Новини Транспорт

Концесионерът на Летище София изчаква със започването на инвестициите

   
Концесионерът на Летище София изчаква със започването на инвестициите

Концесионерът на Летище София – Консорциум „Соф Кънект” е готов да започне с инвестициите в обновяването на старите терминали и построяването на нов трети терминал. Компаниите в него не си променят плановете да инвестират в най-големия аеропорт у нас. Това обяви на пресконференция днес Марко Росо, директор “Глобално бизнес развитие” в едно от дружествата на обединението - “Меридиам” и член на Надзорния съвет на “Соф Кънект”. Проектът и екипът са готови и се надяваме да стартираме възможно най-скоро, подчерта той. Първоначално ще започнат с подобрения на съществуващите два терминала – от тоалетните до сигурността. Росо обаче не даде ясен знак дали това ще започне още от тази година. По отношение на терминал 3, в концесионния договор е записано, че трябва да бъде изграден до 10 години от подписването на договора. Няма да имаме забавяне за неговото построяване, обясни той.

Общият размер на инвестициите ще бъде увеличен до 624 млн. евро в сравнение с 608 млн. евро по време на търга, без да има промяна в ангажимента за изграждане на нов терминал 3 до десетата година. Консорциумът няма затруднения с финансирането, подчерта Марко Росо. Осигурени са 900 млн. лв., които да бъдат инвестирани в летището от седем международни финансови институции, сред които 4 големи европейски банки, но не уточни за кои става въпрос.

По отношение на разсрочването на концесионните такси с 10 години, от „Соф Кънект” коментират, че в тази сериозна криза в авиацията и туризма трябва да се възстанови икономическият баланс на концесията, за да бъде сигурно, че тя ще е устойчива. Без този баланс никоя международна банка или институция не би финансирала развитието на летище по време на най-голямата криза в авиацията, обясни Росо. Възстановяването на икономическия баланс на концесията е предвидено в условията на договора. Те са създадени, за да се осигури оцеляването и устойчивостта на сделката в подобни екстремни условия, и това ще допринесе за запазването на всички ключови ползи за българската държава и поемането на 80% от негативното въздействие на COVID-19 от страна на “Соф Кънект”.

Летище София има спад на пътниците до 2,9 млн. през 2020 г., при 7,1 млн. през 2019 г. Броят на излетелите и кацналите самолети е намалял със 73%. Не се предвижда опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията. Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик, каза Марко Росо.

Френският фонд “Меридиам” (Meridiam) специализира в дългосрочни обществени инфраструктурни проекти в Европа и по света. Има 90 проекта в 26 държави и инвестиран капитал от 70 млрд. евро. Не предвиждаме да продаваме концесията на Летище София, обяви още Марко Росо. Компанията има опит с летищата на Мадагаскар и Аман (Йордания), и ремонт на терминал на летище LaGuardia в Ню Йорк, мрежи от магистрали в Германия и 300 км високоскоростна железопътна линия във Франция.

В структурата на фонда участват личности като ген. Уесли Кларк, главнокомандващ на силите на НАТО в Европа по време на войната в Косово, бившият външен министър на Германия Йошка Фишер, както до неотдавна и Антъни Блинкен, новият държавен секретар на САЩ.

Партньори в „Соф Кънект” са още Летище Мюнхен и австрийската строителна компания „Щрабаг“.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати