Новини Транспорт

Луксозен конкурент на Uber стартира дейност в Дубай

   
Луксозен конкурент на Uber стартира дейност в Дубай

Wheely - луксозен конкурент на компанията за споделени пътувания Uber, започва да предлага услугите си Дубай, в опит да поднови разширяването на международната си дейност, след като плановете ѝ бяха осуетени от COVID-19 през 2020 г. Основана от швейцарския предприемач от руски произход Антон Чиркунов, компанията ще предлага превози в Дубай от днес, като планира да обслужва основно заможни клиенти.

Като част от дебюта ѝ в Дубай, Wheely ще започне да предлага на потребителите превози в автомобили BMW серия 5, а впоследствие ще добави към автопарка си и електрическия модел BMW i5.

Това е забележителна стъпка, тъй като i5 е по-евтин автомобил, в сравнение с луксозните електрически SUV модели, като Mercedes-Benz EQE и Tesla Model X. Цените на Mercedes EQE EV модел 2024 г. започват от 79 650 долара, докато тези на BMW i5 стартират от 66 800 долара.

От Wheely на този етап не са обявявали планове да се отказват от автомобилите Mercedes в скоро бъдеще, но този ход дава известна представа за това как мисли компанията относно електрификацията на своя автопарк.

Възможностите в Дубай

Чиркунов заявява пред CNBC, че Wheely се е прицелила в пазара в Дубай, на който планира да стъпи от 2021 г., тъй като той вече представлява център за заможни хора, които емигрират от Европа, както и за млади дигитални номади.

“Европейски семейства и предприемачи се местят в Дубай през последните пет години,” казва Чиркунов. “Това е най-търсената дестинация от нашите гости и членове. Тук е и най-голямата имиграция на милионери в света.”

Платформата на Wheely е пригодена повече за използване на масовия пазар, но Чиркунова смята, че тя има възможност да изпъкне. Компанията се конкурира в сегмента с Blacklane, която предлага луксозни споделени пътувания.

Чиркунов гледа на своята платформа повече като на луксозен продукт, отколкото като на обща услуга за потребителите. Той сравнява марката Wheely с членските кредитни карти American Express Centurion и Platinum membership по отношение на нейния статут.

Wheely е базирана в Лондон стартъп компания, която предлага приложение за споделено пътуване, подобно на Uber, но услугата ѝ е насочена към по-заможни клиенти. Цената за превоз, например, е средно 46 паунда (57.72 долара) за 30-минутно пътуване от Мейфеър до Лондонското Сити.

Цените не са единственото нещо от „висок клас“ при Wheely. Компанията предлага обучени водачи, които поздравяват клиентите, помагат с багажа им и ги обслужват, така че да се почувстват специални.

Потребителите могат да отбелязват и конкретни свои желания към водачите в приложението на Wheely, като например да купят цветя преди да качат клиента. Wheely разполага със своя “академия за шофьори”, в която обучава водачите. Компанията сега копира този модел и в Дубай.

Услугите ѝ, които се предлагат само на членове и до които потребителите могат да получат достъп чрез покана или след 15 пътувания с приложението в рамките на шест месеца, осигуряват по-високи нива на обслужване, в това число с автомобили Mercedes-Benz S-класа и опция за резервирането на шофьор за цял ден.

От пандемията до глобална експанзия

Wheely прави повторен опит за разширяване на дейността си в Дубай след няколко години на сътресения в компанията. За нея настъпиха тежки времена при налагането на локдауни заради COVID-19.

“По време на пандемията беше трудно, защото за разлика от Amazon, например, където поръчките скочиха, нашата работа намаля с 99%,” обяснява Чиркунов. След това обаче търсенето от страна на заможните клиенти на компанията се възстановява.

Той твърди, че наскоро платформата е достигнала оперативна рентабилност навсякъде, с изключение на нови пазари, като Париж и Дубай. През 2020 г. - точно преди пика на пандемията, Чиркунов заяви, че набира 30 млн. долара, за да стартира разширяване на дейността на компанията в САЩ.

Сега тя е набрала допълнителни средства в размер на около 15 млн. долара от съществуващи акционери, с което общите набрани средства възлизат на 43 млн. долара. Сред настоящите акционери в Wheely са компаниите за рисков капитал Concentric и AdFirst.vc, както и самият Чиркунов.

Wheely планира да увеличи екипа си в Близкия изток, както и мрежата от шофьори до над 1 000 души в следващите 3 до 5 години. От команията обявиха 22.5 млн. паунда (28.2 млрд. долара) приходи за финансовата 2021 г.

Дружеството, което продължава да бъде губещо на ниво група, отчита загуба в размер на 6.1 млн. паунда (7.66 млрд. долара). В същото време, броят на служителите му се увеличава от 157 на 221.

Разрастване на дейността в САЩ

Близкият изток не е единствената спирка по пътя към глобалната експанзия на Wheely. Стартъп компанията, която пусна услугата си и в Париж, планира да започне да обслужва клиенти и в САЩ, според Чиркунов.

Според него, пандемията е осуетила краткосрочните планове на Wheely за навлизане на щатския пазар, така че Дубай е “засенчил” САЩ по отношение на фокуса на компанията.

“Имаме много пътуващи от Северна Америка, които използват Wheely за трансфери и полети,” казва Чиркунов. Приложението дава възможност на мрежата от шофьори да следи полетите на пътниците в реално време.

“Все още обмисляме да стартираме в САЩ в някакъв момент. Причината да не сме го направили досега е, че бяхме фокусирани върху Дубай.” Чиркунов обаче смята, че в крайна сметка, Ню Йорк ще изпревари Лондон като основен пазар на компанията.