Глобалната авиационна индустрия е изправена пред криза през лятото, като търсенето на пътувания се очаква да надхвърли нивата отпреди пандемията, докато в същото време доставките на самолети падат рязко заради производствените проблеми на Boeing и Airbus.
Авиокомпаниите харчат милиарди долари за поправки, за да поддържат в експлоатация по-стари и не толкова икономични самолети. Плащат повече и за получаване на самолети от лизингодатели.
Въпреки това някои превозвачи са принудени да ограничават разписанието си, за да се справят с липсата на налични самолети. В същото време, броят на пътуващите в световен мащаб се очаква да достигне исторически нива, като прогнозите са, че 4.7 млрд. хора ще пътуват през 2024 г., в сравнение с 4.5 млрд. през 2019 г.
"Можем да очакваме силно представяне от авиокомпаниите през лятото и някои особено високи цени на самолетните билети," казва пред Reuters Джон Грант, старши анализатор в OAG.
От Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) прогнозираха през декември 9% годишен ръст в капацитета на авиокомпаниите през тази година. Тази прогноза обаче изглежда оптимистична след кризата с безопасността около самолетите на Boeing.
Авиокомпаниите ще получат с 19% по-малко самолети тази година от очакваното заради производствени проблеми в Boeing и Airbus, казва Марта Нойбауер, старши сътрудник в AeroDynamic Advisory.
Щатските превозвачи ще получат с 32% по-малко самолети от планираното преди година, защото няколко авиокомпании зависят от самолетите на Boeing 737 MAX, казва още Нойбауер. Производството на Boeing е ограничено след инцидента със самолет на Alaska Airlines през януари.
Boeing е разтърсена от разрастваща се криза, която избухна след инцидента от 5 януари с Alaska Airlines. Регулаторните органи ограничиха производството на 737 MAX, но компанията не достига дори и тези нива.
Около 650 самолета Airbus A320neo може да останат на земята през първата половина на 2024 г. заради инспекции на дефект на новите двигатели Pratt & Whitney на RTX Corp, обявиха от RTX през миналата година.
В Европа нискотарифната авиокомпания Ryanair ограничи някои маршрути. В САЩ United и Southwest също ограничиха полетите и коригираха плановете си по отношение на персонала.