Летище София въвежда система за самостоятелно сканиране на бордните карти при първата проверка. Това заяви за TravelNews Димитър Биков, директор „Бизнес развитие“ в „СОФ Кънект“, концесионер на летището. Системата е поръчана и се очаква да бъде доставена през следващия месец, подчерта той. Машините ще бъдат доста и всички пътници сами ще сканират бар кода на бордните си карти още на ниво 0 на терминал 2. При правилна бордна карта ще се отварят сами вратичките и хората ще се качват на следващото ниво за проверката на скенерите, обясни Биков.
По този начин вече няма да има струпване на пътници при сканирането на бордните карти, където в момента има само три гишета със служители. Те ще продължат да помагат на пътниците при сканирането и ще напътстват тези с проблемните баркодове, които машините не ги допускат, обясни Димитър Биков. Бордните карти могат да бъдат на телефона или на разпечатани на хартия.
По големите летища в Западна Европа вече са въведени тези системи, които облекчават опашките. От друга страна спестяват персонал, който може да бъде насочен към други системи за контрол и проверки.
През следващата година Летище София планира да въведе в експлоатация още самостоятелни гишета за чекиране на багаж, където пътниците сами ще си мерят куфарите, ще си поставят стикерите и ще ги пускат на лентата, съобщиха за TravelNews от оператора "СОФ Кънект". Целта отново е облекчаване на опашките, които се получават в най-натоварените часове. Засега най-голям проблем създава струпването на хора при скенерите, които са само четири и не са достатъчно. Освен това са разположени в много тясно пространство на ниво 1, където не могат да поберат опашките. Често струпването на хора се получава още от долния етаж и хора се подреждат чак до пристигащи. Големи опашки се вият и на паспортния контрол, където „Гранична полиция“ не може да осигури достатъчно служители и добра организация. Нейните машини за самостоятелна проверка много често не работят всичките. Освен това позволяват преминаването само със задграничен паспорт. На някои летища в Западна Европа местните жители вече могат да преминават през тях и с лични карти.
Летище София обяви наскоро своето стратегическо партньорство с испанската технологична компания AIRPORT GURUS за главната системна интеграция като част от програмата за разширяване на Терминал 2 и Терминал 3. Това сътрудничество е важен етап от ангажимента на летището за подобряване на операциите и условията за пътуване. В днешната динамична авиационна индустрия, в която изискванията на пътниците непрекъснато нарастват, интегрирането на най-съвременните технологии играе ключова роля за осигуряване на оперативна ефективност и стимулиране на бизнес растежа. Визията на Летище София е да осигури най-доброто и най-безопасното изживяване за милиони пътници по света, а функцията на главната системна интеграция служи като опорна точка за оптимизиране на наличните и внедряване на нови технологии, необходими за постигане на тези цели.
AIRPORT GURUS ще бъде главният системен интегратор и ще работи тясно с дирекцията „Цифрова трансформация“ на „СОФ Кънект“, за да ръководи изпълнението на обширната и сложна програма за интеграция на разширението на летището. Целта е да бъде създадена комбинация от традиционни и модерни системи, включваща всичко от системите за сигурност, информационните дисплеи и системите за чекиране, до нововъзникващите технологии като биометрични данни, автоматизация и решения, базирани на изкуствен интелект. Чрез хармонизиране на тези елементи, „СОФ Кънект“ се стреми да осигури цялостно и рационално преживяване за всички заинтересовани страни и пътници.
Главната системна интеграция е ключов етап от пътуването на Летище София към цифровата трансформация и инвестиционния му план на стойност 8 млн. евро. Тази стратегическа инвестиция позволява внедряването и интегрирането на най-съвременните технологични решения, включително Системата за управление на летищните операции, Системата за управление на ресурсите на предприятието и Системата за управление на човешките ресурси. Новото партньорство ще повиши възможностите на летището, като постави нови стандарти за оперативно съвършенство и удовлетворение на пътниците.
Мирослав Иванов