Новини Транспорт

Летище София въвежда машини за самостоятелно сканиране на бордните карти

   
Летище София въвежда машини за самостоятелно сканиране на бордните карти

Летище София въвежда система за самостоятелно сканиране на бордните карти при първата проверка. Това заяви за TravelNews Димитър Биков, директор „Бизнес развитие“ в „СОФ Кънект“, концесионер на летището. Системата е поръчана и се очаква да бъде доставена през следващия месец, подчерта той. Машините ще бъдат доста и всички пътници сами ще сканират бар кода на бордните си карти още на ниво 0 на терминал 2. При правилна бордна карта ще се отварят сами вратичките и хората ще се качват на следващото ниво за проверката на скенерите, обясни Биков.

По този начин вече няма да има струпване на пътници при сканирането на бордните карти, където в момента има само три гишета със служители. Те ще продължат да помагат на пътниците при сканирането и ще напътстват тези с проблемните баркодове, които машините не ги допускат, обясни Димитър Биков. Бордните карти могат да бъдат на телефона или на разпечатани на хартия.

По големите летища в Западна Европа вече са въведени тези системи, които облекчават опашките. От друга страна спестяват персонал, който може да бъде насочен към други системи за контрол и проверки.

През следващата година Летище София планира да въведе в експлоатация още самостоятелни гишета за чекиране на багаж, където пътниците сами ще си мерят куфарите, ще си поставят стикерите и ще ги пускат на лентата, съобщиха за TravelNews от оператора "СОФ Кънект". Целта отново е облекчаване на опашките, които се получават в най-натоварените часове. Засега най-голям проблем създава струпването на хора при скенерите, които са само четири и не са достатъчно. Освен това са разположени в много тясно пространство на ниво 1, където не могат да поберат опашките. Често струпването на хора се получава още от долния етаж и хора се подреждат чак до пристигащи. Големи опашки се вият и на паспортния контрол, където „Гранична полиция“ не може да осигури достатъчно служители и добра организация. Нейните машини за самостоятелна проверка много често не работят всичките. Освен това позволяват преминаването само със задграничен паспорт. На някои летища в Западна Европа местните жители вече могат да преминават през тях и с лични карти.

Летище София обяви наскоро своето стратегическо партньорство с испанската технологична компания AIRPORT GURUS за главната системна интеграция като част от програмата за разширяване на Терминал 2 и Терминал 3. Това сътрудничество е важен етап от ангажимента на летището за подобряване на операциите и условията за пътуване. В днешната динамична авиационна индустрия, в която изискванията на пътниците непрекъснато нарастват, интегрирането на най-съвременните технологии играе ключова роля за осигуряване на оперативна ефективност и стимулиране на бизнес растежа. Визията на Летище София е да осигури най-доброто и най-безопасното изживяване за милиони пътници по света, а функцията на главната системна интеграция служи като опорна точка за оптимизиране на наличните и внедряване на нови технологии, необходими за постигане на тези цели.

AIRPORT GURUS ще бъде главният системен интегратор и ще работи тясно с дирекцията „Цифрова трансформация“ на „СОФ Кънект“, за да ръководи изпълнението на обширната и сложна програма за интеграция на разширението на летището. Целта е да бъде създадена комбинация от традиционни и модерни системи, включваща всичко от системите за сигурност, информационните дисплеи и системите за чекиране, до нововъзникващите технологии като биометрични данни, автоматизация и решения, базирани на изкуствен интелект. Чрез хармонизиране на тези елементи, „СОФ Кънект“ се стреми да осигури цялостно и рационално преживяване за всички заинтересовани страни и пътници.

Главната системна интеграция е ключов етап от пътуването на Летище София към цифровата трансформация и инвестиционния му план на стойност 8 млн. евро. Тази стратегическа инвестиция позволява внедряването и интегрирането на най-съвременните технологични решения, включително Системата за управление на летищните операции, Системата за управление на ресурсите на предприятието и Системата за управление на човешките ресурси. Новото партньорство ще повиши възможностите на летището, като постави нови стандарти за оперативно съвършенство и удовлетворение на пътниците.

Мирослав Иванов