Новини Турагенции

Счетоводство закопава туроператорите за помощите

   
Счетоводство закопава туроператорите за помощите

Голяма част от туроператорите и туристическите агенти в страната ще бъдат ощетени от помощите на държавата във връзка с пандемията от коронавирус, които са в общ размер от 60 млн. лв. Причината е във воденото счетоводство, което е допуснато от НАП и Министерството на финансите по Закона за счетоводството и по Закона за ДДС. За проблема алармираха пред „TravelNews“ представители на бизнеса. Историята започва още преди присъединяването на България в ЕС през 2007 г. с определянето на български стандарт за осчетоводяване на разходите при туроператорите на две места в Отчета за приходите и разходите (ОПР). Въвежда се маржово облагане за пакетните групови пътувания по Закона за ДДС с лобизъм от страна на счетоводителите с цел да бъде улеснена тяхната работа. Този стандарт остава и след присъединяването ни към ЕС.

„След 13 години проблемът изкристализира много ясно и се оказва, че някои туроператори и агенти ще бъдат ощетени по програмите за подпомагане“, заяви за TravelNews Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение бъдеще за туризма“. Едни компании имат много ниски финансови резултати заради отчитането на маржовете по пакетните пътувания в отделна графа. Общият им оборот обаче е по-голям. В случая те ще получат средства от държавата по оборота от маржовете, а не от общия оборот. Такива са правилата на европейските програми и са залегнали и в условията за подпомагане. Например ако туроператор или агент има общ оборот от дейността си за 2019 г. в размер на 3 млн. лв., но оборотът му от маржовете е 500 000 лв., той ще получи помощ от 20 000 лв., вместо 120 000 лв., обясни Павлина Илиева. В този случай компаниите са плащали и по-нисък корпоративен данък заради облагането върху по-ниската сума. Държавата реши да отпусне 50 млн. лв. за фирмите от бранша в размер от 4% от оборота им за миналата година.

„Вината не е на Министерството на туризма, а на НАП и ние вече имахме среща с вицепремиера и министър на туризма Марияна Николова за решаването на проблема. Тя наистина помога на бранша и благодарение на нея успяхме да се преборим за средства“, подчерта Илиева. Според нея това двойно счетоводство трябва да бъде оправено в бъдеще. Причината е, че в новия програмен период ако има средства за подпомагането на туристическия сектор, винаги ще се явява парадоксът и фирмите ще бъдат ощетявани.

Проблемът не е и при туроператорите и агентите, защото повечето фирми работят и като двете. Разликата е в това, че на ред 15100 в ОПР, половината фирми са написали маржа, което според счетоводителите и НАП е правилният начин за осчетоводяване. Другата половина са си написали всички средства, които са получили като приход от клиенти. Реално се осчетоводява маржът и от него се вадят разходите по дейността. По този начин се плаща по- малко данък при маржовото отчитане. Всяка фирма обаче си решава сама как да се отчита. Същият проблем съществува и при отпускането на 10-те млн. лв. по ОПИК за туроператорите и агентите, които предстои да бъдат преведени. Например фирма със 700 000 лв. оборот, която декларира марж 70 000 лева, ще получи 7 000 лв. Друга, на която целият оборот е 100 000 лв. и си го е написала в ОПР, ще получи повече - 10 000 лева.

Туроператори и агенти, които само формално съществуват и представляват един човек, един лиценз и един мейл, са получили до момента много по-големи суми от реално работещи агенции, с много повече клиенти, разходи, персонал и др. Ако този проблем не се реши, така ще бъде и при следващите програми, ако има такива, коментират представители на бизнеса. Според тях подпомагането от страна на ЕС и държавата в тази криза има за цел да възстанови част от оборотите на фирмите, а не приходите от оперативна дейност.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати