Новини Транспорт

СОФ Кънект подписа анекса към концесионния договор за Летище София

   
СОФ Кънект подписа анекса към концесионния договор за Летище София

СОФ Кънект подписа Допълнително споразумение към Концесионния договор за Летище София с Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, което урежда възстановяване на икономическия баланс на концесията и ще позволи незабавно стартиране на инвестиции на стойност над 900 млн. лв. в летището на българската столица по време на най-тежката авиационна криза в историята.

Въпреки кризата, амбицията на водещия участник в консорциума Меридиам и неговите партньори Щрабаг и летищния оператор Летище Мюнхен винаги е била и продължава да бъде да превърнат Летище София в модерно и конкурентоспособно европейско летище, което да бъде създател на социален, икономически, екологичен и устойчив растеж и по този начин да допринесе както за развитието на София и региона, така и на цяла България. Световни стандарти на устойчивост, които вече сме прилагали на Летище Мюнхен и Летище ЛаГуардия (Ню Йорк), ще бъдат приложени в София, за да се превърне Летище София в успешен проект, от който облагодетелствани ще бъдат българските граждани, служителите на летището и търговските му партньори.

Възстановяването на икономическия баланс на концесията (което се прави в пълно съответствие с клаузите на Концесионния договор) е абсолютно необходимо за оцеляването на летището в безпрецедентната криза в авиационния сектор, предизвикана от пандемията от COVID-19. Това е потвърдено от водещи международни институции с богат опит, които прилагат стриктни правила. Възстановяването на баланса включва актуализиране на плана за капиталовите разходи и отлагане (а не опрощаване) на годишните концесионни възнаграждения за първите 10 години от срока на концесията. Отлагането на плащанията ще позволи от самото начало на концесията да бъдат направени необходимите инвестиции, независимо от негативните последици от пандемията.

Важно е да се отбележи, че всички ключови предимства от концесията за България се запазват въпреки кризата, както и че възстановяването на баланса не намалява размера на инвестицията за срока на концесията:

  • Авансовото концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. (с ДДС) ще бъде заплатено незабавно в пълен размер;
  • Планът на капиталовите разходи е увеличен с 16 млн. евро до 624 млн. евро (спрямо 608 млн. евро съгласно Концесионния договор) и всички заложени технически изисквания ще бъдат спазени със съответните напасвания във времето, съобразени с намаления въздушен трафик;
  • Ангажиментът да бъде построен нов Терминал 3 до 2030 г. остава непроменен, въпреки намаляването на трафика от 7,1 млн. пътници през 2019 г. до само 2,9 млн. пътници през 2020 г.

Опитът на Меридиам, който има 90 проекта в 26 държави и специализира в дългосрочни проекти за публична инфраструктура като ЛаГуардия Сентрал Терминал (Ню Йорк), няколко магистрали в Германия и 300 км. високоскоростна железопътна линия във Франция, ни дава увереност да смятаме, че Летище София ще бъде най-добре позиционирано да се възстанови след пандемията от COVID-19 и успешно ще се конкурира с другите големи летища в региона.

Меридиам инвестира в дългосрочен план и никога до момента не е продавал инвестиция. Инвестиционните ни намерения в България също са дългосрочни. Ние поемаме ангажимент към българското общество и се надяваме, че като държава-членка на Европейския съюз България ще осигури стабилност и устойчивост на инвестициите. Европейската правна рамка на концесиите предполага партньорство между държавата и частния инвеститор при условията на равнопоставеност, предвидимост и общ интерес.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати