Новини Събития

Проектът за улица Алея Първа във Варна отново е възроден

   
Проектът за улица Алея Първа във Варна отново е възроден

Дружеството "Холдинг Варна", част от икономическата група около "Химимпорт" и "Централна кооперативна банка", е поискало от председателя на Общинския съвет във Варна Христо Димитров да инициира превръщането на пешеходната крайбрежна алея на града в улица, по която да могат да се движат автомобили. Това става ясно от съдържанието на писмо, изпратено от компанията до Димитров миналия петък (19 юли). За "Дневник" от "Холдинг Варна" неофициално потвърдиха, че есента на т.г. е новият срок, в който трябва започне реализацията на проекта за "ново лице на Варна към морето", а крайбрежният път е неизменна част от него.

В писмото се припомня, че "Холдинг Варна" има проект, сертифициран от Българска агенция за инвестиции още през август 2007г. като първи клас инвестиция за изграждането на т.нар. "Алея Първа" - атракционна и почивна зона от варненското пристанище до изхода на града в северна посока (т.нар. спирка "Почивка"). В писмото се припомня още, че заради проекта си "Холдинг Варна" е получил възможност да се възползва от Закона за насърчаване на инвестициите и да купи недвижим имот (118 дка - бел. ред) частна държавна собственост без търг или конкурс за около 50 евро на кв. м., както и ускорено административно обслужване.

Според Христо Димитров, алеята действително трябва да стене път, а кметът на Варна Благомир Коцев за сега се въздържа да коментира писмото.

Рестарт на проекта "Алея Първа"

Неофициално от "Холдинг Варна" казаха за "Дневник", че за есента на т.г. е планирано започването на строителни дейности по обекти "по договора с държавата" (за получаване на инвеститор първи клас - бел. ред.) Ставало дума за "воден център с минерална вода, панорамен асансьор, международен конферентен център, информационен център и паркинги в терени на дружеството". Договорът предвиждал още строителство на сърф клуб, както и за подводна археология и център за рехабилитация. Проектът щял да оформи "новото лице на Варна от и към морето". Според предварителната информация ат 2009 - 2010 г. стойността на проекта "Алея Първа" беше 73 млн. лв. Актуализирана сума на инвестицията не е съобщена.

Копие от писмото в профила си във "Фейсбук" публикува и депутатът от Варна Стела Николова ("Продължаваме промяната - Демократична България"). "Сега от ТИМ искат алеята от басейн "Приморски" до сп. "Почивка" да е улица и твърдят, че тя е такава по Общ устройствен план, написа Николова. Когато и да внесе кметът Благомир Коцев частично изменение на ОУП все ще е закъснял след вакханалиите на предишните управляващи, но дано това се случи по-скоро, за да запазим поне и малкото останало от Варна - курортен и зелен град", написа тя. И казва, че общинските съветници от "Да, България" - Михаил Луков и Евгений Станимиров няма да подкрепят предложение за улицата.

Процедурата по купуването на имотите приключи на 15 юни 2009 г., когато беше подписан и договорът за покупко-продажба с тогавашния областен управител на Варненска област Христо Контров (ДПС). В настоящото писмо изрично се уточнява, че това е станало съгласно текстовете на Закона за насърчаване на инвестициите.

Скоро след финализирането на покупката защитната дамба (защитно съоръжение, успоредно на брега), изградена от държавата, беше асфалтирана за сметка на структури, свързани с частния холдинг и превърната в път за движение на автомобили с места за паркиране. А тогавашната местна администрация във Варна направи всичко необходимо, за да улесни достъпа на моторни превозни средства до него.

В началото на юни 2022 г. тогавашният областен управител на Варненска област Благомир Коцев ("Продължаваме промяната", сега кмет на Варна) съобщи, че в района има нужда от брегоукрепителни действия. Тогава той каза, че дамбата е конструктивно компрометирана и той ще направи предложение до регионалното министерство средства за стабилизирането и евентуалното й разширяване да бъдат заложени в държавния бюджет за м.г. До този момент няма информация подобно финансиране да е осигурено.

"Крайбрежната алея е улица"

Пак в текста на писмото, изпратено от "Холдинг Варна" до председателя на варненския Общински съвет се твърди, че "една от границите на придобитите крайбрежни недвижими имоти представлява улица IV клас и е част от първостепенната улична мрежа на града". При проверка в официалната страница в интернет на Община Варна обаче, било установено, че "улицата" е изключена от предварителния проект (от писмото не се разбира кога е констатирано това) за съществени промени в Генералния план за организация на движението във Варна. "Считаме подобно изключване не само за нецелесъобразно, но и за незаконосъобразно", твърдят авторите на писмото до председателя на варненския Общински съвет.

Мотивите на "Холдинг Варна" за това са, че според Подробния устройствен план на терените, които притежават на варненския бряг, и Общия устройствен план на града, "както и и от приеманото от всички компетентни държавни институции", по своята същност и характер крайбрежната алея във Варна представлявала улица от първостепенната градска улична мрежа".

За това свое твърдение от "Холдинг Варна" се позовават на Общия устройствен план на Варна (изработен от компанията "ТПО-Варна-ЦППБО" ЕООД, еднолична собственост на "Холдинг Варна" Варна и приет от варненския Общински съвет през декември 2002 г.) Като обосновка за искането крайбрежната алея да стане улица са посочени още четири документа, съставени и съгласувани от съвета, както и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в периода 2000 - 2002 г. по времето на министрите Евгени Чачев (СДС) и Костадин Паскалев (БСП).

"С оглед на действащото законодателство за организиране на движението по пътищата, отворени за обществено ползване, проектът за Генерален план за организацията на движението (във Варна) следва да е съобразен с действащите към момента Общ устройствен план и ПУП за съответните територии, което в настоящия случай не е сторено, поради което считаме, че изключването представлява съществено нарушение на закона", пише в писмото на "Холдинг Варна" до председателя на Общинския съвет в града.

В отговор на въпроси на "Дневник" председателят на варненския Общински съвет каза, че според личното му мнение крайбрежната алея трябва действително да стане път, тъй като след като е продала крайбрежните имоти, държавата трябва да осигури на собственика им достъп до тях.

"Трябва, разбира се, да се направи регулация на движението - по часове или по дни, за да бъде гарантирана и сигурността на пешеходците", каза още Димитров.

Той е изпратил писмото на "Холдинг Варна" за разглеждане в ресорните комисии "Архитектура и градоустройство" и "Обществен ред, сигурност и безопасност на движението" на Общинския съвет.

Обърканата държава

Писмото има странна предистория.

В края на септември 2021 г. регионалното министерство, оглавявано тогава от Гроздан Караджов, изпрати до бившия областен управител на Варненска област Марио Смърков становище, в което го информира, че крайбрежната алея във Варна не е път, а брегоукрепително съоръжение (дамба) и "не е проектирана да изпълнява функциите на път или улица за преминаването на моторни превозни средства".

В становището бе посочено също, че "бетоновата настилка на дамбата като част от конструкцията й не е оразмерена за подвижни товари от моторни превозни средства съгласно нормите за проектиране на пътища. Това даде всички основания за спиране на движението по цялата дамба от сп. "Почивка" във Варна на север до т.нар. Рибарски плаж на юг.

На базата на кореспонденцията, започната от Смърков, на 10 юли 2021 г., назначеният от кабинета на Кирил Петков областен управител Благомир Коцев забрани движението по по-голямата част от дамбата.

През есента на 2022 г. обаче Регионалната дирекция за национален строителен контрол във Варна и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, оглавявано тогава от служебния министър Иван Шишков внезапно обявиха точно обратното - че крайбрежният участък във Варна не е дамба, а улица.

С този мотив Смърков нареди административната преписка да бъде изпратена на тогавашния кмет на Варна Иван Портних "да се произнесе незабавно, като създаде съобразена със закона и безопасна за всички участници в движението (пешеходци, велосипедисти и ППС) организация на движението по крайбрежната алея" в Морската градина.

Портних запази пълно мълчание по това искане, а през есента на м.г. загуби кметските избори и беше сменен от Благомир Коцев. За сега той също се въздържа от коментар по казуса, който би могъл да опита да реши или да блокира с докладна записка до Общинския съвет.

Последната дума ще е на съвета. До този момент заседания на двете постоянни ресорни комисии в него - "Архитектура и градоустройство" и "Обществен ред, сигурност и безопасност на движението" не са насрочени./ dnevnik.bg