Новини Транспорт

Луксозното круизно пристанище на Доха се превърна в атракция

   
Луксозното круизно пристанище на Доха се превърна в атракция

Едва ли си представяте пристанище за круизни кораби като място, на което да се наслаждавате и разхождате. В крайна сметка то е просто спирка по маршрута на приключението с луксозен кораб, което трябва да се превърне в незабравимо преживяване - и превозното средство е много по-важно от мястото, на което спира.

Но Катар има по-различна идея за това какво може да представлява едно круизно пристанище. През ноември миналата година в Доха официално бе пуснат в експлоатация терминалът за круизи Doha Cruise Terminal. Първият посрещнат кораб бе MSC Europa с капацитет от 6774 пътници.

Новоизграденият терминал, в чието строителство са вложени около 500 млн. долара, се превърна в атракция сам по себе си. Т.е. морската гара в Доха съвсем не е неприветливо място, от което пътникът иска да се махне възможно най-бързо, тъкмо обратното. Причините са много, но да започнем от впечатляващата архитектура, от локацията и гледката.

Пристанището се намира на малко повече от 3 километра от залива на Доха. Вижда се от дългата крайбрежна алея и изглежда като прекрасно продължение на пейзажа.

Относително близкото разстояние до града се харесва на всички. И от местните, които нямат непосредствена морска гледка, и от пристигащите туристи, които пък биват посрещани от панорамата на града. Преди новият терминал да заработи круизните кораби спираха на пристанище Хамад, което се намира на над 40 километра от Доха. Освен, че е по-далеч, то няма и капацитет да приема големи кораби.

Сега новият терминал на практика е свързан с дългата близо 10 километра крайбрежна алея на Доха. Фасадата на двуетажната сграда се състои от 1154 арки. Този способ е препратка към традиционната за региона архитектура, пише CNN.

Пристанището е издигнато с идеята да е функционално, но и привлекателно. От една страна там могат да акостират два круиза с по шест хиляди места. От друга, вътрешността на сградата е оформена така, че да накара човек да иска остане.

Там има огромен аквариум, през чиято конструкция минават ексалатори. Всъщност аквариумът е връзката между двата отделни терминала и е мястото, през което пътниците минават. Хора, минали през него, казват, че са били като хипнотизирани от гледката. Освен това сградата разполага с оборудвани с модерна техника зали, галерия и други помещения.

Зад проекта стои световноизвестното архитектурно студио Hassel, основано в Австралия през 1938 г.

"Това е проект, който трябва да отговаря на множество изисквания. Но той трябва да има и представителна част, все пак е първото, което хората виждат, идвайки", казва ръководителят на проекта Ашли Мъндей от Hassel.

Тя твърди, че целта е била новата сграда да се превърне в обичано място, а не да е "архитектурно изявление за еднократна употреба".

Организацията в пристанището е също толкова впечатляваща. Всички документи се обработват преди туристите да пристигнат, така че чакането е сведено до минимум. Редакторът на специализираното издание Cruise Critics Арън Сондърс отбелязва единственият минус: "Влязох и излязох толкова бързо, че почти нямах време да забележа колко е хубаво съоръжението".

Новият круизен терминал на Доха не е изолирано място. Близо до него се намира квартала Мина, който предлага кафенета, ресторанти и бутици. Сградите са в пастелни цветове и ако човек тръгне в тази посока, ще стигне до центъра на града. Тоест пристанището е свързано с най-желаната част за обиколка, макар и формално отделено от метрополията.

Наблизо има и яхтено пристанище, където също има какво да се види. На 20 минути пеша започва крайбрежната алея, която отвежда до най-популярните забележителности на Доха.

Строителството на терминала е част от стратегията на Катар за привличане на повече туристи. Целта на всичко това е доста по-голяма. Както повечето богати страни в региона, и там също обмислят преориентиране на икономиката от огромна зависимост към природните залежи към други отрасли. В името на това бъдеще се харчат огромни средства за различни проекти.

Круизният терминал изглежда, че е сред успешните. За разлика от много други такива места, съоръжението е приветливо и интересно само по себе си. Или както казва Мъндей: "Това е чудесно място за посещение, дори да нямаш намерение да пътуваш с круизен кораб".