"Представете си следната картинка: Петима гости идват в ресторанта ми и си поръчват нещо за ядене, четирима от тях не си поръчват нищо за пиене. Двама споделят една порция – което е добре, все пак ние сме известни с големите порции. Един от тях, от време на време, тича до колата си, за да пие от бутилка вода. Като домакини ние поклащаме глава“, въздъхва ресторантьорът Адриан Валдес пред интервю за немската телевизия ARD.
След това предложих на жадния си гост чешмяна вода безплатно, разбира се, но той ми отказа,
Валдес е третото поколение, което управлява "Мексико Линдо“ в центъра на Майнц. Тексаско-мексиканска кухня, семейна атмосфера, големи маси, където гостите могат да седят заедно. Ресторантът е препълнен, особено през уикендите, но през седмицата няма много работа- бизнесът все още е далеч от връщане към нивата преди пандемията.
"Разбира се, че трябваше да повишим цените. Искам да плащам на персонала си, както трябва. Безпомощни сме и имаме нула контрол върху външните обстоятелства и обещанието за запазване на намалението беше просто нарушено.
Не всички кръчмари говорят толкова открито като Валдес. Луксозен ресторант и място за празненства и конференции, потвърждава при поискване, че е забелязал известно нежелание от страна на гостите, но не иска да бъде споменаван поименно. И тук цените са били увеличени - но не само заради ДДС .
"Винаги е трябвало да пресмятаме внимателно, но също така знаем, че достигаме граници, когато става въпрос за разходи за храна.“ Ресторантът беше изключително натоварен по време на католическия Великден.
"Впечатлението ни е, че хората може да излизат да ядат малко по-рядко, но тогава наистина се почерпят обилно.“ Вярно е, че това е луксозен ресторант с клиентела, която не трябва да се отказва напълно да излиза по финансови причини. Това заведение също увеличили цените, но не само заради увеличения ДДС.
"Винаги сме изчислявали разноските много прецизно, но сега сме наясно, че цените на блюдата ни са на предела на възможното."
И уточняват още нещо важно: тяхното меню било от високата категория, тъй че клиентите му не попадали сред хората, които изцяло спират да ходят на ресторант.
"Януари и февруари винаги са трудни месеци. Сега вече бизнесът потръгва, но и ние, разбира се, трябваше да увеличим цените. Отлагахме го цяла вечност, обаче през март се наложи", разказва Франк Каренбауер от курортния ресторант "Хохвалдхоф“, който се намира в периферията на един национален парк. "Клиентите виждат, че сме принудени, а ние се опитахме да го направим така, че и хората да са доволни", обяснява ресторантьорът.
Същия принцип следва и Адриан Валдес. Не му е приятно, когато клиентите се ядосват заради повишените цени – и винаги се опитва да им обясни причините. Защото смята, че за гостите му, пък и за него самия този ресторант е много повече от обикновено място, където сядаш да се нахраниш.
"Имаме много постоянни клиенти, които се чувстват като у дома. На тях разчитаме, те са нашата опора, те са и причината всяка сутрин да идваме на работа с усмивка на лицето", казва ресторантьорът.