Транспорт

Срокът за концесия на Летище Пловдив е удължен

   
Срокът за концесия на Летище Пловдив е удължен

Министерство на транспорта удължи за пети пореден път срока за подаване на оферти за концесиониране на летище Пловдив. Това се казва в съобщение на транспортното ведомство.

„Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с Решение № РК-7 от 23.02.2021 г. одобри Обявление за поправка на Обявление № 2020/S 045-107466, публикувано в „Официален вестник“ на Европейския съюз на 4 март 2020 г. Със същото решение са одобрени и изменения на Документацията за концесията.”, се казва в съобщението.

Новият срок за подаване на оферти е 24 март 2021 г. Заявленията за участие ще бъдат отворени още същия ден.

Това е петото поредно удължаване срока за подаване на оферти. Процедурата, която бе стартирана през март 2020 г., бе първоначално със срок за даване на оферти до 10 април 2020 г. До изтичането му не постъпиха оферти и бе взето решение за удължаване на срока до 10 юли, на тази дата, отново при липса на оферти, срокът бе удължен до 12 октомври. После срокът бе удължен до 26 ноември и предпоследно – до 25 февруари.

По неофициална информация, причината за последното удължаване е, че един от потенциалните кандидати не може да пътува до България, заради ограниченията покрай пандемията от COVID-19. Отново по неофициална информация, в момента има две компании, които имат сериозен интерес към концесионирането.

Срокът на концесията е 35 години.

Победителят трябва да плати еднократно 150 000 лева без ДДС в началото на концесията, като годишната концесионна такса е 100 000 лева годишно, плюс 5% от нетните приходи от всички дейности на летището.

Срещу това, държавата очаква инвестиции в размер на 100 млн. лева. Концесионерът ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, тоест на летището да могат да започнат да кацат по-големи и тежки самолети. Сред задължителните инвестиции за сметка на бъдещия концесионер са изграждането на карго терминал с перон и поне три стоянки, разширяване на съществуващия паркинг, разширяване на страничните ивици на безопасност на пистата, нова периметрова ограда, видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Изискванията към кандидатите са участникът да е оперирал и в момента да управлява поне едно международно летище с поне 450 000 души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да има регистриран капитал поне 1 млн. лева.

Това е третият опит държавата да отдаде летище Пловдив на концесия. По време на кабинета „Борисов 1”, бе направен опит за отдаване на концесия на част от него с цел изграждане на карго терминал. Тогава нямаше интерес. През 2016 г. бе стартирана процедура за отдаване на цялото летище.

След множество забавяния, през март 2018 г. за победител бе обявен консорциум между китайската компания „Хайнан“ (HNA Group) и регистрираната в Холандия компания „Пловдив Еърпорт Инвест“. Веднага след това се появиха въпроси, кой реално стои зад спечелилия кандидат, защото HNA Group е маноритарен участник в консорциума с едва 20%. Останалите се държат от холандското дружество, като не е ясно чий са капиталите там.

През юли същата година спечелилите се отказаха, а държавата прекрати концесията през октомври, въпреки че класираният на второ място, „Консорциум Летище Пловдив“, в който влизат „Тракия икономическа зона“ и голямата автотранспортната компания ПИМК, имаше желание да подпише договор за концесия.

Междувременно пловдивската община поиска да поеме контрола над летището, но след това се отказа. За капак, след дълги години съдебни спорове, през това лято се оказа, че перона на летището е всъщност частна собственост.

Летище Пловдив бе сериозно модернизирано през 2009 г., когато бе изграден изцяло нов пътнически терминал. Натоварването на летището, обаче е повече от слабо. През 2019 г. там преминаха едва 77 000 пасажери, а през миналата 2020 г. – малко над 42 000.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати