Независимо от вида и категорията си, всички заведенияза хранене и развлечения трябва да разполагат със санитарен възел и да осигуряват на клиентите си безплатен достъп до него, информира в ефира на Дарик радио Габриела Руменова от „Ние, потребителите“.
Тя разказа, че все още има заведения, които изискват от клиентите си заплащане за ползването на санитарния възел и обясни, че това е нарушение на действащото законодателство. Други обаче са напълно изрядни и дори предлагат повече от вменените им от законодателя задължения.
„Крайпътно заведение на междинна спирка на междуградски автобуси си е обособило свой санитарен възел, който клиентите достъпват безплатно след получаването на ключ от бара. И отделно има друг, който е срещу заплащане за всички преминаващи. Така потокът от хора се разделя“, даде пример Руменова.
„Един плажен бар пък предоставяше възможност за безплатно ползване на санитарния възел не само на клиентите му, но и на останалите хора на плажа и въпреки това успяваше да се справя с натоварването и поддържането. Барът даваше възможност и за безплатно зареждане на телефона. Това беше най-пълното заведение на цялата плажна ивица“, каза още тя.
Габриела Руменова коментира, че „големият проблем, когато се използва един и същи санитарен възел, особено на бензиностанциите, е че в един момент спират два или три автобуса с по 40-50 и повече души за около 20 минути, в които всеки трябва да си купи нещо да се подкрепи, да мине през санитарния възел да се освежи и опашката там става огромна. Започва сканиране на касови бележки, кодът невинаги се разчита от устройството, това губи време и създава напрежение.
„Обратното, отново на междинна спирка на автобусите – имаше съобщение за предоставяне на услугата „зареждане на телефон“ срещу 1 лв., разказа още тя. Това не е нарушение, но е екзотично решение на предприемчив управител на санитарен възел, от когото пътниците вероятно многократно са искали тази услуга про боно.
Видео с целия разговор: https://www.youtube.com/watch?v=MuhGZfW_INU
Проектът „Ние, потребителите“ е некомерсиална платформа за информация, коментари, съвети и безвъзмездна взаимопомощ от граждани на граждани по широк спектър потребителски теми. Фокусът е върху практиките, за да знаем не кой, а какво прави и да сме по-подготвени при срещата с вече познати ни от диалога прийоми на търговци.
Страницата дава поле за обсъждане на лични и актуални потребителски казуси, новини и събития, свързани с потребителските права и тяхното реализиране. Целта е подобряване на познанията в тази област и на подготовката и увереността на хората за реакция, както в моменти на опити да бъдат подведени от некоректи търговци и доставчици на стоки и услуги, така и ако вече са станали жертва на нарушения и нелоялни практики в търговската мрежа, онлайн пространството и навсякъде, където са в ролята си на потребители.
Когато не успяваме да се справим сами, ще сезираме компетентните органи за оказване на помощ!