нови случаи, на кого ги докладваме, как да комуникираме, за да се справим когато вирусът се появи. Правенето на бързи тестове на летището дори при натовареност от 50% при дистанция от метър и половина значи, че гостите ни ще седят с около 30 минути повече, което означава, че ще ни трябва много повече място. Дори с 50% трафик ще имаме ситуация, с която трудно ще се справим на терминалите и трябва да се подготвим много внимателно. Същото е и с транспорта до хотелите. И без това имаме проблеми с трафика, особено до Слънчев бряг, а представете си какво ще стане, когато автобусите са на 50% капацитет. Всички тези неща трябва да се планират и трябва да сме готови. Има още нещо, което искам да спомена. Мисля, че ще имаме друг вид туристи. Говорим с туроператорите и очакваме много хора, които по принцип ходят на почивка в Испания или Италия, които вероятно ще дойдат в България.

Интервюто взе Мирослав Иванов