Съвременните летища имат формата на дъмбели. Единият край е предназначен за продажба на билети и регистриране на багажи. В другия са гейтовете за самолетите, заведения, ресторанти и магазини. Тънката средна част е предназначена за проверката за сигурност, която отделя наземното от въздушното звено.
Тази форма на аерогарите е утвърдена през последните две десетилетия, главно заради проверките за сигурност. Изкуственият интелект обаче е напът да преобърне този 20-годишен модел.
Първо, като създаде нови начини за взаимодействие на хората със съществуващата летищна инфраструктура и второ – като даде възможност за изцяло нови подходи за проектиране на физическите и цифровите системи на летищата.
Fast Company представя как ще се развият тези промени с хоризонт от 5, 10 и 20 години.
След 5 години: Летището като брокер на услуги
В миналото летищата са ви казвали какво да правите: гигантска система за полетна информация или поредица от съобщения на изхода.
Вашето задължение като пътници, е да извличате съответната информация и да маневрирате с нея. Тази динамика обаче се променя и става много по-сътрудническа.
На международното летище Сиатъл-Такома (SEA) пътниците могат да се записват за "спестяване на място" за проверките за сигурност, като прескачат опашките и избягват всякакво притеснение за преминаване през контролните пунктове преди полета.
Също така на летище SEA пътниците, които паркират автомобилите си, могат да използват автоматична система за насочване, за да намерят по-бързо свободните места.
Във всеки един от случаите летището подобрява ефективността си, като позволява на пътниците да взаимодействат по-пряко с инфраструктурата.
Ако добавим още пет години към този тип иновации, лесно можем да си представим още по-персонализирано взаимодействие със съществуващата летищна инфраструктура.
Захранваната от сензори автоматизирана система за насочване на паркирането на SEA ще се интегрира със задвижваните от изкуствен интелект слухови устройства за пътниците чрез високо персонализирани гласови взаимодействия, като например "На кой етаж и в кой коридор на паркинга има най-много свободни места най-близо до асансьора?"
Разширяването на това ниво на интеграция до партньорите на летището, като ресторантьори и доставчици на наземен транспорт, ще позиционира летището като брокер на услуги и ще даде възможност за запитвания от страна на пътниците като "В кои ресторанти в зала Б има свободни маси в момента?" и "Кое е най-евтиното пътуване, което ще бъде на разположение, когато изляза от терминала?"
Някои от тези интеграции ще създадат и приходи за летището от генериране на потенциални клиенти.
След 10 години: Без бариера между наземна и въздушна инфраструктура
Изкуственият интелект е в основата на автономните превозни средства и въпреки че все още сме склонни да мислим за самоуправляващите се автомобили като за иновация с далечен хоризонт, в Сан Франциско и Финикс вече има действащи автопаркове, които обслужват обществеността.
Автономните превозни средства са и най-големият бъдещ фактор, който ще наруши дейността на съвременните летища, поради две основни причини.
Първо, те ще намалят приходите от паркинги и гаражи, тъй като тези автопаркове ще започнат да превозват все повече пътници до летището.
Второ, автономните превозни средства са защитени и наблюдавани. За целите на експлоатацията на автопарка това означава, че пътниците се удостоверяват при достъпа им до превозното средство, а то е оборудвано с камери и микрофони за наблюдение и комуникация с пътниците при необходимост.
Тези вградени характеристики превръщат автономните превозни средства в логичен начин за извършване на проверка за сигурност по пътя към летището, било то чрез агенти на TSA, които взаимодействат с пътниците от разстояние, или евентуално дори чрез агенти на изкуствен интелект с чисто цифрово присъствие в превозното средство.
С други думи, автономните превозни средства са контролно-пропускателни пунктове от следващо поколение, задвижвани от изкуствен интелект.
Ако пътниците бъдат проверявани, докато се отправят към летището, тогава те ще трябва да пристигнат на аерогарата, тъй като това е "сигурната" страна след проверката.
Съществуват две потенциални дестинации в зоната на летището, като те могат да се използват едновременно. Едната е вътре в залите и изходите, а другата е директно до самолета.
Летищните търговци на дребно и ресторантьори ще бъдат доволни от първото и притеснени от второто. И при двете обаче летищата ще имат нови възможности за преразпределяне на пространството за различни функции в рамките на физическите си площи.
След 20 години: Мегалетища за забавление и по-малки интермодални
Как ще изглежда едно бъдещо летище, което използва изкуствен интелект, за да управлява проверката за сигурност, обработката на багажа и да транспортира пътниците директно до самолетите?
Съществуващите летища ще запълнят местата, които преди са били предназначени за опашки и чакане, със забавления. Точно така, постоянният спад на бизнес пътуванията, устойчивостта на пътуванията за свободното време, както и търговците на дребно и ресторантьорите, които трябва да се конкурират с транспорта директно до самолета, в бъдеще ще акцентират върху развлеченията.
Сингапурското летище Jewel Changi вече разполага с най-големия в света закрит водопад и 240 000 кв. м закрити градини.
Амстердамското летище Схипхол предлага безплатен денонощен достъп до музея Rijksmuseum Schiphol - ротационна експозиция от най-известния холандски музей.
На летище Мюнхен се провеждат събития за сърфиране на закрито.
Летищата, от които няма да искате да си тръгнете
Новите летища от самото начало ще се съсредоточат върху проектирането в рамките на по-малки физически площи. В съчетание с новите форми на по-малки и по-тихи самолети ще има възможности за сближаване на летищата и градските ядра, което ще доведе до по-добро интегриране на търговската авиация с жп мрежите и градските транспортни системи.
Тъй като изкуственият интелект ще даде възможност за дистанционно управление на системите за контрол на въздушното движение, ще се появят и възможности за "изскачащи" летища, които ще подпомагат демографския бум на места без традиционни летища и ще се адаптират към възходите и спадовете на сезонното търсене или специалните събития.
Въпреки че на този етап това все още звучи като научна фантастика, летищата след 20 години ще бъдат коренно различни от днешните, но ще имат общ произход – експанзията на изкуствения интелект, която днес вече е факт, допълва в заключение FastCompany.