Анализи

Острови и влакове без ковид: това ли е бъдещето на туризма?

   
Острови и влакове без ковид: това ли е бъдещето на туризма?

Въпреки големите надежди покрай ваксинационните кампании туризмът продължава да буксува на повечето места по света.

В опита си да привлекат туристи по време на пандемия, много компании и цели правителства се фокусират върху концепцията "без ковид". Острови с изцяло ваксинирано население, влакове и самолети, на които качването е само с отрицателен PCR тест или със 100% ваксинирани пътници - това ли е бъдещето на туризма?

За тези, които се притесняват да пътуват заради вируса, това може да е глътка свеж въздух и гаранция за безопасност. За други - маркетингов трик и преекспониране на проблема. Истината вероятно е някъде по средата.

Острови без ковид

Гърция първа обяви, че ще ваксинира цялото население на по-малките си острови, за да предложи 100% безопасна почивка на чуждестранните туристи това лято. През 2019 г. над 20% от БВП на страната идва от туризъм и Гърция се нуждае от повече от креативна рекламна кампания, за да си върне изгубените туристи и приходи.

Факт е, че повечето от тези острови, които влизат в програмата, са нечувани от туристите и най-големият ефект от тази кампания вероятно ще е фактът, че потенциалните посетители ще разучат и набележат нови дестинации за пътуване в Гърция. Тези, които чакат да посетят Санторини или Крит едва ли ще се задоволят с Псара, Меганиси или Липси. С две думи, страната може само да си спечели нови почитатели.

Италия също обяви намерение да копира примера на гърците, но там мярката срещна сериозна съпротива от туристическия бранш от континенталната част, който се почувства дискриминиран. Докато в Гърция островите са основният магнит за туристите, в топ 10 на най-посещаваните градове в Италия всички са на континенталната част (Рим, Флоренция, Милано, Верона, Неапол, Венеция и т.н.).

Успехът на този тип кампании обаче не е гарантиран. Много държави все още не разрешават на гражданите си да напускат страната, а други работят само на принципа на зелените коридори - допускат пътувания до определени държави, които се смятат за по-нискорискови.

Италия обаче има още дълъг път за изминаване, за да се върне в списъка на нискорисковите. Тя беше една от най-тежко засегнатите от пандемията европейски държави, и въпреки намаляването на случаите през последния месец, дневният брой на новозаразените все още е около 14-15 000. 

Влакове без ковид

Междувременно в Италия тръгнаха първите "влакове без ковид". Композицията се движи по линията Рим - Милано от 16 април, а качването във влака става с билет плюс отрицателен тест. Пътниците могат или да представят тест, направен през последните 48 часа, или да се подложат на бърз тест преди качване. Ако експериментът се окаже успешен, за лятото ще бъдат пуснати влакове без ковид и по други популярни маршрути в Италия.

Както и всички други услуги, които се опитват да бъдат "без ковид", тук също тестването и проверката отнемат допълнително време (пътниците трябва да са на гарата поне 45 минути преди потегляне на влака), създава опашки и потенциал за напрежение.

Най-големият минус на подобни инициативи е, че плановете никога не могат да бъдат сигурни. Ако някой от пътниците даде положителен тест, му се отказва качване във влака. Той получава парите за билета си обратно, но това едва ли е голяма утеха за човека, който няма да достигне до крайната си цел.

От друга страна, пътуването като дейност, независимо дали е с цел туризъм, по работа или по лични дела, се превърна в тромаво, стресово и понякога невъзможно преживяване.

Колкото и държавите да се опитват да изкушат туристите с красиви плажове, ниски цени или обещания за дестинации без коронавирус, истината е, че почивката, такава каквато беше преди 2020 г., още дълго време няма да е възможна. Тепърва ще става ясно и дали дестинация без ковид е възможен сценарий и дали ваксинираното население е гаранция за липса на вируса.

/dir.bg



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати