Анализи

Любомир Попйорданов: Българският туризъм трябва да се разтовари от измислените си предприемачи

   
Любомир Попйорданов: Българският туризъм трябва да се разтовари от измислените си предприемачи

Интервю на TravelNews с Любомир Попйорданов, председател на Асоциацията на планинските водачи в България. Основател е на Българската асоциация за алтернативен туризъм и е собственик на два туроператора „Одисея-ин“ и „Зиг заг холидейз“.

Г-н Попйорданов, как оценявате случващото се в туризма?

  • Човечеството познава много по-страшни епидемии, но днес, ние сме по информирани и свързани от всякога и особено мъчително, като икономики заложили на растежа, понасяме всякаква стагнация, всякакви пречки в този ред, който не винаги носи щастие. Според мен е дори здравословно понякога да има такива спирачки на лесната и ширяща се консумация. Има опасност, в един хубав и не толкова далечен ден, да се окаже, че сме изконсумирали всичко, което планетата е можела да ни даде. Изконсумирали сме бъдещето на нашите деца, увлечени в потребление, в състезание. КОВИД-19 ни даде невероятната възможност да се замислим, да претеглим цената на развитието, на нашия въглероден отпечатък и да направим смели крачки към бъдещето. Повечето бизнеси пропиляха това време, особено в туризма.

Каква трябва да бъде стратегията на България в тази тежка криза за туризма?

  • Трябваше да има един анализ къде сме, къде са нашите конкуренти и защо България се е превърнала в избор за най-неплатежоспособните клиенти, хора, които търсят забавление в алкохола. Много страни го предлагат, но какво оригинално привнасяме ние в това или само задоволяваме нечии страсти. България тотално се е обезличила, големи вериги владеят контингентите по морето и създават смъртно опасна обвързаност за бизнеса. През тази година, в която така или иначе нямаше клиенти, можехме да заявим едно добре организирно напускане на кораба на All Inclusive пакетите, да овладеем натиска върху незастроения ни бряг, да комуникираме, приемем и въведем мерки срещу пластмасата  на национално ниво.   

Вече е юни, а няма туристи по морето. Как да ги върнем?

  • Както вече казах, целта ни трябваше да бъде влизането в нови и перспективни ниши, и като цяло не просто ребрандиране, а редизайн на цялото ни предлагане, което да си постави амбициозни задачи за привличане на по-платежоспособни туристи. Този хленч по миналото не вещае нищо добро. Иначе има и обективни причини за положението, и те са в начина по който управлявахме кризата и резултатите, които забравяме че са плачевни, по отношение на смъртността. Време е да отвърнем поглед от Русия на Путин и да потърсим други пазари. И особено важно: да завоюваме сърцата на българския пазар, който е най-важният.

Доста хотели въобще няма да отворят втора година. Миналата година казахте, че ще дойде време да се бутат хотели по морето. Дойде ли това време?

  • Вярвам, че на 11 юли имаме да направим важни избори за бъдещето на България. И от тях ще зависи и как ще се развива туризмът, и дали най-после, когато се разсее мъглата, няма да започне и бутането на хотели. Ако един хотел не заработи 3 години, а плаща данъците си, то той- няма да може да заработи и на 4-та година. Интересно е каква би била картинката, ако туристическите бизнеси у нас си плащаха днъците честно. Колко от тях щяха да останат на пазара на труда и на търсенето. Българският туризъм като цяло трябва да се разтовари от измислените си предприемачи и да се отвори пространство за нови хора и за нови идеи.

Как си обяснявате тенденцията, че се пълнят малките курорти на юг?

  • Обектите на юг, малките, в най-голяма степен отговарят на очакванията на пазара. И ако те развият своя продукт в посока на качество без да се застрояват нови парцели, то тогава те ще се превърнат в истински конкурент, ще зададат посоката, и хотелите със стотици стаи постепенно ще останат извън борда. Световният туризъм след КОВИД иска много повече спокойствие, уединеност, качество, лично внимание, ПРИРОДА, внимание към личния отпечатък, а това в големите хотели го няма. Но това са очаквания към световната туристическа индустрия

Министър Балтова каза, че ще провери раздадените концесии на мутрите. Какво трябва да се направи, за да бъдат изтласкани от плажовете?

  • Отдаването на концесии се практикува масово в страните, в които се шири корупция. Това е начин без да се развива собствен капацитет, администрацията да получава нещо, под масата. Дали се касае за концесии върху мини със златни залежи, или гори или плажове, в България оправдано мнението е като за подаряван ресурс. Защо например плажовете не се управляват от Общините на територията на които се намират, при спазване на всички закони? Достъпът до морето, до плажовете е наше гражданско право, което е формулирано и в Конституцията. По време на управлението на ГЕРБ, Министерство на туризма напълно се отдалечи от идеите, с които бе създадено и се превърна в нещо като брокер между големите играчи, започна да преотрежда и предоговаря това, което ни се полага по закон. Не можем да постигнем съгласие и разбиране и спазване на законите, ако примерът даван отгоре е именно в неспазване на законите, и в създаване на законови вратички за определени бизнеси. Всичко трябва да започне в България отначало.

Каква трябва да бъде рекламата на страната ни, каквато липсва през последните години?

  • Рекламата не може да върви преди продуктаХубавото е, че все още в България природата, горите, пейзажът са по-скоро запазени, при все лошото управление на държавата, слугинажа на правителствата на Бойко Борисов и хората, с които той директно или индиректно управляваше. Сега е време незаконните обекти и строежи да бъдат или национализирани или премахнати - Алепу, ранчото в ловно стопанство Искър, да не изброявам. Да развием продукт, свързан с българската кухня, храни, вина и  природа, с българското изкуство. И същевременно да приемем кардинални решения по отношение на природното и културно наследство, транспортната достъпност, съвременните технологии, да се справим с пластмасовия отпадък. Всичко това би създало на България един нов образ като дестинация. Каква по-добра реклама.

Интервюто взе Мирослав Иванов

 



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати