Анализи Новини

Бейзат Туналъ: С чакане няма да можем да привлечем нито един турист

   
Бейзат Туналъ: С чакане няма да можем да привлечем нито един турист

казва в интервю за TravelNews генералният представител на един от големите туроператори TEZ tour в България. Компанията води българи в чужбина и посреща туристи от Русия, Беларус и прибалтийските републики в България

Г-н Туналъ, ще има ли български туристи в Турция през тази година?

  • По думите на министъра на туризма в Турция, подготовката за новия летен сезон е започнала и той ще стартира в края на месец април. Що се касае до хотелския сектор, повечето обекти вече са готови. Ако попитате колко процента от хотелите ще могат да отворят, това е трудно да се каже. Специално ние с хотелите, които работим в цяла Анталия, по-голямата част от тях ще отворят. От 30 април стартираме с първите си програми от България за Турция, най-вече до Анталия. Планирали сме програми като през 2019 година. Това означава по три полета на седмица – София – Анталия и една от Варна през септември. Чартърите са в ден петък и неделя. В петък сме с авиокомпанията Corendom Airlines, а в неделя с „България ер“. В ден сряда ще работим съвместно с „Онекс тур“, като сме взели блок места от техния чартър. Ако всичко се осъществи през 2021 година, спадът ще ни е около 20% в сравнение с 2019 година.

Какъв е спадът на българските туристи за Турция през 2020 г.?

  • Огромен, около 80% при нас. Но ние сме оптимисти. Вярвам, че нещата ще се пречупят и ще се по-оправят в бъдеще. В момента няма ранни резервации. Колкото и колегите в Турция да ни пускат намаления на определени хотели, които се търсят на българския пазар, в момента ранните резервации са спрени. Почти ги няма. Ако сравним с 2019 година само за дестинация Анталия, по това време на годината сме имали средно между 70 и 100 резервации на ден.

Всичко ли ще бъде last minute?

  • Определено натам вървят нещата. За нас last minute е много зле, защото планираме полети, но до последно няма да се знае дали ще бъдат осъществени. Ние трябва да ги потвърждаваме 20-30 дни преди излитане. Това е непредвидимост за нас, за авиокомпаниите и за хотелите. Корекции се правят постоянно. Бяхме заложили едни програми през месец декември. Сега вече ги коригираме. Надявам се все да се осъществят повечето програми. Ние вярваме в Турция, от където дойдох преди три години. Виждам как работи местното министерство на туризма и как работят нашите колеги в офисите ни в Анталия и как се подготвят хотелите. Южната част на Турция и специално Анталия има голяма нужда от туризъм и поради това ще направят всичко възможно да има един добър летен сезон. Най-големите и водещи пазари там са Русия, Германия, Великобритания. На тези пазари ще наблегне правителството в Турция. Ще направят всичко възможно да има туризъм.

Кои други дестинации ще предлагате?

  • Знаете, че Tez tour сме позиционирани най-вече в Турция и то района на Анталия. Втората ни най-силна дестинация за българите е Египет. От 20 март ни тръгват първите чартърни програми за Хургада. На седмична база ще имаме по един чартър. След това ще предложим и комбинирана програма София – Хургада – Кайро. За Шарм ел-Шейх имаме само две програми, които са на 5-ти април и на 12-ти април.  

Има ли интерес?

  • Интерес има, да. Ранните записвания са най-вече за Египет, но не са в обемите като 2019 г. За там се изискват два PCR теста – единият за влизане в страната, а другият на връщане в България. Ние се стараем като фирма да съдействаме на нашите клиенти и работим с определени лаборатории за по-добри цени на тестовете. В Египет организираме транспорт до лабораториите и съдействаме на туристите. Стараем се да покрием максимум от услугите с цел улесняването на нашите клиенти. Всичко по тази дестинация също ще бъде last minute. За Джерба в Тунис сме заложили полети за септември 2021 г. Надяваме се да има интерес и ако е добър, мислим да направим полети на седмична база. За Гърция ще предложим чартърни програми, най-вече са остров Крит, малко за Санторини и за остров Родос, който го нямаше досега в портфолиото на Tez tour. Ще оперираме с ограничени места за остров Родос и Корфу. Естествено ще предлагаме и Халкидики.

Каква е ситуацията с Гърция? Има ли ранни резервации за там?

  • За съжаление в момента ранни резервации няма. Такова е и положението при нашите колеги в Русия, Беларус и прибалтийските републики. Българинът ще резервира в последния момент, но ще си позволи почивки.

Какво се случва с пазара за входящ туризъм? Вие водите основно руски туристи по българските курорти?

  • Добър въпрос. Имахме през тези дни срещи със собственици на хотели от Черноморието, от района на Слънчев бряг и Несебър. С тях обсъждахме тази тема. Ние искаме да има руски туристи, но в момента прогнозите показват, че ще бъде много трудно. Това е поради няколко причини. Първата е на политическо ниво. Дали Путин ще позволи на руснаците да пътуват до ЕС и съответно до България. И ЕС да ги допусне. Втората е дали ще може да се облекчи визовият режим от българска страна. Това ще бъде голям плюс. От друга страна нашите най-силни конкуренти за привличането на руските туристи в региона са Турция, Гърция и Кипър. Тези дестинации ще наблегнат да вземат всеки руски турист. Особено Турция, която в момента е насочила целия си маркетинг и реклама към Русия. Те ще направят всичко възможно, за да привлекат всички чартърни програми към себе си. Ние трябва да направим всичко възможно, като ценова политика и като държава да дадем послание, че България е безопасна дестинация, че хотелите са отворени и се взимат всички мерки срещу разпространението на COVID-19. Например Гърция пусна безплатна нощувка за всеки пристигащ турист през новия летен сезон. 

Нашето министерство обяви, че ще подпомага чартърите с чужди туристи и тази година. Вие възползвахте ли се от програмата през миналата година?

  • Да, кандидаствахме. През 2020 г. оперирахме най-вече на пазар Литва и за тези програми кандидатствахме. Всичко е благополучно и нямахме проблеми. Надяваме се за 2021 година тази програма да продължи да работи. Това ще даде някакво предимство на нашите колеги в офисите в прибалтийските държави, Беларус и Русия да продават по-добре България. Интерес винаги има към черноморските курорти. В прибалтийските страни Литва, Латвия и Естония също трудно планират чартърите, не само за България. Мерките там са доста строги и те не могат да предвидят ситуацията. Миналата година това, което изживяхме там, беше ужасно. Полетите, които очаквахме 24 часа, 48 часа преди излитане бяха отменени. Причината беше, че властите забраняваха излитането. Така че тази година трудно се планират програмите, но се надяваме да има някакво раздвижване. Ние, Tez tour правим всичко възможно в световен мащаб да има програми, защото прехвърлихме резервациите от миналата година към 2021 г. Тези резервации трябва да бъдат осъществени по някакъв начин. Повечето са от края на 2019 и началото на 2020 година. Част от тези резервации са отменени и са презаписани за 2021 година. Хората искат да пътуват, да дойдат в България и да почиват.

Вие участвахте в някои от програмите на държавата и получихте помощи. Трябва ли да има още средства за бизнеса?

  • Ние кандидатстваме по абсолютно всички програми. Би било добре да има допълнителни стимули за нашия сектор, но не виждам какви други, освен финансови. Не бихме се отказали от финансовата помощ, понеже без нея няма как да си покрием разходите. За нас е важно властите да са близо до сектора, до туроператора и до хотелиера. Ако България няма правилната маркетингова политика към дестинациите, от които очаква туристи, с чакане няма да можем да привлечем нито един турист и да осъществим нито една чартърна програма. Ние трябва да видим какво правят другите съседни държави, които са силни туристически дестинации. Техният климат е друг, плажовете са съвсем различни, имат съвсем друга политика на системата all inclusive, комплексите им са по-добри. Като погледнем тези неща ние оставаме една крачка назад от тях и тяхната добра маркетингова политика ни отдалечава още повече. Турция отделя огромни средства за реклама. Но и самият сектор се подкрепят един друг – хотелиери към туроператори, туроператори към турагенти, и разбира се и персоналът. Ръка за ръка и рамо до рамо са. Тези сектори ако не са един до друг и не говорят на един и същ език като ценова политика, нещата няма как да тръгнат. Гърция и Турция работят паралелно много добре и ние трябва да предвидим кои пазари ги искат, какво е нивото и какви условия дават. Ние трябва да се съобразим с всички тези неща и да видим къде изостава България и какви мерки да предприемем. Тези мерки трябва да бъдат спешни, защото след един-два месеца ще сме закъснели. Хотелиерите в момента мислят дали да отворят през месец май или да не отварят. Те виждат, че туроператорите са заложили програми, но не знаят дали ще се осъществят. В нашите програми се вижда, че ще има Русия, но не е факт дали ще се случи. Ако хотелиерите се затрудняват пак с отварянето през месец май или юни, картината ще бъде пак като през 2020 година.

Някои ваши колеги дори прогнозират, че тази година ще бъде още по-тежка!

  • Според мен може да бъде реално по-тежка. Миналата година някои хотели успяха да отворят и си събраха персонал, но тази година наистина е трудно. Българският пазар е на средно ниво. Ние не привличаме богати туристи. Не можем да се надяваме само на вътрешния български пазар, защото той е минимален. Румънският пазар също е ограничен и не знаем на какво ниво ще бъде. Българите и румънците ползват по-кратки нощувки по Черноморието – по 2-3, основно през уикендите. Това за хотелиерите трудно. Те очакват туристите на седем дневна база. Затова трябва да се вземат някакви сериозни мерки. Ако питате какви – има всякакви варианти. Всички асоциации и големи фирми в бранша трябва да се съберем спешно с министерството и да се направят послания към държавите, на които искаме да наблегнем. Трябва ни нова маркетингова дейност за външните пазари.

Интервюто взе Мирослав Иванов

 



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати