Новини Турагенции

Туроператорите се сблъскват с проблеми при отчитането на помощите към НАП

   
Туроператорите се сблъскват с проблеми при отчитането на помощите към НАП

Сдружението на туроператорите и туристическите агенти “Обединение Бъдеще за туризма” (ОБТ) сигнализира Националната агенция за приходите (НАП) за проблеми при отчитането на получените средства по фази 1 и 2 за затворените бизнеси. Става въпрос за периодите от 1 ноември 2020 г. до 31 март 2021 г. Помощите са по Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност 2014-2020” (ОПИК), а кандидатстването ставаше през НАП. От ОБТ са изпратили 38 въпроса към приходната институция. “При отчитането сега ни изискват да представим по две оферти във връзка с направени разходи по дейността, които надахвърлят 30 000 лв. без ДДС. Това не беше заложено първоначално в условията за кандидатстване. Пълно безумие е в момента да покажем подобни оферти със задна дата”, заяви пред TravelNews Павлина Илиева, председател на ОБТ.

По този начин ни карат да събираме оферти,

т.е. да правим процедура по Закона за обществените поръчки. Разходите за дейността на една фирма по принцип са суровини и материали. На туроператорите тези разходи са хотелски услуги, транспорт, застраховки и екскурзоводски услуги. Ние правим пакети и как да изискам две оферти от един и същи хотел, обясни Илиева.

За изминалите две фази на помощта трябва да бъдат представени обороти само от пакетни пътувания. Възникват много въпроси към НАП и към управляващия орган на ОПИК. Много важно е да уточнят дали ограничение на сумата от 30 000 лв. на перо се отнася за хотел/транспорт и т.н. по една конкретна програма или за перото хотел за целия отчетен период. Туроператорите очакват да разберат транспортът как ще се отчита като цяло перо или различни видове транспорт - самолет, автобус или чартърен полет. Всеки вид транспорт е допустим до 30 000 лв. или за всички общо ще се счита отчетната сума от 30 000 лв.

НАП очаква становището на Министерството на икономиката

за това как се отнася ограничението за стойностен праг при избор на изпълнител за всяка от услугите, които туроператорите закупуват стандартно за дейността си. Например прагът за хотелско настаняване включително изхранване (100 нощувки в 10 различни хотела) ще се отнася за всички покупки ли? Освен това как ще се разглежда от гледна точка на датата на покупка (фактуриране) или датите на ползване на услугите, т.е. отчитането им като разход.

От ОБТ питат дали е правилно изискването, наложено от служители на НАП да се предоставят по две оферти за разходи, които са направени в минал период. “Не е ли предпоставка за фалшифициране на документи, които ние трябва да представим като истински”, коментира Павлина Илиева. Създадената от НАП форма на отчет цели подпомагане на крайните ползватели и унифициране на отчитането. Независимо дали информацията ще бъде предоставена в този вид при верифициране на разходите от НАП може да бъде изисквана допълнителна информация. На този етап фактурите за разходи не се изисква да бъдат приложени към отчета. Прилагането на опис на разходните документи би опростил и улеснил процеса по верифициране.

Допустими по схемата са разходи за покриването на текущи нужди

на кандидатите (закупуване на суровини, материали, външни услуги) или за оборотен капитал. Продуктите трябва да са реално доставени, а услугите – действително извършени, обясняват от НАП. Примерни разходи и тяхната допустимост:

- наем на помещение, в което се осъществява засегнатата от противоепидемичните мерки дейност;

- възнаграждение на персонала, включително възнаграждение на управителя по договор за управление и контрол, както и осигурителни вноски, които са за сметка на работодателя – в случай че кандидатите не са получили публично финансиране за персонал през периода на допустимост на разходите (след 13.03.2020 г. и до крайната дата на изпълнение на заявлението за подкрепа);

- доставката на електроенергия, топлоенергия и други комунални услуги; - доставка на хигиенни материали за почистване на засегнатия обект;

- ремонти на активи, които не водят до подобрение на активите (текущ ремонт);

- разходи за външни услуги, свързани с дейността на кандидатите за периода на изпълнение на проекта, с изключение на тези за подготовка на заявлението за подкрепа, управление и изпълнение на заявлението за подкрепа, придобиване на дълготрайни активи и други изброени в т. 14.3 от Условията;

Относно разходите за туристическия бранш – всичко, което е свързано с ОТП, например:

- хотели;

- транспорт;

- застраховки;

- екскурзоводско обслужване;

От ОБТ очакват отговори на всички поставени от тях въпроси от НАП и управляващия орган на ОПИК в Министерството на икономиката.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати