Турагенции

Администрациите са сключили 37 договора за самолетни билети на стойност 22.5 млн. лв.

   
Администрациите са сключили 37 договора за самолетни билети на стойност 22.5 млн. лв.

Към настоящия момент срокът на Рамковото споразумение на Централния орган за покупки (ЦОП) към Министерство на финансите за осигуряване на самолетни билети е удължен със срока на извънредното положение и извънредната епидемична обстановка. По него има сключени общо 37 договора от държавни администрации (министерства, агенции и комисии) на обща стойност 22,5 млн. лв., които на практика не са използвани през срока на пандемията. Това обявиха от Министерството на финансите при запитване от TravelNews. Те дадоха за пример, че самото ведомство е сключило договор през 2020 г., по който досега е закупен само 1 самолетен билет. Подобна е ситуацията и в другите администрации. Поради това, не се предвижда провеждането на нова централизирана поръчка до края на тази година.

Правителството на Бойко Борисов 3 планираше да пусне нова централизирана обществена поръчка за „Осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж при служебни пътувания в страната и чужбина“. Чрез търга се избират няколко туроператори, с които се подписва рамково споразумение, за да обслужват цялата държавна администрация за период от 2 години. След това всяко ведомство трябва да проведе мини обществена поръчка с покани и да избере един доставчик за своите нужди. Средствата по процедурата се предвиждаше да бъдат увеличени до 35 млн. лв., което е с 1 млн. лв. повече в сравнение с 2019 г. Търгът се провежда от Дирекция „Централизирано възлагане и обществени поръчки” към Министерство на финансите. В момента в рамковото споразумение от 2019 г. фигурират четири компании – Обединение „България ер – Посока“ ДЗЗД, „Хорнит“ ООД, „Аеротур ММ“ ООД и „Атлас травелс“ ЕООД.

Според служебния министър на финансите Асен Василев не може да се говори за монопол при поръчките за самолетни билети, тъй като обичайната практика е в рамковите споразумения да участват между 3-6 изпълнители. По този начин се осигурява нужната конкуренция, обясниха от министерството. Според туроператори обаче на пазара има реално само двама-трима играча. Централизираните поръчки се възлагат чрез открити процедури, които се провеждат електронно, при пълна прозрачност, чрез националната електронна платформа ЦАИС ЕОП. До тях е налице публичен достъп за всеки, който желае да участва или да получи информация. Всички документи от поръчките на ЦОП се съхраняват в платформата и са публично достъпни на Профила на купувача, подчертаха от министерството.

Туроператорите и туристическите агенции настояват всяка администрация сама да си обявява процедурите за покупка на самолетни билети, а не да има централизиран търг. Министерството на финансите обаче твърди, че централизираното възлагане е широко използвано в страните членки на Европейския съюз, а и по целия свят. Този механизъм е заложен и в европейската директива за възлагане на обществени поръчки. В България всяка администрация сама обявява своите „мини-процедури“ в ЦАИС ЕОП и сключва своите договори. Според експертите на финансовото министерство, централизираните поръчки спестяват значително време и ресурс на държавната администрация. Докато обичайното време за подготовка и провеждане на открита процедура е между 9-12 месеца, чрез рамковите споразумения на ЦОП възлагането отнема от 3 до 4 месеца. Така публичното възлагане става по-ефективно, като се минимизират ненужните административни дейности и разходи. Не на последно място, централизираното възлагане дава по-добра възможност за осъществяване на контрол, тъй като цялата информация се съхранява на едно място, в една база данни.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати