Новини Транспорт

Туроператори: Авиокомпаниите нямат интерес да летят целогодишно до Летище Бургас

   

Летище Бургас е празно през зимата

Авиокомпаниите нямат интерес да летят целогодишно до Летище Бургас, защото няма търсене от страна на чуждите туристи да посещават региона извън летния сезон, което да гарантира икономически интерес, за да се поддържа една линия. Това обяви пред TravelNews Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите и представител на британския туроператор JET2Holidays и на германския FTI. Според него в момента българският пазар все още не генерира желания от всички обем извън лятото въпреки, че няма нужда от полети, а именно неговото развитие би потвърдило тенденция за бизнес и през т.нар. неактивен сезон.

Темата взриви туристическия бранш и местната власт по Южното Черноморие, защото се оказа, че концесионерът “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД смята да затвори летището за 6 месеца от ноември тази година и да насочи полетите към Летище Варна. В последните две седмици кметовете на 13 общини от Бургаска област поискаха Министерството на туризма и Министерския съвет да преразгледат концесията.

„Летище Бургас не пълни полетите. Когато няма интерес към една дестинация от туристи, просто няма и полети“, коментира Грошев. Той подчерта, че „Фрапорт“ прави много усилия, маркетинг и реклама на Летище Бургас на изложенията в Европа, за да привлече нови авиокомпании на пазара. Но летището не може да предложи туристически продукт, което е работа на общините, хотелиерите и целия местен туристически бизнес.

Според Грошев потенциал има, но не са създадени условия и продукт за посрещане на гости през цялата година. Затова трябва да работят общините, хотелиерите и ресторантьорите. Те трябва да направят програми и продукти за посрещане на туристи целогодишно за културен туризъм в Несебър и Созопол, в Поморие за балнеология и СПА туризъм, а Бургас – за събития и уикенд пътувания. След това идва ролята на авиокомпаниите да осигурят полети, а Летище Бургас да ги обслужи и посрещне гостите. Туроператорите също ще се включат като видят, че има интерес към дестинацията.

Иван Грошев подчерта, че „Фрапорт“ има интерес да развива Летище Бургас целогодишно, защото ще печели повече от таксите. Това ще им донесе по-големи приходи. „Просто дестинацията не предлага необходимите условия на този етап“, допълни той.

Кметовете на 13-те общини в Бургаска област настояват за целогодишни полети до Летище Бургас, преразглеждане или разваляне на концесията за летището. „С липсата на полети наистина се обрича Южното Черноморие! Което е със значително повече туристи от северното през лятото. А през останалото време нашите туристически бази нямат шанс да работят, именно заради липса на полети. Нашите градове са лишени от чужди туристи извън сезон. Въпросът вече дори не е регионален, а национален! Засяга цял бранш, засяга всеки един от нас. И това е категоричната позиция на кметовете от Югоизточна България!“, пише в позицията им.

От „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД отговориха, че подчертават своя ангажимент като отговорен концесионер и работодател да продължи да увеличава целогодишния трафик и свързаност на Летище Бургас. Компанията постоянно обновява инфраструктурата на Летище Бургас като модерно и привлекателно летище за авиокомпании и пътници, отговарящо на всички изисквания за безопасност и сигурност, тъй като това е приоритет №1. „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД е част от „Фрапорт Груп“, обслужила през 2023 г. около 132 милиона пътници в повече от 30 летища. Развитието на Летище Бургас в съответствие с международните правила е задължително условие и се извършва в тясно сътрудничество с Министерството на транспорта и съобщенията от началото на концесията през 2006 г., въз основа на нашия концесионен договор, съобщиха от компанията.

От началото на концесията през 2006 г., над 110 млн. евро са инвестирани в проекти на Летище Бургас. За периода от 2022 до 2026 г., „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД се е ангажирал да инвестира над 50 млн. евро (от които вече са инвестирани над 7 млн. евро) на Летище Бургас.

Основен и планиран от съображения за безопасност проект е пълната рехабилитация на пистата. Не е взето окончателно решение по този проект и съгласуването с държавните органи не е преминало. В тази връзка „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД още веднъж уверява всички заинтересовани страни, че всяко преустановяване на полетите на Летище Бургас, поради ремонтни дейности, ще бъде планирано изключително внимателно и потвърждава ангажимента си, че временното затваряне на летището за полети ще бъде за възможно най-кратък срок и няма да бъде през активен летен сезон! Избягването на въздействието върху трафика и туризма е основен приоритет, по време на рехабилитацията на пистата и всички други ремонтни дейности. Планирането на инвестиционните проекти се извършва от специалисти с международен опит от „Фрапорт Груп” и реномирани външни компании, в съответствие с цялото приложимо национално и европейско законодателство. Припомняме, че през зимата на 2011-2012 г. беше направена пълна рехабилитация на пистата на Летище Варна, която доведе до затваряне на полетите за близо половин година, през които трафикът беше насочен към Летище Бургас.

Летище Бургас е пътническо летище с ограничен карго трафик. През 2023 г. то е обслужило повече пътници от Летище Варна – както през почти всички години от 2006 г. насам – като такива са прогнозите и за 2024 г. Никога не е имало опит за прехвърляне на трафика от Бургас към Варна. Публичните спекулации за лимитирането на Летище Бургас само до карго трафик са абсолютно неоснователни и вредни за развитието на туризма, обясниха от концесионера.

"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД подчертава, че единствено авиокомпаниите решават дали да разкриват или закриват нови маршрути или да увеличават или намаляват трафика по обем или в целогодишни линии. Авиокомпаниите вземат решението си да използват Летище Бургас единствено на базата на търговски съображения.

„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД подкрепя заинтересованите страни в усилията им за развитие на туризма по Българското Черноморие и остава отворен за всяко бъдещо сътрудничество в тази посока. Това включва развитието на зимния трафик на Летище Бургас, който исторически никога не е бил интензивен като най-дълго обслужваните маршрути са съществуващият и в момента Лондон Лутън – Бургас (16 последователни години) и спреният към този момент Москва – Бургас (11 години), заради санкциите срещу Руската федерация. „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД прави всичко възможно по силите си, за да увеличи зимния трафик.

Мирослав Иванов