Анализи

Правителството ударно обяви концесии на пристанища и плажове

   
Правителството ударно обяви концесии на пристанища и плажове

Правителството на ГЕРБ се разбърза два месеца преди изборите да концесионира пристанищни терминали. В сряда то актуализира приетия само преди три седмици план за действие за държавните концесии в периода 2021-2027 г. В новата версия са включени осем процедури на редица големи и по-малки портове, които се предвижда да се проведат още през настоящата година, а в първия вариант на плана липсват.

Общите приходи за период от 35 години, очаквани от подобно публично-частно партньорство се оценяват на над 53 млн. лв. В тази сума обаче не влизат еднократните възнаграждения, които правителството възнамерява да иска от бъдещите концесионери срещу правото да предлагат обработване на товари и да строят обекти на териториите на държавните портове. Какви ще са тези плащания явно ще се казва при обявяването на конкретните процедури. Така се подходи при концесията на летище София, когато правителството поиска еднократно плащане при влизане на избрания концесионер в правата му, но заради пандемията то се отлага.

За 2022 г. се предвижда да се предостави на концесия интермодалният терминал в Драгоман, който е бил единствената транспортна инфраструктура за концесиониране в първоначалния вариант на плана. Доста подробно се представени намеренията за отдаване на частни стопани на десетки морски плажове в следващите седем години – вероятно според изтичането на досегашните договори, както и и за два минерални извора – "Катунци" и "Брацигово".

Всички пристанищни концесии ще са за 35 години и са два вида – за строителство на обекти, включващо разширяване или модернизиране на терминали, и за извършване на услуги като товарене, разтоварване, съхранение, преопаковане и вътрешнопристанищен транспорт.

Най-много пари – 20 млн. лв., се очакват за периода на концесията на двата терминала на "Пристанище Варна". "Варна-Изток" е във Варненския залив, само на километър от идеалния център на града, а "Варна-Запад" е на западния бряг на Белославското езеро, на 30 км от Варна. В момента двата канала на пристанището ударно се удълбочават с 350 млн. лв. от държавния бюджет, за да може да приемат по-големи и по-тежки кораби. Проектът е от полза и за частното пристанище на почетния председател на ДПС Ахмед Доган на ТЕЦ "Варна" край с. Езерово, което се преобразува в терминал за зърнени товари и контейнери. Ще е интересно да се види кой ще прояви интерес към концесията на държавния варненски порт.

За частно ползване ще се даде и товарен пристанищен терминал "Бургас-Изток 1", от който като концесионни възнаграждения – без еднократното, се очакват над 6.8 млн. лв. за 35 години. Може да се очаква интерес към тази концесия да проявят Кирил и Георги Домусчиеви, чието дружество "БМФ Порт" стопанисва терминалите "Бургас-Изток 2" и "Бургас-Запад".

Концесия за строителство ще се даде и за терминалите "Русе-Запад" и втора обща за "Русе-Изток 1" и "Русе-изток 2". "Пристанищен терминал Русе-Запад" бе даден на бившия собственик на фалиралата КТБ Цветан Василев, но договорът с неговата фирма, притежаваща към онзи момент и Русенската корабостроителница, бе прекратен от държавата през 2015 г. Очакваните приходи от такъв бъдещ договор са 2.68 млн. лв. От другите два терминала на русенското пристанище, които ще се дават заедно, се прогнозират приходи за 14.7 млн. лв.

В Русе ще се даде на концесия за дострояване и ползване и т.нар. Зимовник за кораби, който от години стои незавършен заради липсата на пари. В него бяха вложени около 20 млн. лв. от предсъединителната програма ФАР и от държавния бюджет, а още преди години бе обявено, че обектът ще се даде за довършване на концесионер. Зимовникът трябва да осигури престой през цялата година за 26 плавателни съда и яхти при ниско ниво на Дунав. Очакваните приходи от такъв бъдещ договор са 2.68 млн. лв. От другите два терминала на русенското пристанище, които ще се дават заедно, се прогнозират приходи за 14.7 млн. лв.

В Русе ще се даде на концесия за дострояване и ползване и т.нар. Зимовник за кораби, който от години стои незавършен заради липсата на пари. В него бяха вложени около 20 млн. лв. от предсъединителната програма ФАР и от държавния бюджет, а още преди години бе обявено, че обектът ще се даде за довършване на концесионер. Зимовникът трябва да осигури престой през цялата година за 26 плавателни съда и яхти при ниско ниво на Дунав. Очаква се държавата да получи за пет години 167 хил. лв. от договор за дострояване.

Концесия за строеж ще се обяви и за "Пристанищен терминал Видин-център", от която се чакат поне 597 хил. лв.

За частно стопанисване ще се даде също "Фериботен терминал Варна" с прогнозирани приходи от концесионно възнаграждение – без първоначалното, от 8.3 млн. лв. за целия срок.

Злополучният Интермодален терминал Драгоман, който дълги години пустееше и едва в края на миналата тестово прие карго товари за разтоварване, се планира да се обяви на концесия през 2022 г. Ще се дадат на частник прилежащата жп инфраструктура и паркинги. Очакваните приходи са 2.1 млн. лв.

За пътища, ВиК и управление на отпадъци концесии не се предвиждат в следващите седем години.

Ще се обявят обаче редица концесии за морски плажове. Те ще са 20-годишни, като най-крупните постъпления за този период се очакват от "Стамополу –Перла" - 2.36 млн. лв.; "Младост ММЦ" - 2 млн. лв.; "Кабакум-юг" – 1.7 млн. лв.; "Свети Влас –Централен" - 1.67 млн. лв.; "Къмпинг Юг" край Царево – 1.378 млн. лв.; "Черноморец" - 1.04 млн. лв.

Плажът "Арапя" е планиран за концесия през 2026 г. с очаквани приходи от 1.9 млн. лв. до 2046 г.

Два минерални извора – част от находищата "Катунци" и "Брацигово", също ще бъдат пуснати на концесия./ mediapool.bg



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати