Новини Транспорт

Превозвачите искат проверки на туроператорите за бусовете до 9 места

   
Превозвачите искат проверки на туроператорите за бусовете до 9 места

Конфедерацията на автобусните превозвачи ще поиска проверки за използването на бусовете 8+1 места от туроператорите при превоз на туристи, което в момента е незаконна дейност и с тежки последствия по Наказателния кодекс. Това обяви пред TravelNews Магдалена Милтенова, председател на организацията. Те остро се противопоставят на идеята на Министерството на туризма да предложи промяна в законодателството, за която настояват от сдруженията на туроператорите. В съобщение на ведомството на Стела Балтова от вчера се казва, че от “сдруженията на туроператорите са поискали съдействие за спешна законодателна инициатива за правно регулиране на извършването на транспортна дейност с МПС до 9 места. Въпреки, че служебният кабинет работи в условията на липса на законодателна дейност, министърът на туризма увери представителите на сектора, че се работи по създаването на проект за изменение и допълнение на сегашната нормативна уредба”. На срещата са присъствали Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА), Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение Бъдеще за туризма” (ОБТ) и Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА).

Магдалена Милтенова обясни, че на общата среща с целия туристически бизнес преди две седмици е казано, че е водена среща и с министъра на транспорта, като ще търсят начин за тези МПС да има регистрационен режим, което е абсурдно. В крайна сметка, не случайно ЕС има цял набор от регламенти и директиви, които определят условията за професията "автомобилен превозвач". Ако някой туроператор иска да предлага тази услуга, трябва да има лиценз. В противен случай, трябва да сключи договор с превозвач, защото на него това му е работата да предлага транспорт. Когато трябва да настанят някой турист някъде, това се случва в определените за целта места, не го водят вкъщи, защото имат къща и могат да го настанят там, подчерта Милтенова. Това за съжаление се случва в момента - аз си имам лек автомобил и защо да не си возя туристите. Първо защото нямаш право по нито един закон и второ, защото нямаш нужната квалификация да превозваш хора, допълни тя.

От Конфедерацията на автобусните превозвачи са изпратили писмо до Стела Балтова, в което заявяват: “Категорично се противопоставяме на всеки опит да се създаде регистрационен режим за превози, извършвани с МПС с 8+1 места, с цел заобикаляна на закона. Автобусните превозвачи са изключително засегнати от нерегламентираните превози, които в годините достигнаха застрашителни размери. Ежедневно нараства броят на населените места, които остават без обществен превоз, именно заради наличието на нерегламентиран такъв. Ежедневно нараства броят на превозвачите, които преустановяват дейност заради превози на цената на билета, извършвани от нелицензирани лица.

Не можем да  допуснем унищожаването на цял един бранш, само за да узаконим незаконните превозвачи. Както всеки превозвач, който иска да извършва дейност по организиране на туристически пътувания, следва да се регистрира ката туроператор или туристически агент, така и всеки туроператор или туристически агент, хотелиер, екскурзовод и други, е длъжен да отговаря на изискванията за професията „автомобилен превозвач” и да притежава Лиценз  за превоз на пътници. В противен случай, следва Министерство на туризма да създаде регистрационен режим за всички превозвачи, за всички училища, читалища, пенсионерски клубове, спортни клубове, танцови и фолклорни състави и други, тъй като и самите те биха могли да организират пътуванията си и не е необходимо да ползват услугите на туроператор. Подобни действия биха обезличили и двата сектора, които и без друго са достатъчно засегнати именно от наличието на сива икономика в бранша.

Наясно сме, че служебният кабинет няма законодателна инициатива и към настоящият момент не могат да бъдат предприети действия по промяна на нормативните документи, но се обръщаме към Вас с молба да направите разяснителна кампания относно изискванията за професията „автомобилен превозвач” и всеки колега, който иска да извършва превоз на пътници, да спази разпоредбите на Закона за автомобилните превози и на РЕГЛАМЕНТ (ЕО) № 1071/2009 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 21 октомври 2009  година за установяване на общи правила относно условията, които трябва да бъдат спазени за упражняване на професията автомобилен превозвач и за отмяна на Директива 96/26/ЕО на Съвета. Не считаме нито за законосъобразно, нито за  целесъобразно опитите да се узакони една нерегламентирана от закона дейност”.

По отношение на екскурзоводите, които имат претенции, че им се нарушават някакви права, моля да обърнете внимание на факта, че екскурзоводите са лицата, които туроператорите наемат за съответното пътуване. Те нямат право да организират туристически пътувания, освен ако не са регистриран туроператор, още по-малко да предлагат транспортна услуга с лек автомобил. Сивият сектор и в двата бранша е голям, и вместо да търсим начин, как да узаконяваме незаконните, добре би било да се сложи ред и както се казва "всяка жаба да си знае гьола", каза Магдалена Милтенова. Според нея след като искаш да упражняваш определена професия, просто изпълняваш изискванията за нея. “Това, че аптекарите разбират от лекарства, не ги прави лекари. По пътя на логиката на колегите, може да предложим изменение и на този закон и те да имат право да ни лекуват”, отбеляза още председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

От своя страна туроператори сигнализираха за проблема партиите в последното Народно събрание – „Има такъв народ“, „Демократична България“ и „Изправи се! Мутри вън!”. Според тях поправката в Наказателния кодекс има за цел да забрани на превозни средства с до 9 места да извършват транспортна услуга срещу икономическа изгода (заплащане). Такъв тип малки превозни средства се ползват основно от хотели и туроператори за малък брой туристи. Целта беше да се ограничи незаконният транспорт, от който страдат големите превозвачи, но реално засегна един цял бранш, какъвто е туристическият, да извършва превоз на своите туристи, обясни туроператорът Павлина Дочева. Тя има три собствени буса до 9 места, които законът не и позволява да лицензира за транспортни услуги, и вече ги е обявила за продажба. Дочева даде за пример, че ако приема чужди туристи, които са едно семейство и трябва да ги посрещне на летището, е необходимо да наема лицензиран бус. Не може да използва собствените си транспортни средства. Така стои и въпросът с бусовете на всички хотели, които осъществяват трансфери до летищата или други населени места. Реално в момента те са незаконни. В друг случай ако туроператор посрещне само един американски турист за обиколка на България, също трябва да наеме друг бус, защото пак не може да използва своя. Не само това, но и мярката инкриминира деянието, което грози „престъпниците“ от една до три години затвор. Тази поправка е в услуга на големите транспортни и автобусни превозвачи, като някои от тях бяха и депутати от другите партии на статуквото, коментира Дочева.

Цветомир Милошов, лицензиран екскурзовод преди няколко дни в свой анализ пред TravelNews обясни, че се получава парадокс. Промените в НК задължават обществените превози да се извършват от лица, отговарящи на определени условия. Тези условия, обаче изключват възможността за регистриране на автомобилите 8+1, което прави незаконно и криминално деянието. От друга страна, въпросният превоз е неразривна част от дейността на туроператорите, тъй като според точка 67 от Допълнителните разпоредби на Закона за туризма:

"Туристически пакет" е комбинация най-малко от два различни вида туристически услуги за целите на едно и също пътуване или ваканция, ако:

а) тези услуги са комбинирани от един търговец, включително по искане на или в съответствие с избора на пътуващия преди сключването на общ договор за тези услуги”

В крайна сметка се получава така че, за да предлагат туроператорите легално своите продукти, то задължително трябва да използват услугите на превозвач. Но тъй като в Закона за автомобилните превози липсва механизъм за лицензирането на автомобили с 8+1 места, то туроператорите ще са длъжни да използват или таксиметрови автомобили, или автомобили 9+1 места, предоставяни от превозвачите. В противен случай туроператорът рискува директно да му бъде отнет лиценза за практикуване на дейността, посочи Цветомир Милошов. Според него това положение рефлектира по следния начин и върху екскурзоводите:

1. Силно ще се намали броят на работните ни ангажименти, както и приходите от легалната ни и лицензирана дейност

2. При извършване на услуга 2 в 1 – екскурзовод и шофьор, което е вече разпространена практика, текстовете в НК предпоставят освен лишаване от свобода и възможност екскурзовода да загуби своя лиценз за практикуване на професията, тъй като по наредба екскурзоводите трябва да са неосъждани.

Взимайки предвид световните тенденции за реализиране на пътуванията, които стават все по-индивидуални за сметка на груповите и отчитайки данните за входящия туризъм в България в годините преди избухването на пандемията от Ковид 19, мога да заключа, че тези промени в НК решават един наболял проблем на Превозвачите – нелегалните превози, но отварят редица проблеми в дейността на много представители на туристическия бранш и спъват последващото му развитие. Така наложените забрани с предвидени наказания за затвор, на практика блокират възможността на българските туроператори да предлагат една услуга по вече затвърдени европейски и световни стандарти. Липсата на такива услуги и/или необосновано високата им цена, ще отдръпне много желаещи да посетят страната ни. Ерата на груповия туризъм, познат ни досега е в своя залез. За да бъде България разпозната като привлекателна дестинация от страна на съвременните индивидуални туристи, тя трябва да предлага съответните съвременни услуги. Така написани, поправките в НК слагат прът в развитието и предлагането им, отбеляза още Цветомир Милошов.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати